آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴۰

چکیده

متن

سیرى کوتاه در بازشناسى منابع تاریخى (و حدیثى) اسلام (1)
دکتر على اکبر حسنى
اهمیت تاریخ
تاریخ به معناى عام و گسترده‏اش به قدرى اهمیت دارد که هر ملت و قومى تاریخ خویش را از مفاخر خویش مى‏شمارد و آن را چراغى فراسوى راه آیندگان مى‏داند . ذخائر تاریخى اقوام و ملل همانند ذخائر و منابع روى زمینى و زیر زمینى آن ملت ارزنده و مهم است و میراث مهم و گرانقدر آن قوم و ملت‏به حساب مى‏آید . و به عنوان گنجینه و ثروت ملى شمرده مى‏شود .
قرآن کریم به تاریخ اهمیت‏به سزائى داده و آن را به عنوان آموزشگاه و بلکه دانشگاه و عامل مهم پند و عبرت آیندگان و صاحبان اندیشه و فکر و بصیرت مى‏داند (1) وانسانها را دعوت به نگرش عمیق و سیر درآثار گذشتگان مى‏کند و مى‏فرماید:
«... فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبة المکذبین‏» (2) .
و مى‏گوید: هدف از بیان مسائل تاریخى گذشتگان، آگاهى شما و تبیین حقائق و به جهت راهیابى به سوى هدایت و دیندارى و پذیرش حق مى‏باشد .
«یرید الله لیبین لکم و یهدیکم سنن الذین من قبلکم ...» (3) .
پس تاریخ به طور کلى و تاریخ اسلامى خصوصا براى راهیابى صحیح مسلمانان و جامعه اسلام اهمیت‏بیشترى مى‏یابد .
مادر علوم اسلامى
شناخت صحیح تاریخ صدر اسلام مى‏تواند خط یا خطوط آینده جهان اسلام را ترسیم کند و الگو و اسوه جهان اسلام و توده مسلمین در قرون واعصار باشد . و روشنگر خط مشى مبانى اعتقادى، فکرى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، نظامى، فقهى، اصولى، حدیثى، تفسیرى، کلامى و فلسفى و ... جامعه اسلامى باشد .
پس به حق مى‏توان گفت تاریخ اسلام مادر علوم مختلف اسلامى است و سایر رشته‏ها برگرفته از آن است و از تاریخ اسلام و سیره پیامبر صلى الله علیه و آله سرچشمه مى‏گیرد . وبدون تاریخ اسلام هرگز این علوم و دانشها، به طور صحیح شناخته نخواهد شد و شناخت تاریخ صحیح اسلام امکان‏پذیر نیست مگر ما سیره پیامبر صلى الله علیه و آله یعنى شیوه زندگى سیاسى، عبادى، اخلاقى، اجتماعى، نظامى و ... پیامبر را بشناسیم .
سیره عملا همان سنت است و سنت پیامبر صلى الله علیه و آله و معصوم عبارت است از قول و فعل و تقریر پیامبر صلى الله علیه و آله و معصوم (4) .
وباز مى‏دانیم اصول و ریشه منابع اصلى احکام و واجبات، محرمات، مستحبات، مکروهات، مباحات، از کتاب و سنت (سیره عملى) قولى و ... پیامبر صلى الله علیه و آله و معصوم (عقل و اجماع) است که صحت همه آنها بکار پیامبر صلى الله علیه و آله و قول او بستگى دارد و حتى قرآن و کتاب آسمانى همان وحى بر پیامبر صلى الله علیه و آله است که بدون تصدیق قول پیامبر صلى الله علیه و آله و نقل آن مستند به او وحى برآن حضرت است که «ما ینطق عن الهوى، ان هو الا وحى یوحى‏» این همه مجموعه‏اى است که در طول بیست و سه سال رسالت پیامبر صلى الله علیه و آله از آغاز بعثت تا هنگام رحلت آن حضرت نازل گشته و به تواتر و مطابق نقل سینه به سینه درگذشته و بعدا به صورت مکتوب به ما رسیده است .
بنابراین فاصله ما با زندگى و تاریخ پیامبر صلى الله علیه و آله از آغاز وحى 1430 و با مجموعه حیات بیش از 1470 سال گذشته است و تنها وسیله درست ارتباط ما با آن تاریخ صحیح پیامبر اسلام و دستیابى به این منبع با ارزش و حیاتى از این فاصله بسیار دور هنگامى میسر وامکان‏پذیر است که حوادث و رخدادها به طور صحیح چون حلقات زنجیر و با منابع درست و کتب صحیح تاریخ و سیره به مارسیده باشد . کتب به ترتیب و نظم و به‏طور صحیح و با قلم درست و متعهد ترسیم یافته و با زبانى پاک و باتقوا و به دور از دروغ واغراض غرض‏آلود و هوا هوس، تبیین شده باشد .
حالا باید دید که دراین فاصله زمانى طولانى این منابع دست نخورده و ببدور از اغراض وجود داشته و حلقات مفقود نداشتیم یا داشته‏ایم، دستها و قدرتها با اغراض مختلف به صورت دلسوزى ناشیانه مانع از نگارش و تدوین این میراث ارزنده و پربار براى آیندگان دخالت نداشته‏اند، یا برعکس، داشتند . بلکه شواهد تاریخ و حدیث گویاست که هم ابوبکر و هم عمر مانع نقل و تدوین حدیث و تاریخ شده‏اند و این ممنوعیت‏حدود یک قرن طول کشیده است و تا زمان عمربن عبدالعزیز (101 - 99ه) از طرف وى دستور لغو ممنوعیت صادر شده و امر شد که حدیث را بنویسند (5) .
انگیزه‏گرایش به تاریخ نگارى در مسلمین
به همین جهت قرآن در لابلاى دهها سوره و صدها آیه سرگذشت اقوام و ملل و مبارزات حق و باطل و فراز و نشیب امتها و ملتهاى پیشین را یادآور شده است و آن را همانند آینه و تابلو فراراه مسلمین قرار داده تا مورد توجه پیروان قرآن قرار گیرد بنابراین مى‏توان گفت همینها سبب گرایش توده‏ها به تاریخ شده است .
1 - قرآن عمیق‏ترین تاثیر را در توجه مسلمانان به تاریخ گذشتگان و فراگیرى آن داشته است .
2 - قرآن علاوه بر تشویق و نقل تاریخ براى عبرت، آن را به جهت راهیابى به سوى هدایت و دیندارى مؤثر مى‏داند و مسلمانان باید به تاریخ از دیدى دیگر نگاه کنند .
3 - نیاز جامعه اسلامى پس از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله به آگاهى و ضبط و نگهدارى سخنان، کردار، و سیره پیامبر صلى الله علیه و آله به احکام شرعى و مسائل دیگر، ضرورت تاریخ اسلام را بیشتر جلوه‏گر ساخت .
4 - تشویق امامان معصوم علیهم السلام به این موضوع مخصوصا على علیه السلام به اصل تاریخ و ... (6) جاذبه و گرایش به تاریخ و تاریخنگارى را بیشتر ساخت .
5 - انگیزه‏هاى دیگر نیز عبارت بودند از توجه حاکمان به تاریخ و ...
6 - تاثیر تاریخ اقوام و ملل مفتوح در مسلمانان ...
خاطرنشان مى‏شود که منظور قرآن و همچنان بیان امامان علیهم السلام تنها آگاهى و خواندن تاریخ گذشته نبود، بلکه یافتن علل و عوامل سعادت و شقاوت، شکست و پیروزى، هدایت و ضلالت اقوام پیشین است . به همین جهت مى‏توان گفت نخستین شیوه تحلیل و حتى فلسفه تاریخ را در قرآن و بیان على علیه السلام و نهج البلاغه مى‏توان یافت (7) .
ولى مورخان نخستین اسلام بیشتر به نقل و مخصوصا در تواتر اسناد و سلسله راویان حدیث اهمیت مى‏دادند و حوادث را بدون هیچ تحلیل و تفسیرى نقل مى‏کردند .
گرچه مى‏گویند نخستین کسى که به تحلیل پرداخت «ابن خلدون‏» بود ولى «مقریزى‏» نیز در کتاب «النزاع والتخاصم فیما بین بنی‏امیة و بنی‏هاشم‏» این شیوه را دنبال کرده است (8) .
«طبرى‏» در مقدمه تاریخ طبرى مى‏گوید: (9) . آگاهى از حوادث اقوام گذشته و اخبار آنان براى کسانى که در زمانشان نبودند حاصل نمى‏شود مگر به وسیله اخبار مخبران و نقل آنان و نباید استنباط و استنتاج عقلى و ذهنى را در آن دخالت داد .
معتزله نخستین کسانى بودند که تاریخ نقلى و سنتى را که طبرى و ... نماینده آن بودند، کنار گذارده و درک عقلانى و پى‏جوئى علل و عوامل اشیاء و حوادث درآن دخالت داشتند و از پذیرش اخبارى که تنها حجتشان تواتر زنجیره‏اى راویان بود، خوددارى کردند . و یقین را مبتنى بر دلائل عقلى دانسته نه صرف روایت محض .
بسیارى از مورخانى که تحت تاثیر این مکتب در روش تاریخنگارى خود تجدید نظر کردند . از جمله مسعودى است .
بنابراین مورخان اسلامى را کلا به چند گروه مى‏توان تقسیم کرد:
1 - مورخان اخبارى و وقایع‏نگار که تنها به نقل پرداخته و بر اساس جرح و تعدیل اسناد بدون توجه و بررسى و تحلیل متن آن .
2 - مورخانى که علاوه بر نقل و بررسى اسناد، سعى داشتند در تجسس اسناد و وقایع و آنهم با مسافرت به مناطق ... به تالیف مى‏پرداختند .
3 - مورخانى که با گرایشات حزبى و سیاسى مامور به تالیف شدند . وبراى خوشایند حزب یا گروهى خاص دست‏به تالیف مى‏زدند .
4 - در قرن (9 - 8) «ابن خلدون‏» در مقدمه و نیز در کتاب «العبر» به شیوه تحلیل پرداخت . روش سنتى را کنار گذارده است (10) .
دسته‏بندى مورخان
مورخان اسلامى را مى‏توان چنین دسته‏بندى کرد:
1 - سیره‏نگارى شرح زندگى پیامبر، تصویر تاریخى از رخدادهاى صدر اسلام، سیره شامل 2 بخش بود:
الف - شرح حال اجداد پیامبر و بعثت تا آغاز هجرت .
ب - مغازى شرح وقایع نظامى و در واقع مباحث پس از هجرت .
2 - تاریخ نویسى عمومى و تقویمى از قرن سوم آغاز شد که از حوادث زمان آدم علیه السلام تا زمان زندگى مؤلف را دربر مى‏گرفت که مورخان بیشتر این شیوه را دنبال مى‏کردند .
3 - تاریخ نگارى خبرى و پیوسته حوادث و وقایع را به صورت حدیث و خبر نقل مى‏کردند که مهمترین امتیازش نقل سند براى جزء جزء اخبار است (11) .
4 - تراجم و طبقات براى تکمیل شیوه خبرى براى کمک به مورخان و علم حدیث نیاز به حالات راویان و ناقلان اخبار بود لذا آنان را به طبقات مختلف تقسیم کردند .
دشوارى تاریخنگارى صحیح
به طور کلى براى نگارش تاریخ صحیح اسلام و شناخت منابع و واقعیت‏هاى صدر اسلام آنگونه که رخ داده است، یک مشکل اساسى وجود دارد که تشخیص صحت و سقم مطالب نقل شده در کتب موجود است . آنهم به دلیل عناصر اصلى وانکارناپذیرى است که جعل و تحریف و کم و یا زیاد کردن مطالب نقش اجتناب‏ناپذیر داشته است که عبارتست از:
1 - کودتاى خلافت توسط قریش (مهاجرین) که منشا تغییرات و تاویلات خاصى شد .
2 - منبع تدوین حدیث و نقل آن پس از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله توسط ابوبکر و عمر و ... .
3 - پیدایش حزب طلقا و بنى‏امیة در تاریخ اسلام و سیاست‏خصومت آنان با اهل بیت و على علیه السلام و در کل با بنى‏هاشم و اسلام .
4 - پیدایش زبیریان و حکومتشان در حجاز و جعل روایات به نفع خاندان خود و عایشه و ... و روایات خصومت‏آمیز علیه على علیه السلام و حتى سب آن حضرت توسط عروة بن زبیر که راوى بسیارى از احادیث مشهور است .
5 - حکومت‏بنى‏عباس که تداوم همان سیاست‏خلفاء نخست در عمل و سیاست‏بنى‏امیه در ارعاب و سرکوب و تبعید و خاندان على علیه السلام بود .
6 - سوزاندن و نابود ساختن کتابخانه‏هاى بزرگ شیعه همانند کتابخانه عظیم «صاحب بن عباد» ; وزیر دانشمند و شیعى آل بویه و دیالمه، سوزاندن کتابخانه «شیخ طوسى‏» در محله کرخ بغداد و سپس کتابخانه‏اش در نجف و سوزاندن و نابودى کتب شیعه و کتابخانه عظیم خلفاى فاطمى در مصر توسط «صلاح‏الدین ایوبى‏» و همه وهمه درکم و زیاد کردن حقائق تاریخى و صحت و سقم منابع تاریخى بى‏تاثیر نبوده است .
7 - مى‏دانیم که اکثر این منابع در عصر خلفاى عباسى نوشته شده است که بیشتر آن برگرفته از مطالب عصر اموى و بافته و جعلیات آن زمان است‏با چاشنى‏هاى افسانه‏اى اسرائیلیات علماى دربارى یهودى الاصل یا نصرانى تبار ... که در نزد خلفاء، مقرب‏الخاقان و مشاور فرهنگى بودند .
با همه این احوال و عوامل متعدد جعل و تحریف، باز ما ناگزیر به مراجعه تاریخ هستیم و منابعى جز همین کتابهاى نوشته شده در قرن سوم و چهارم نداریم .
به یارى خدا دراین سلسله بحثها بر آنیم که در هر شماره کتابى از منابع تاریخى و حدیثى و نویسنده آن معرفى شود .
ادامه دارد
پى‏نوشت:
1) فاعتبروا یا اولى الابصار . (سوره حشر، آیه 2 و سوره یوسف آیه 111 لقد کا ن فى قصصهم عبرة لاولى الالباب (اعراف، آیه 176) فاقصص القصص لعلهم یتفکرون .
2) سوره آل عمران، آیه 137 .
3) سوره نساء، آیه 26 .
4) سنت در لغت‏به معناى روش، طریقه ، شیوه . و در اصطلاح علم درایه و حدیث‏به گفتار، کردار، تقریر یا امضاء معصوم و پیامبر گفته مى‏شود .
5) اضواء على السنة المحمدیة، دکتر محمود ابوریه، ص 55 و 53 و پاورقى ص 49 . السنة قبل التدوین، محمد عجاج خطیب، ص 329 و جامع بیان العلم، ج‏1، ص 88 و 77 و فجرالاسلام، ص 221 .
6) نامه 32 نهج البلاغه فیض الاسلام، ص 914 و نهج البلاغه ترجمه دکتر شهیدى، ص 1370 تهران، نشر - بحارالانوار، ص 201
7) مدرک قبل .
8) مقدمه ابن خلدون، تاریخ العبر ...
9) طبرى، محمد بن جریر ، الامم والملوک، ج‏1، ترجمه پاینده، تهران، 1362، مقدمه، ج‏6 .
10) فلسفه تاریخ، ابن خلدون، ص 190 .
11) تاریخ سیاسى اسلام، ج‏1، ص 30 - 24 .

تبلیغات