آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

حضرت امام علاوه بر افشاى دردمندانه فرهنگ منحط و لذتگراى حیوانى غرب و در امتداد آن افشاى جنایاتى که رژیم پهلوى به تبعیت از جاهلیت مدرن غربى در مورد زنان مرتکب شدند و علاوه بر حساسیتى که در جنبه‏هاى مختلف نسبت به مسأله حجاب زنان و رعایت حریم محرم و نامحرم داشتند که این ویژگى همچون سایر مسائل برگرفته از اسلام ناب و قرآن و عترت بود در مقام فتاواى فقهى نیز چه در رساله‏هاى عملیه و چه در پاسخ به انبوه استفتاءاتى که در این زمینه از محضرشان مى‏شد، با صراحت به دقیق‏ترین ابعاد این موضوع پاسخ داده‏اند که نمونه‏هایى از استفتاءات و پاسخهاى امام را مرور مى‏کنیم:
آیا حجاب از ضروریات اسلام است و منکر آن و کسانى که به این دستور الهى مخصوصاً در جامعه اسلامى بى‏اعتنائى مى‏کنند چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى - اصل حکم حجاب از ضروریات است و منکر آن حکم منکر ضرورى را دارد و منکر ضرورى محکوم به کفر است مگر اینکه معلوم باشد که منکر خدا یا رسول نیست.
حد حجاب واجب براى بانوان چیست؟
بسمه تعالى - پوشاندن تمام بدن به جز وجه و کفین براى زن واجب است.

استثناء دست و قرص صورت در حجاب بانوان و جواز نگاه بدون ریبه و مفسده، با آرایش است یا ساده؟ و آیا زینتهائى مانند انگشترها جایز است اظهار شود و اگر صورت آرایش شده باشد پوشاندن واجب است یا خیر؟
بسمه تعالى - اگر در صورت آرایش موجود باشد باید پوشانده شود و بر مرد اجنبى نیز نگاه کردن جایز نیست و همچنین در کفین اگر داراى زینت ولو مثل انگشتر باشد.
آیا براى زن جایز است در برابر نامحرم صورت آرایش کرده خود را باز بگذارد؟
بسمه تعالى - جایز نیست.
در صورتى که زن ابرو برداشته باشد واجب است صورت خود را بپوشاند؟
بسمه تعالى - بلى لازم است زینت را بپوشاند.
در صورتى که زن بند انداخته باشد واجب است صورت خود را بپوشاند؟
بسمه تعالى - در حکم مسأله قبل است.
حدود حجاب اسلامى براى بانوان چیست و براى این منظور پوشیدن لباس بلند آزاد و شلوار و روسرى کفایت مى‏کند و اصولاً چه کیفیتى در لباس و پوشش زن در برابر افراد نامحرم باید رعایت شود؟
بسمه تعالى - واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دستها تا مچ، از نامحرم پوشیده شود و لباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولى پوشیدن چادر بهتر است و از لباسهایى که توجه نامحرم را جلب کند باید اجتناب شود.
 

تبلیغات