چکیده

سرآغاز: معنویت سازمانی از جمله دریچه های نوینی است که در حوه رفتار سازمانی گشوده شده و هر روز علاقمندان بیشتری را مجذوب خود می کند. از دیگر سو به نظر می رسد استعداد جامعه ایرانی برای معنویت ورزی از میانگین جهانی فزون تر است و این مسؤلیت پژوهشگران عرصه مدیریت را برای بهره گیری از این ابزار کم هزینه جهت تداوی مشکلات سازمانی، مضاعف می کند و صد البته یکی از چالش های موجود سازمانهای کشورمان، خمودگی و سطح نازل خلاقیت و نوآوری در آنهاست. روش: در این پژوهش با روش استقرایی فرضیه تاثیر معنویت بر خلاقیت مورد آزمون قرار گرفته است؛ بدین منظور نمونه ای به حجم 108 نفر از کارکنان شاغل در محیط های مختلف کاری و با سطح تحصیلات متفاوت اخذ گردید و داده های جمع آوری شده برای تحلیل آماری به نرم افزار SPSS سپرده شد. نتیجه گیری: درنهایت وابستگی دو متغیر معنویت و خلاقیت کارکنان در سطح اطمینان99% تایید شد. لهذا پیشنهاد می گردد تمسک به حبل معنویت جهت بهبود خلاقیت و رفع معضلات سازمان ها در دستور کار قرار گیرد و همانطور که در متن مقاله مستدلاً تبیین گشته، تدین به دین حنیف، بهترین طریق برای معنوی تر شدن است.

تبلیغات