آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

مقوله امنیت، قدمتى به بلنداى تاریخ انسان دارد یعنى از نخستین روزى که موجودى به نام انسان، پا به عرصه هستى و دنیا مى‏گذارد، با مشکل و معضل مهم ناامنى و نحوه برخورد با آن، مواجه شده و دست و پنجه نرم مى‏کند. در طول تاریخ انسان، جامعه و مردمى را سراغ نداریم که فارغ از دغدغه معضل و معماى ناامنى،ترس، اضطراب و نگرانى، روز و روزگارى را سپرى کرده باشند. لذا به جرئت مى‏توان گفت که مقوله امنیت، عمرى درازتر و طولانى‏تر، از مفاهیم دولت و جامعه... دارد، چرا که انسان در نخستین روز هبوطش در این عالم خاکى و دوره حیات تجردش و قبل از شکل‏گیرى زندگى اجتماعى، با مشکل ناامنى، کاملاً مأنوس، آشنا، همدم و دست به گریبان بوده است، چون در محیطى که زندگى مى‏کرد، علاوه بر تأمین آب، غذا و حفاظت جان از گرما و سرما، باید به جدال و مبارزه سخت و طاقت فرسا؛ با موجودات وحشى مى‏پرداخت، حیوانات که هر لحظه امکان داشت به ساحه و قلمرو حیات انسان، حمله‏ور شود؛ و انسان را طعمه خویش سازد، و امنیت جانى انسان را به خطر اندازد. با گذشت زمان، و تکامل بشر و شکل‏گیرى اجتماعات، مبحث امنیت هم، شاخ و برگ بیشترى پیدا مى‏کند.
گرچه عده‏اى از قلم به دستان، نخستین مباحث فلسفى - سیاسى؛ در حوزه امنیت را در گفتمان فلاسفه‏اى چون افلاطون و ارسطو... به زعم خویش پیدا کرده‏اند. چرا که این اندیشمندان و فرهیختگان، یکى از عمده‏ترین وظائف حکومتها را ایجاد امنیت، مى‏دانسته و بر آن اصرار و تأکید، مى‏کرده‏اند.
ولى انصاف این است که قبل از افلاطون و ارسطو، پیامبران الهى از جمله حضرت ابراهیم خلیل(ع)، معضل امنیت را مطرح کرده‏اند، و در مطالبات خود، قبل از مسائل اقتصادى و قبل از مسائل توحید و عبودیّت، مسأله امنیت را على الظاهر، از خالق خویش، استدعا مى‏کند، آنجا که مى‏گوید: «پروردگارا! این سرزمین را شهر امنى قرار ده و اهل آن را از ثمرات گوناگون؛ روزى عطا کن.»(1)
در تاریخ اسلام هم، از همان آغاز و بعثت رسول گرامى اسلام، بخش عمده‏اى از احکام، دستورات و قوانین آن، مستقیم و یا غیر مستقیم، در جهت نظم و تأمین امنیت و نحوه برخورد با عوامل شر و فساد، جنایت، بى بندوبارى و ناامنى، نقش مثبت و ارزنده‏اى داشته و دارد. و از آن تاریخ به بعد هم، علماء و دانشمندان و محققین که در زمینه متون اسلامى «آیات قرآن و احادیث و سیره عملى معصومین» تحقیق و بررسى داشته‏اند، نظریات ناب اسلامى را از متون اولیه آن، استخراج کرده‏اند، و در دسترس جامعه بشرى قرار داده‏اند، که اگر روزى آن احکام و قوانین اسلامى، به صورت کامل اجرا و عملى شود، بدون شک، امنیت کامل در سایه تقوا و رعایت حقوق همه مردم و اجراى عدالت، برابرى و مساوات اسلامى، ایجاد خواهد شد.
امنیت آرزوى دیرین بشر
همان گونه که مشاهده مى‏کنیم،از دوره هاى خیلى دور تا حال،تشکیل حکومت صالح و شایسته، و تأمین عدالت، آزادى و امنیت اجتماعى، از جمله آمال و آرزوهاى دیرین فلاسفه، بزرگان و مصلحین جوامع بشرى، بوده است امروز هم، تقریباً عموم اندیشمندان و سیاسیون با انصاف،تنها راه علاج دردها، مشکلات و بیماریهاى جامعه بشرى در جلوگیرى از ظلم، تبعیض، بى‏عدالتى، جنگ و خون ریزى را، در تثبیت صلح، صمیمیت وبرادرى، تشکیل حکومت عدالت گستر جهانى، ورشد فکرى و فرهنگى جوامع بشرى، مى‏دا نند و معرفى مى‏کنند.
کلمات و جملات بزرگان و اندیشمندان مندرج در صفحات تاریخ، در حقیقت باز خوانى یک واقعیت جاوید و همیشگى است و آن، انتظار پایا ن دردها، سرگردانیها و ناامنى‏ها، و رسیدن به مدینه فاضله و شهر خورشید که انسان‏ها در آن، حیات انسانى داشته و زندگى‏شان سر و سامان پیدا کند، دوره‏ى ایده‏آل و رؤیائى که درآن، مشکلات جهل و نادانى، و معضلات فقر و تهیدستى، حل و فصل شود و انسان‏هاى گرسنه و برهنه، در فاصله هاى نه چندان دور تر از کاخ‏هاى سر به فلک کشیده فرعونى، حقوق فردى و اجتماعى‏شان پایمال نشود.
و امّا دریغ و درد که این آرزو، و انتظار، نه تنها تا حال، محقق نشده است بلکه برعکس،هر لحظه و ساعتى که بر عمر این عالم پیر و کهن، افزوده مى‏شود، فاصله‏هاى فقر و غنا، بیشتر شده، تبعیض و بى‏عدالتى، همچنان قربانى مى‏گیرد و سایه‏هاى شوم یأس و ناامیدى، بساط شادى، و سرور را بى‏رحمانه، طعمه‏اى خویش مى‏سازد، ناامنى‏هاى اخلاقى و اجتماعى، اضطراب، و دلهره را، هم کاروان انسان‏هاى درد مند و رنجیده ساخته و به پیش مى‏تازد.
در شرایط فعلى که زمین و زمان در تسخیر انسان، قرار گرفته و حتى کُرّات دیگر، از تاخت و تاز انسان معاصر، بى‏بهره نمانده است، بازهم، این پرسش در ذهن و ضمیر انسان‏هاى ستمدیده، مطرح است که آیا این شب سرد، تاریک و ظلمانى، به صبح روشن و نورانى، مبدل خواهد شد، آیا روزى خواهد رسید که دردهاى کهنه و قدیمى بشر، التیام یابد، و سایه هاى شوم جهل و نادانى فقر و تهیدستى، تبعیض و بى‏عدالتى که از روزگاران کهن تا هم اکنون، هم کاروان انسانها بوده، با گوشت، پوست و خون او عجین، شده است، از فضاى تاریک زندگانى او زدوده شده و رخت بر بندد؟ آیا روزى خواهد رسید که در آن، ظلم، حق کشى، تجاوز و ... جایش را به صلح، صفا، صمیمیت و برادرى بدهد و انسانها، در سایه‏ى عدالت و آزادى اجتماعى حلاوت و شیرینى آرامش و امنیت کامل روحى و روانى، فردى و اجتماعى و ملى و بین المللى را با تمام وجود،لمس کرده و فارغ از نگرانى و دغدغه معاش و امور مادى، در کنار هم، دیگر به زندگى مسالمت آمیز انسانى ادامه دهند و راه تعالى و تکامل را با فراغ بال سپرى بنمایند.؟
و آیا بهشت دنیوى انسان، مدینه فاضله و شهرخورشیدى که حاکمان و دولتمردان آن، عقلاى عالم بوده، قوانین آن، عدالت، آزادى و امنیت اجتماعى را به ارمغان آورد. آرزوى است محال و ناممکن؟ و یا روزى این آمال و آرزوهاى دیرین بشر، محقق شده و مصداق خارجى، پیدا خواهد کرد؟!
اگر پرسش‏هاى مطرح شده را، به آیات قرآن،عرضه کنیم،متوجه خواهیم شدکه: قرآن کریم،رنج و اندوه انسان را ابدى نمى‏داند، و ستم و بیداد را نیز، هم زاد وهم راه همیشگى او، معرفى نمى‏کند، بلکه قرآن مجید،علل و عواملى که موجب رنج و اسارت انسان‏ها و مانع حرکت تکاملى او مى‏شو د را محکوم به فنا و نابودى دانسته و فرجام تاریخ را روشن و ایده‏آل، معرفى مى‏کند، فرجامى که در آن،حق بر باطل، پیروز شده،عدالت و آزادى جایگزین ظلم،جور و ا ستبداد خواهد شد، دردها،مشکلات و بدبختى‏هاى انسان، به پایان خواهد رسید، ترس،وحشت و ناامنى، جایش را به محیط امن و آرام داده و بندگان صالح،شایسته و وارسته،وارثان و حاکمان زمین و زمان خواهندشد جهان را از لوث وجودافراد پست،پلید و ستم پیشه ونااهل پاکسا زى، خواهندکرد.قرآن کریم از سنتِ پیروزى حق بر باطل(2)، غلبه راه و رسم انبیاء و اولیاء(3)، خلافت و وراثت مومنان و صالحان در زمین(4)، جهان شمولى دین خدا(5)، استقرار آیین خدا پسندانه و تحقق صلح و امنیت جهانى(6)
در آیات گوناگون و مختلفى خبر مى‏دهد و مى‏فرماید : «ما در کتاب آسمانى زبور، پس از ذکر، چنین مرقوم کردیم که در آینده صالحان و پاکان، وارثان زمین، خوا هند شد و روى زمین،براى همیشه ازعناصرنا اهل و حاکمیت جور، و ستم، پاکیزه، خواهد شد به راستى که در این،پیامى است براى عبادت کنندگان»(7)
قرآن کریم، این وعده‏ى قطعى را به انسان‏هاى مؤمن و پاکدامن، داده است که روزى شرارت و ناامنى به پایان خواهد رسید، و با نابودى عوامل شرّ و فساد، جامعه انسانى، لذت امنیت واقعى را خواهندچشید، آنچنان امنیت و آرامش که هیچ ترس و اندوهى، آن را تهدید نخواهدکرد و مخلوقات و بندگان خداوند، با آزادى، آگاهى و آرامش و امنیت کامل درونى و بیرونى، راه توحید و تقوا را، در پیش خواهند گرفت، لذا بافریاد رسا، اعلام مى‏دارد که : «خداوند به افرادى که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده مى‏دهد که آنها را قطعاً خلیفه روى زمین، خواهد ساخت... و دین و آئینى را که براى آنها پسندیده، پا برجا و ریشه دار خواهدکرد و خوف و ترس آنها را، برامنیت و آرامش، تبدیل خواهدکرد»(8) در این آیه شریفه نوید و مژده سه‏گانه ذیل دیده مى‏شود:
الف: حکومت جهانى مؤمنان .
ب: استقرار دین خداپسندانه.
ج: استقرار امنیت کامل و نابودى عوامل ترس، وحشت و نا امنى.
از آن جاى که سنت‏هاى مطرح شده، در آیات قرآن، تا حال، محقق نشده است؛ در ذهن کنجکاوگر انسان هاى زیرک، این سؤال مطرح مى‏گردد که: سنن وعده شده الهى، کى و در چه زمانى، محقق مى‏شود؟ انسان هاى رنجیده و مظلوم، چه زمانى، شکست و نابودى جبهه باطل، پیروزى و موفقیت جهانى سپاه و لشکر حق را، جشن خواهند گرفت؟ مدینه فاضله و موعود قرآنى، کى محقق شده و در چه زمانى، انسان‏هاى مؤمن و متقى، خلافت و وراثت زمین را در،دست، خواهندگرفت؟ در کدامین صبح روشن، دین خدا پسندانه آسمانى، تمامى دلها را نور باران کرده، و عالمگیر خواهد شد، و با نابودى عوامل ترس، وحشت و ناامنى، امنیت واقعى به وجود خواهدآمد ؟
احادیث و روایات که از رسول اکرم(ص) و ائمه علیهم السلام، نقل شده و در واقع حکم تفسیر آیات قرآن را دارا هستند معما و پرسش هاى مطرح شده پیرامون سنن وعده شده الهى را، به روشنى جواب داده اند و اعلام کرده اند که سنن وعده شده الهى، در عصر طلایى ظهور آخرین خلیفه خداوند، حضرت مهدى (عج )،محقق خواهدشد، و در عصر ظهور آن یگانه دوران، با جنبش عظیم علمى و فکرى، جهل و نادانى، محو خواهد شد و با نزول برکات آسمانى و جوشش معادن و ذخایر زمینى، و جهش فوق العاده‏ى اقتصادى و صنعتى، فقر، فلاکت و تهیدستى از بین خواهد رفت وبا نابودى جهل و نادانى، فقر و تنگدستى، تحوّل عظیم اخلاقى و انسانى به وجود خواهدآمد، وبا استقرار عدالت، برادرى و برابرى، ظلم، تبعیض و بى‏عدالتى ریشه کن، شده و فاصله هاى طبقاتى، محو و نابود خواهد شد... و در نتیجه گمشده همیشگى بشر، یعنى امنیت جهانى، به دست آمده و انسان‏هاى مؤمن و متقى، بدون دلهره، نگرانى و اضطراب، در محیط کاملاً آزاد و فضاى سالم انسانى، راه سعادت و خوشبختى و رسیدن به کمال مطلق را طىّ خواهند کرد.
از روایات استفاده مى‏شود هر مجرم و گناهکارى که درخور کیفر باشد، امام مهدى(ع) براساس علم امامت خود، عمل کرده و حرمت شکنان قوانین الهى و اجتماعى را به جزاى اعمال ننگین‏شان خواهند رساند، و منتظر گواهى گواهان و اقامه دلایل و مدارک از سوى مدعى نخواهد ماند و به سوگندهاى دروغین، از سوى طرفین دعوا، توجه نخواهد کرد، و آنچه حق و عدالت است، آن را ملاک قرار داده و براساس آن، حکم و داورى نموده و با اجراى دقیق احکام الهى، آزادى و امنیت به معناى واقعى کلمه را به جامعه جهانى عرضه خواهد کرد، امنیت که در آن، جان، مال، ناموس، حیثیت و آبروى افراد، حفظ خواهد شد، و انسانها، دیگر از ناحیه‏ى تضییع حقوق‏شان، دلهره، اضطراب و نگرانى نخواهند داشت.
امنیت در عصر ظهور:
با رعایت اصول و راهکارهایى که به صورت اجمالى، بیان شد، امنیت کامل فردى، اجتماعى و بین المللى در عصر ظهور حضرت حجت(عج) محقق خواهد شد، امنیتى که بشر در طول تاریخ، مثل و مانند آن را ندیده است، در نتیجه شهر امن و سلامتى که خداى متعال، مژده و نوید آن را به مؤمنان و مستضعفان داده است، تحقق عینى پیدا خواهدکرد، و همه انسانها، با آزادى و آگاهى کامل و آرامش درونى و بیرونى، راه توحید و تقوا را، در پیش گرفته و از شرارت و ناامنى، و اضطراب و نگرانى، نجات پیدا خواهندکرد.
«خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و عمل صالح، انجام داده‏اند، وعده مى‏دهد که آنها را قطعاً خلیفه روى زمین خواهد نمود، و دین و آیینى را که براى آنها پسندیده، پابرجا و ریشه‏دار خواهد ساخت، خوف و ترس را به امنیت و آرامش تبدیل خواهد ساخت»(9) تبدیل شدن، ترس، اضطراب و نگرانى به آرامش و امنیت، یعنى برطرف شدن تمامى عوامل ناهنجاریها و ناامنیها و جایگزین شدن امنیت و آرامش، در همه‏ى روى زمین.
امام زین العابدین در تفسیر و تأویل آیه شریفه مى‏فرماید : «این گروهى که ترس و اضطراب فردى، اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى، از زندگى شان،رخت بر بسته و سایه امنیت و آرامش، پرو بالش را بر سر آنها مى‏گستراند» به خدا سوگند، همان پیروان ماهستند که خداوند به وسیله مردى از خاندان ما، این امر را تحقق مى‏بخشد، و او مهدى(عج) این امت است»(10) امام صادق(ع) هم مى‏فرماید: «این آیه، درشأن قایم آل محمد(عج) و اصحاب او نازل شده است»(11)
ایجاد و استقرار امنیت کامل جهانى، در آن عصر و زمان رؤیایى، با رعایت اصول و ضوابط اسلامى و انسانى، امرى طبیعى خواهد بود، چراکه عوامل ترس و ناامنى محو و نابود خواهدشد، و تمام آفت ها که به نحوى آرامش زندگى را برهم مى‏زند . از بین رفته و همگان در اوج رفاه. آسایش و فراوانى نعمت، روزگار خود را سپرى خواهند کرد.
با توسعه‏ى علم و دانش و تعلیم و تربیت سالم اسلامى در عصر ظهور، جهل، نادانى و خرافات، که عامل مؤثر در بروز ناهنجاریها و ناامنى‏هاى اجتماعى است، از بین خواهد رفت، و در سایه‏ى رونق اقتصادى، فقر و تهیدستى که عامل دیگرى در شیوع فساد، و بى‏عفتى...است، ریشه‏کن خواهد شد و انسانهاى مظلوم و مستضعف، از درماندگى و گرسنگى که منجر به تجاوز و خود فروشى مى‏شود، نجات پیدا خواهند کرد. و با اجراى دقیق احکام جزایى شرع و قاطعیت در برخورد با مخالفین و متخلفین، دزدان و متجاوزین به جان، مال، ناموس و حقوق مادى و معنوى مردم، به جزاى اعمال ننگین خود، خواهند رسید و شرّشان از سر مردم قطع و کوتاه خواهد شد.
بالأخره در پرتو نظام عدالت گستر عصر ظهور ، بساط ظلم و بى‏عدالتى و تبعیض در تمامى چهره و ابعادش، برچیده خواهد شد و مدینه‏ى فاضله که بشر دردمند در طول تاریخ، انتظار و آرزوى آنرا در سر مى‏پرورانید، به وجود خواهد آمد. مدینه‏ى فاضله‏اى که در آن ،روابط اجتماعى انسانها، براساس قانون عدالت، برابرى و احترام به حقوق و ارزشهاى انسانى و آزادیهاى مشروع فردى و اجتماعى، پى‏ریزى شده و جریان پیدا خواهد کرد... و انسان در محیط امن و آرام، راه تقوا و عبودیت را در پیش گرفته و از وضع مطلوب به و جود آمده، کمال استفاده را در جهت کسب فضایل اخلاقى خواهد برد .
از رسول اکرم راجع به امنیت در عصر ظهور، نقل شده است که: «امت مهدى به آن حضرت پناه مى‏برند چنان که زنبورهاى عسل به ملکه خود پناه مى‏آورند ، آن حضرت زمین را پر از عدل و داد مى‏کند ، چنان که: پیش از آن پر از ستم و جور شده بود ،به گونه‏اى که مردم به فطرت اولیه خود بر مى‏گردند شخص خوابیده را بیدار نمى‏کند و خون کسى ریخته نمى‏شود.»(12)
حضرت على(ع) نیز مى‏فرماید: «... هرگاه قایم ما قیام کند، آسمان باران‏هاى خود را مى‏بارد و درندگان با چارپایان از در آشتى وارد مى‏شوند و با انسانها کارى ندارند تا جایى که زنى از عراق به شام مى‏رود، بدون اینکه درنده‏اى او را نگران سازد و یا از چیزى بترسد.»(13)
با اجراى احکام دقیق اسلامى و قاطعیّت در برخورد با انسان‏هاى شرور و متجاوز، امنیت کامل جاده‏ها و مسیر عبور و مرور، تأمین خواهد شد به گونه‏اى که دو زن، شبانه از مبدأ، حرکت کرده و مسافرت خواهند کرد، و از بى‏عدالتى، ستم و ناامنى، هراسى نخواهند داشت»(14) از امام باقر(ع) هم نقل شده است که: «به خدا سوگند، یاران مهدى(عج) آن اندازه مى‏جنگند تا خداوند به یگانگى پرستیده شود و به او شک نورزند، با نابودى اشرار و متجاوزان آنچنان امنیّت ایجاد شود که پیرزن سالخورده و ناتوان، از ین سوى جهان، به آن سوى دیگر، رهسپار شود و کسى متعرض او نشود.»(15)
هنگامى که از امام صادق (ع) شخصى سؤال مى‏کند: چرا آرزوى ظهور حضرت حجت (عج) را داشته باشیم؟ امام صادق در جواب او مى‏فرماید: «سبحان اللّه ! آیا دوست ندارى که امام، عدالت را در جهان بگستراند و امنیت را در راه‏ها برقرار سازد و با حکم منصفانه، با ستمدیده، رفتار نماید و به او یارى رساند».(16) قتاده مى‏گوید: حضرت مهدى بهترین انسانها است... در زمان او زمین از امنیتى برخوردار مى‏گردد که زنى به همراه پنج زن دیگر، بدون همراه داشتن مردى به حج مى‏روند و از چیزى ترس ندارند.(17)
على ابن عقبه ازپدرش نقل مى‏کند که حضرت مهدى(عج) به عدالت حکم مى‏کند ستم در حکومت او برچیده مى‏شود و به سبب وجود آن حضرت راه ها و جاده‏ها امن مى‏گردد.(18)
در عصر ظهور عناصر فاسد، گروه‏هاى راهزن و متجاوزى که امنیت و آرامش جامعه را مختل ساخته و جوّ رعب، وحشت، اضطراب و نگرانى را به وجود مى‏آورند، امکان تشکیل و تشکّل پیدا نخواهند کرد، چرا که دست قدرتمند و دقیق عدالت، آنان را در نطفه، خفه خواهد کرد و در همان مراحل اولیه و نخستین،به کیفر شایسته‏اى خواهد رساند به گونه‏اى که اگر حق کسى در زیر دندان دیگرى باشد، حضرت مهدى(عج) آن را باز مى‏ستاند و به صاحبش باز مى‏گرداند.(19)
علاوه برآن جامعه‏ى بشرى نیز با توجه به رشد فکرى و تربیتى به مراحل از کمال و علو نفس و شرافت انسانى، خواهند رسید، که خویشتن رافراتر و بزرگوارترازآن بداند که دست به ظلم، ستم، تجاوز و بى‏عفتى زده، آسایش وامنیت خود و هم نوعان خویش را مختل سازد.
امنیت در این سطح که فردى بدون ترس و وحشت، از شهرى به شهر دیگر رفته و زنان بدون همراه داشتن مردى با خیا ل آسوده و آرام مسافرت کنند، و حتى جواهرات شان، نمایان باشد و احساس ناامنى و اضطراب نداشته با شند،در دنیاى متمدن امروزى به یک رؤیایى تعبیر نا شدنى شباهت دارد ولى در عصر ظهور حضرت حجت (عج)این رؤیاها، تعبیر خواهد شد و مصداق عینى پیدا خواهدکرد.
آرى حضرت مهدى(عج) که وارث همه پیامبران و اوصیاى الهى و آخرین وصى حق در زمین و منجى عالم بشریت در فرجام تاریخ است، با أذن و اراده خداى متعال،آرزوهاى برآورده نشده همه پیامبران و اوصیاى الهى را برآورده خواهدکرد . شمشیر انتقام حق و عدالت، از آستین آن منتقم آل محمد (عج)و یاران پاکباخته اش بیرون شده چون صاعقه مرگبار، بر فرق درندگان وحشى که لباس و جامه انسانیت، بر قامت ننگین خود پوشانیده اند ولى جز فتنه، فساد و بى دادگرى، کار دیگرى نداشته اند، فرود خواهدآمد، و بساط ظلم، ستمگرى، فساد و عیاشى آنان را برچیده و نظام مبتنى بر ارز شهاى الهى و انسانى را مستقر خواهد کرد و انسانهاى دردمند ، رنجیده و مستضعف را از فقر، فلاکت و سلطه‏ى استثمار، نجات خواهدداد.
حضرت حجت(عج) با استقرار نظام عدالت گستر و ارزشمدار عصر ظهور، تمام وعده هاى داده شده در قرآن و احادیث را محقق خواهد کرد، دین خدا را بر کل جهان عرضه خواهد داشت زمام امور را به دست انسان هاى مظلوم و ستمدیده، خواهد سپرد و به انسانهاى مؤمن و متقى،عزت خواهد داد، حزب الله، را به پیروزى خواهد رساند، اضطراب و نگرانى ر ا از تمام زوایاى زندگى از بین خواهد برد امنیت، آرامش کامل را به وجود خواهد آورد و بدینسان شب سرد، تاریک و ظلمانى انسانهاى مظلوم را به پایان خواهد رساند وانتهاى فصل سرما و یخبندان اخلاق و ارزشهاى انسانى را اعلام خواهدکرد.
به امید روزى که با اجراى قوانین، احکام و دستورات اسلام راستین، در پهن دشت هستى، ظلم، تجاوز، سرقت، اختلاس و ناامنى ها و نا هنجارى ها از کل جهان ، رخت بر بندد و خورشید عدالت، برابرى، امنیت، آزادى، سعادت و خوش بختى، از وراى جبال و حجاب هاى خفقان استعمار، استثمار، بى عدالتى و نامردى، سر برآورده و بر صفحه زندگى تاریک و آشفته انسان بتابد، و چشمه ساران فضیلت، انسانیت و نیک بختى از هر سو، به جوش آمده و بر پهنه ى کویر زندگى، جارى شود گلهاى اخلاق و آزادى از هر سو جوانه زده و گل بوته هاى امید، صلح، آرامش و امنیت ، زینت بخش آغوش گرم انسانها و اجتماعات بشرى شود.
پى‏نوشت‏ها: -
1) قرآن کریم، بقره / 126: «ربِّ اِجعَل هذا بلداً آمناً وارزق اهله من الثمرات».
2) سوره اسرا/ آیه 81 و سوره انفا ل/ آیه 7- 8.
3) سوره مجادله/ آیه 21 و سوره غافر/آیه 51.
4) سوره انبیا/ آیه 106-105 و سوره قصص/ آ یه 5.
5) سوره توبه/ آیه 33 و سوره صف/ آ یه 7.
6) سوره نور/ آ یه 55.
7) سوره انبیا / آیه 105- 106.
8) قرآن کریم : سوره نور/ آیه 55: «وعدالله ُالذین آمنوا منکم وعملوا الصا لحا ت لیستخلفنهم فى الارض کما استخلف الذین من قبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذى ارتضى لهم ولیبدلنهم من بعد خوفهم امنا».
9) همان.
10) مجمع البیان ذیل آیه: «هم والله شیعتنا اهل البیت یفعل الله ذالک بهم علی یدی رجل منا وهو مهدی هذه الامة»
11) تفسیر برهان ذیل آیه 55 سوره نور: «نزلت فی القایم و اصحابه...»
12) ملاحم ابن طاووس صفجه 45: «تاوی الیه امته کما یاوی النحل الی یعسوبها یملأالارض عدلاً کما ملئت جوراحتى یکون الناس على مثل امرهم الاول لایرقظ نائمنا ولا یهریق دماً».
13) بحار 52 / 319 باب 27 سیرواخلاق: «ولو قدقام قائمنا لانزلت السما ء مطرها ولا خرجت الارض نباتها ولذهبت الشحناء من قلوب العباد اصطلحت السباع والبها ئم حتی تمش المرء بین العراق الی الشام لاتضع قدمیها الا علی النبات علی راسها زبیلها لایهیجها سبع ولاتخافه».
14) معجم الکبیر 8/179 : به نقل از : چشم اندازى به حکومت مهدى صفحه 191.
15) بحارالانوار جلد 52 صفحه 345 چاپ بیروت، باب سیره و اخلاق... باب 27 حدیث 91: یقا تلون والله حتى یوحدالله و لایشرک به الشی و حتی یخرج العجوز الضعیفه من المشرق ترید المغرب ولاینها ها احد.
16) بحارالانوار /52/ باب 22 فضل انتظارالفرج حدیث 62 : فقال لى : «سبحان الله اما تحب ان یظهرالعدل ویامن السّبل...»
17) ملاحم ابن طاووس 44: «المهدى خیرالناس... محبوب فی الخلائق یطفى‏ء الله به الفتنه العمیاویأمن الارض حتى انّ المرء...»
18) منتخب الأثر/308:«...اذاقام القائم (عج) حکم بالعدل وارتفع فی ایاّمه الجوروامنت السبل ...»
19) ملاحم ابن طاووس 43: «یبلغ من ردّ المهدی المظالم حتی لوکان تحت ضرس انسان شی‏ء انتزعه حتی یردّه»

تبلیغات