حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۱۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

________________________________________
اشاره:
در شماره‌های قبل، ترجمه مقررات مربوط به تشکل‌های حرفه‌ای سردفتران کشور آلمان در اختیار خوانندگان مجله قرار گرفت در این شماره مرحله بازرسی دفاتر اسناد رسمی توسط نهاد هیئت نظارت و آشنایی با حدود و اختیارات آن نهاد در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرد.
فصل اول
قسمت سوم ـ تعقیب انتظامی
اول ـ هیئت نظارت
ماده 92 ـ وظایف هیئت نظارت به قرار زیر است:
1 ـ هیئت رئیسه دادگاه شهرستان حق نظارت بر رفتار سردفتران و دفتریاران حوزه
شهرستان را دارد.
2 ـ هیئت رئیسه دادگاه ایالت این حق را درباره سردفتران و دفتریاران حوزه صلاحیت دادگاه ایالتی دارد. همچنین وزیر دادگستری ایالت همین اختیار را در مورد سردفتران و دفتریاران حوزه ایالتی دارا است.
ماده 93 ـ 1 ـ هیئت نظارت حق نظارت خود در کار سردفتران و دفتریاران را از طریق بازرسی آنان اعمال می‌نماید این بازرسی می‌تواند با تعیین مهلت باشد یا بدون تعیین مهلت، تاریخ بازرسی دفترخانه‌هایی که سردفتران آن جدیداً شروع به کار نموده‌اند اوایل سال دوم فعالیت آنان خواهد بود.
2 ـ موضوع بازرسی مطابق نظامنامه مربوط می‌شود به انجام وظایف و تکالیف شخصی سردفتران که شامل محل دفترخانه و نحوة حفظ و نگهداری دفاتر و بایگانی اسناد و اطلاعات ثبت شده درباره اشخاص، رعایت مقررات مربوط به نگهداری اموال و امانات، اعلان به موقوع به مجمع عمومی و بیمه دفترخانه و کارکنان آن می‌شود. در هر مورد که فهرستی از حق‌التحریر اسناد و درآمدهای متفرقه مورد بازرسی قرار می‌گیرد بایستی مخارج و هزینه‌های دفترخانه نیز جزء این محاسبه منظور گردد و اجرای بازرسی مطابق مقررات با دستور وزیر دادگستری ایالت است. هیئت نظارت بعد از استماع نظریه کانون سردفتران می‌تواند نسبت به اجرای بازرسی سردفتران اقدام نماید. هیئت نظارت می‌تواند نماینده‌ای از وزیر دادگستری ایالتی برای بازرسی، امتحان، رسیدگی به دفاتر و محاسبه درآمدها و مخارج و سایر دریافتی‌ها و چگونگی محافظت از درآمدها بنماید. نماینده مزبور حق نظارت ندارد. اگر قبلاً حساب مخارج در صندوق و حساب‌های سردفتر محاسبه شده و مورد بازرسی قرار گرفته است محاسبه و بازرسی مجدد ضرورت ندارد.
4 ـ سردفتر موظف است با هیئت نظارت و یا هر هیئتی که مأمور نظارت و بازرسی تعیین شده است همکاری لازم را نموده و ضمن فراهم نمودن شرایط مناسب، دفاتر و اسناد و مدارک مربوطه و حساب‌های مخارج دفتر و دریافتی‌های سردفتر را در اختیار آنان بگذارد،
همچنین اطلاعات مورد درخواست هیئت نظارت را مبنی بر سوابق افراد در بایگانی دفترخانه و همچنین توضیحات لازم در خصوص افرادی که با سردفتر همکاری دارند و کارکنان دفترخانه و یا سردفتر دیگری که مشترکاً با او همکاری می‌نماید و یا قبلاً همکاری داشته است بدهد و اطلاعاتی که هیئت نظارت در این خصوص می‌خواهد در اختیار آنان بگذارد. بازرسی و نظارت موارد مذکور در قسمت اخیر این بند منوط به اختیاری است که برای هیئت در نظر گرفته شده است و تا آنجایی است که بررسی تخلف از شرایط گرفتن همکار جزو وظایف این هیئت باشد.
ماده 94 ـ 1 ـ هیئت نظارت مجاز است سردفترانی را که تخلفات اداری سبک‌تر مرتکب شده‌اند به توبیخ محکوم کند. بند 2 ماده 75 ناظر بر این موضوع است.
2 ـ حکم هیئت نظارت مبنی بر توبیخ سردفتر متخلف ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ کتبی حکم قابل شکایت است تصمیم هیئت نظارت مبنی بر رد یا قبول شکایت سردفتر بایستی موجه و مستدل باشد و به سردفتر یا دفتریار ابلاغ شود و چنانچه هیئت نظارت شکایت را موجه بداند شکایات به مقام بالاتر ارجاع می‌شود، چنانچه شکایت سردفتر نسبت به حکم هیئت نظارت از طرف هیئت مزبور به موجب قراری رد شود سردفتر می‌تواند نسبت به قرار رد مزبور نزد محکمه ایالت شکایت نموده و از محکمه مزبور به عنوان محکمه انتظامی تقاضای رسیدگی نماید. بند 40 و 5 ماده 75 ناظر بر این موضوع است.
3 ـ صدور حکم توبیخ، حق هیئت نظارت را نسبت به تعیین تهیه و ارسال گزارش به دادگاه انتظامی جهت اخذ تصمیم دربارة تخلف انتظامی را سلب نمی‌کند و اگر هیئت نظارت این حق را اعمال کند آن حکم توبیخ باطل و بلااثر نمی‌شود. و اگر محکمه انتظامی به علت اینکه تخلفی در رفتار محکوم علیه ثابت نشده است نقص کند اعمال حق نظارت به علت همان عمل هنگامی برای هیئت نظارت جایز است که دلایل جدیدی بعداً به دست آید که محکمه انتظامی در صدور رأی مبنی بر نقض حکم توبیخ سردفتر از وجود آن دلایل بی‌خبر بوده است.

تبلیغات