حجاب مصونیت است نه محدودیّت
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
هر موجودى دوست دارد آن چه را مالک است حفظ نموده و در مقابل متجاوزان از آن دفاع کند. این غریزه در شکل عالىتر در انسان وجود دارد و به صورت غریزه نوع دوستى، دفاع از عقاید، وطن و چیزهاى بسیار دیگر، بروز مىکند. حجاب نیز از همین غریزهها است، لذا مىبینیم انسانهاى اولیه و غارنشینان با برگ درختان و پوست حیوانات خود را مىپوشاندند.
داستان آدم و حوا فطرى بودن پوشش را ثابت مىکند. قرآن مىفرماید: «فلمّا ذاقا الشّجرة بدت لهما سوء اتهما وطفقا یخصفان علیهما من ورق الجنّة»(1)آن گاه که آدم و حوّا از آن درخت ممنوعه چشیدند پوشش آن دو از بین رفت که به سرعت با برگ درختان خود را پوشاندند.
سرعت پوشش با برگ درختان بهشتى ولو به طور موقت بیانگر فطرى بودن پوشش است، با پیشرفت زمان نوع پوشش هم عوض مىشود تا به امروز که پوشش به گونههاى مختلف وجود دارد.
فرید و جدى در این باره مىنویسد: حجاب گرفتن زنان قدمتى طولانى دارد آن گاه به نقل از دایرةالمعارف لاروس چنین ادامه مىدهد: «زنان یونانى در دورههاى گذشته صورتها و اندامشان را تا روى پا مىپوشاندند. این نوع حجاب که شفّاف و بسیار زیبا بود در جزیره «کوس» یا«امرجوس» و دیگر جزایر، طراحى مىشد. زنهاى فنیقى داراى حجاب قرمز رنگ بودند. سخن در مورد حجاب در لابه لاى کلمات قدیمىترین مؤلفان یونانى نیز به چشم مىخورد حتى «بثیلوب» همسر پادشاه «عولیس» نیز با حجاب بوده است. زنان شهر «شیب» داراى حجاب خاصى بودند، بدین صورت که حتى صورتشان را نیز با پارچه مىپوشاندند، این پارچه داراى دو سوراخ بود که جلو دو چشمان قرار مىگرفت تا بتواند به خوبى ببیند. اسبرطاء از موقع ازدواج، حجاب را رعایت مىکردند، نقش هایى که برجا مانده حکایت مىکند که زنان سر مىپوشانده ولى صورتهایشان باز بوده است،آنان وقتى به بازار مىرفتند صورتهایشان را نیز مىپوشاندهاند. حجاب در زنان سیبرى و ساکنان آسیاى صغیر و زنان شهر میدى و فارس و عرب وجود داشته، زنان رومانى از حجاب شدیدترى برخوردار بودند»(2)
علاوه بر اینها دقت در لباس ملى کشورهاى جهان به خوبى ثابت مىکند که حجاب در میان ملل جهان وجود داشته و از ابتکارات اسلام یا مختص چند کشور خاص نیست.
نقش حجاب در استحکام خانواده
همه زنان از نظر وضع ظاهرى، لباس و نظافت در یک سطح نیستند، کار روزانه، وضعیت اشتغال و معیشت و سطح درآمد خانوادگى وضع ظاهرى افراد را متفاوت مىسازد.
در نتیجه، زنانى که فرصت بهتر و درآمد بالاترى دارند مىتوانند با جذابیت بیشترى در میان مردم ظاهر شوند، اگر حجاب و نیز تقواى قلب نباشد، این جذابیتها باعث انحراف خواهد شد، یعنى چشمان مردانى را به دنبال خود خواهد کشاند و از همین جا بنیان خانواده، دچار تزلزل مىگردد.
یکى از فلسفههاى مهم حجاب همین است که با پوشش دادن زن در لباس هایى مناسب وضعیت ظاهرى یکسان را ایجاد مىکند و بدین وسیله خانوادهها را حفظ مىنماید.
مبارزه استعمار با حجاب
استعمار براى سلطه جویى بر ملتها ابتدا ارزشهاى اصیل اخلاقى آنان (از جمله حجاب و عفت) را نشانه مىگیرد و سپس با فاسد نمودن نیروهاى جوان آن کشور چنگالهاى خونین خود را بر گلویشان مىفشارد.
«فرانس فانون» مىنویسد: «هر چادرى که دور انداخته شود افق جدیدى که بر استعمارگر ممنوع بوده در برابر او مىگشاید و بدن الجزایرى را که عریان شده است تماماً به او نشان مىدهد و پس از دیدن هر چهره بى حجابى امیدهاى حمله ور شدن اشغالگر ده برابر مىشود...و این بدان معناست که الجزایر انکار وجود خویش را آغاز کرده و هتک ناموس را از جانب اشغالگر پذیرفته است... اگر بخواهیم به تار و پود بافته جامعه الجزایر هجوم بریم و استعداد و مقاومت او را معدوم سازیم باید بدواً زنها را تحت تسلط قرار دهیم.»(3)
قبل از انقلاب به زنان ما چنین تفهیم کرده بودند که چادر و حجاب مانع از رشد و پیشرفت است و هر زنى اگر بخواهد پیشرفت اجتماعى، علمى و سیاسى داشته باشد باید بدون چادر در مجمعهاى علمى شرکت کند تا مورد توجه قرار گرفته و بتواند به عرصههاى اجتماع وارد گردد. این تفکر به حدى در فکر و روح زنها رخنه کرده بود که احتمال نمىدادند که با حجاب هم مىتوان به رشد رسید لذا کسانى که به حفظ حجاب خود معتقد بودند خانه نشستن را به وارد شدن در امور اجتماعى ترجیح دادند و استعدادهاى خود را سرکوب کردند. در آن روزگار دیجور، چه استعدادها، و نبوغها که شکفته نشد و چه زنها که با داشتن هوش و قریحه ذاتى فوق العاده خانه نشین گردیدند، زیرا اجتماع را فاسد دانسته و نمىتوانستند در آن جامعه ناهنجار دوام آورند. نعمت بزرگى که جمهورى اسلامى براى زنان به ارمغان آورد آزادى واقعى در عین پوشش و حجاب بود، تا در پرتو این نعمت الهى زنان بتوانند آزادانه در فعالیتهاى اجتماعى شرکت کنند و هم با پوشش خود محیط اجتماع و خانواده را سالم نگه دارند.
نقش امام خمینى در شکوفایى استعدادهاى زنان با حجاب
رهنمودهاى حضرت امام خمینى (ره) و انقلاب عظیمى که برپا ساخت براى همه انسانها اعم از زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان، حیات بخش و زندگى آفرین بود، در این میان، سخنان نافذشان درباره زنان آنان را به حیات طیبه اسلامى فراخواند و استعدادهایشان را شکوفا ساخت. ایشان با تأکید بر حفظ کیان خانواده و اولویت دادن به پرورش فرزندان شایسته، زنان را به حضورى فعال، سالم و بهنجار در عرصههاى علمى، اجتماعى و سیاسى فراخواند.
عصر کنونى
عدهاى عصر کنونى را، عصر انقلاب ارتباطات و اطّلاعات نام نهادند، برخى عصر کنونى را «قرن دیوانه» نام نهادند. بعضىها از عصر کنونى «عصر برهنگى» نام بردند. زیرا برهنگى و بدحجابى، در این عصر به اوج خود رسیده است. عدّهاى از زنان از مقام گران مایگى به مرحله فرومایگى فرو افتادهاند و همسان شیطان از مقام قرب، دورگشته. زلیخا گرى در این عصر توسعه پیدا کرده است دیگر بعضى از زنان تنها در درهاى بسته، به شکار یوسف و پیروان او اکتفا نمىکنند، بلکه به صورت پنهان و پیدا، از زمین و هوا، از خشکى و دریا، از چپ و راست، در داخل و خارج، در کاخ و کوخ، در شهر و روستا، در خلوت و جلوت به دنبال شکار یوسفها و پیروان وى هستند.
زنان هرزه و الگوگیر از زلیخاهاى زمان، دیگر تنها به عرضه کردن خود به فرد یا افراد خاص بسنده نمىکنند، بلکه براى عرضه کردن خود، در آگهىهاى تلویزیون، فیلمهاى ماهوارهاى و البته اینترنت، و فیلمهاى ویدئویى و رایانهاى، در نقشهاى لباس و ظروف، در مطبوعات و پوسترهاى تبلیغاتى و انتخاباتى، در خیابانها... هم ظاهر مىشوند و خودشان را به رایگان بر همگان عرضه مىکنند. عرضهاى ارزانتر از هر کالا.
انسان مسلمان و دین باور در چنین عصرى چه باید بکند؟ وظیفه ى زنان و مردان مسلمان چیست؟ براى پیشگیرى و درمان بیماریهاى روانى از جمله مُد پرستى، چشم چرانى و نظر بازى و شهوت رانى، بى حجابى و برهنگى و... راهى جز تقویت باورهاى دینى وجود ندارد و تقویت باورهاى دینى و کسب معرفت دینى هم از لابلاى کتابهاى آسمانى همانند قرآن شریف کتاب دینى مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله عملیه، و... هم چنین از لابه لاى سخنان معصومین(ع) و توجّه به سیره عملى آنها، از لابه لاى نصایح پدر و مادر، معلمان و اساتید، دینداران و دردمندان، از لابه لاى بیانات مراجع دینى، مقام معظم رهبرى و مسؤولین امور فرهنگى و... باید فرا گرفت. تقویت باورها و معرفت دینى یک شبه به دست نمىآید.
سالها زحمت مىخواهد. باید استاد دید و زانوى شاگردى به زمین زد و...
داروهاى معنوى درمان و یا پیشگیرى این گونه بیمارىها، متعدد و متنوع است مسجد، نماز، روزه، نیایش با خدا، کتاب و مطالعه، شناخت و...از جمله بحثهاى روانشناسى هستند که به عنوان داورهاى معنوى ارائه مىکنند و نسخه مىپیچند.
الگوگیرى در این راستا، بسیار تأثیر گذار است. به ویژه اگر شخص الگو، شخصیت ممتازى بوده و از ویژه گیهاى بزرگى برخوردار باشد. الگوگیرى از «حجاب» فاطمه زهرا(س) بسیار نقش آفرین و تأثیر گذار است و مىتواند جنبه هدایتگرى بسیار بالایى داشته باشد.
حجاب از نابینا
على (ع) فرمود: نابینایى در خانه زهرا (س) وارد شد. حضرت خود را پشت پرده یا دیوار پوشاند. پیامبر (ص) فرمود: چرا با این که نابینا تو را نمىبیند، از وى حجاب مىگیرى؟ عرض کرد: اگر او مرا نمىبیند، من که او را مىبینم و او نیز بوى مرا استشمام مىکند. «فقال رسول الله(ص): اشهد انّک بضعة منّى»(4) پیامبر(ص) در تأیید رفتار حضرت زهرا فرمود:گواهى مىدهم که تو حقّاً پاره تن من هستى.
از منظر فاطمه(س) گستره «حجاب» بسیار توسعه دارد حجابگیرى از نابینا و حسّ بویایى نابینا. این است که در مقابل یک چنین دیدگاه بلند اندیشانه، آن هم از ناحیه یک دختر جوان، جا دارد که پیامبر(ص) با زیباترین تعبیر، از فاطمه زهرا(س) تعریف مىکند و بفرماید: «اشهد انک بضعة منى»
حجاب در تابوت و قبر
فاطمهى زهرا(س) در امر «حجاب» و «عفاف خواهى» حتى براى پس از مرگ نگران و ناراحت بود، اسماء بنت عمیس نقل مىکند:
روزهاى آخر زندگى حضرت زهرا(س) با او بودم، روزى مرا به یاد کیفیّت حمل جنازه توسط مردم انداخت، و با ابراز نگرانى فرمود: که چرا جنازه ى زن را روى تختهاى صاف مىگذارند و بالاى دست زنان و مردان حمل مىکنند؟! قالت: «انى قد استقبحت ما یصنع بالنساء انّه یطرح على امرأة الثوب فیصفها لمن رأى، فلا تحملینى على سریر ظاهر، استرینى سترک اللّه من النّار».
من بسیار زشت مىدانم که جنازه زنان را پس از مرگ بر روى تابوت سرباز گذاشته و بر روى آن پارچهاى مىافکنند که حجم بدن را براى بینندگان نمایش مىدهد مرا بر روى تابوت آن چنان نگذار و بدن مرا بپوشان که خدا تو را از آتش جهنم باز دارد.(5)
اسماء بنت عمیس درجاى دیگر مىگوید:وقتى نگرانى حضرت زهرا(س) را دیدم که به امام على(ع) فرمود:
«اوصیک یابن عمّ تتّخذلى نعشاً فقد رأیت الملائکة صوّروا صورته» وصیت مىکنم به شما اى پسر عمو! که براى من تابوتى درست کنید، همان گونه که ملائک آن را به من نشان دادهاند.
خدمت آن حضرت توضیح دادم: در سرزمین حبشه تابوتى براى حمل جنازهها درست مىکنند که بدن میّت را مىپوشاند و سپس به وسیله ى چوبهاى تر و شاخههاى نازک درخت، شکل و قیافه آن را ترسیم کردم.
حضرت زهرا(س) خوشحال شده فرمود: «اصنعى لى مثله استرینى سترک اللّه من النّار» براى من تابوتى مثل آن درست کن و مرا با آن بپوشان، خدا تو را از آتش دوزخ حفظ نماید.(6)
در حدیثى از پیامبر(ص) آمده: پیامبر خدا از اصحاب پرسیدند: زن چیست؟ گفتند: موجودى است که باید پوشیده باشد. پیامبر خدا سؤال کرد: چه زمانى زن به خدا نزدیکتر است؟ اصحاب در جواب سؤال بازماندند. حضرت زهرا که مطلع شدند گفتند: «زن زمانى به خدا نزدیکتر است که در اندرون خانه بماند.»
پیامبر (ص) در تأیید سخن زهرا فرمود: فاطمه پاره تن من است »(7)
به هر حال، مسأله حجاب و عفت از نظر فاطمه (س) در تمام حالات و براى همیشه و در هر دو جهان مهم است.
و در حدیثى آمده است: «قال ابوسعید:قال رسول اللّه (ص): اذا کان یوم القیامة نادى منادٍ ایّها النّاس غضّوا ابصارکم حتّى تمرّ فاطمة على الصراط.»
معلوم مىشود فاطمه ى زهرا(س) در قیامت هم از «حجاب و عفّت» ویژهاى برخوردار خواهد بود. شاید یکى از اسرار مخفى بودن قبر شریف این مادر مهجور، «حجاب جاودانه وى باشد از نامحرمان».
تا نامحرمان براى همیشه تاریخ، حتى قبر حضرت را نبینند. این نکته جاى دقّت بسیار دارد.
از نظر فاطمه زهرا(س) همان گونه که نظر و نگاه کردن به اندام نامحرم زنده حرام است، نظر و نگاه کردن به اندام نامحرم در تابوت هم حرام است. شنیدن صداى نامحرم و صداهاى آلوده هم حرام است.
براى کسى که حجابش همانند گوهر گران بها در صدف نهفته است، حجاب برتر و حجابگیرى در هر دو جهان برایش مهم است.
به هر تقدیر براى یک الگوگیر و الگوپذیر، این سخنان و این درسها چه پیامى دارد؟
بالأخره عده ى بسیار زیادى از انسانهاى آزاده ى جهان، دم از پیروى از فاطمه ى زهرا(س) مىزنند، اینها چه درک و برداشتى از «حجاب فاطمه زهرا(س)» دارند؟ وظیفه یک انسان الگوپذیر چیست؟
اگر کارهاى (الگو خیلى بزرگ و دقیق و عمیق است) یک پیرو چه باید بکند؟ همگامى و همسانى با الگو و معشوق، شرط اوّل آن پیروى و الگوپذیرى است و این خیلى مهم است و حتماً باید به صورت کاربردى درآید. خلاصه اجمالى از حجاب حضرت زهرا(س) که برشمرده شد یک بعد از ابعاد چندگانه این شخصیت جهانى است که داراى درسها و پیامهاى بزرگ است.
اقدام مسئولین امر، نیروهاى مؤمن و انقلابى در امر به معروف و نهى از منکر و برخورد با مظاهر فساد امید است با درایت و اجراى فرامین الهى تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه داشته باشد و با تقویت باورهاى دینى بدحجابى از جامعه اسلامى ریشه کن شود.
پىنوشتها: -
1. سوره اعراف، آیه 22.
2. فرید و جدى، دایرةالمعارف، ج1، ص336.
3. فرانتس قانون، انقلاب الجزایر، ص14.
4. بحارالانوار، ج42، ص91، ج16.
5. نهج الحیاه، فرهنگ سخنان.
6. همان.
7. بحارالانوار، ج43، ص91، ح16.
داستان آدم و حوا فطرى بودن پوشش را ثابت مىکند. قرآن مىفرماید: «فلمّا ذاقا الشّجرة بدت لهما سوء اتهما وطفقا یخصفان علیهما من ورق الجنّة»(1)آن گاه که آدم و حوّا از آن درخت ممنوعه چشیدند پوشش آن دو از بین رفت که به سرعت با برگ درختان خود را پوشاندند.
سرعت پوشش با برگ درختان بهشتى ولو به طور موقت بیانگر فطرى بودن پوشش است، با پیشرفت زمان نوع پوشش هم عوض مىشود تا به امروز که پوشش به گونههاى مختلف وجود دارد.
فرید و جدى در این باره مىنویسد: حجاب گرفتن زنان قدمتى طولانى دارد آن گاه به نقل از دایرةالمعارف لاروس چنین ادامه مىدهد: «زنان یونانى در دورههاى گذشته صورتها و اندامشان را تا روى پا مىپوشاندند. این نوع حجاب که شفّاف و بسیار زیبا بود در جزیره «کوس» یا«امرجوس» و دیگر جزایر، طراحى مىشد. زنهاى فنیقى داراى حجاب قرمز رنگ بودند. سخن در مورد حجاب در لابه لاى کلمات قدیمىترین مؤلفان یونانى نیز به چشم مىخورد حتى «بثیلوب» همسر پادشاه «عولیس» نیز با حجاب بوده است. زنان شهر «شیب» داراى حجاب خاصى بودند، بدین صورت که حتى صورتشان را نیز با پارچه مىپوشاندند، این پارچه داراى دو سوراخ بود که جلو دو چشمان قرار مىگرفت تا بتواند به خوبى ببیند. اسبرطاء از موقع ازدواج، حجاب را رعایت مىکردند، نقش هایى که برجا مانده حکایت مىکند که زنان سر مىپوشانده ولى صورتهایشان باز بوده است،آنان وقتى به بازار مىرفتند صورتهایشان را نیز مىپوشاندهاند. حجاب در زنان سیبرى و ساکنان آسیاى صغیر و زنان شهر میدى و فارس و عرب وجود داشته، زنان رومانى از حجاب شدیدترى برخوردار بودند»(2)
علاوه بر اینها دقت در لباس ملى کشورهاى جهان به خوبى ثابت مىکند که حجاب در میان ملل جهان وجود داشته و از ابتکارات اسلام یا مختص چند کشور خاص نیست.
نقش حجاب در استحکام خانواده
همه زنان از نظر وضع ظاهرى، لباس و نظافت در یک سطح نیستند، کار روزانه، وضعیت اشتغال و معیشت و سطح درآمد خانوادگى وضع ظاهرى افراد را متفاوت مىسازد.
در نتیجه، زنانى که فرصت بهتر و درآمد بالاترى دارند مىتوانند با جذابیت بیشترى در میان مردم ظاهر شوند، اگر حجاب و نیز تقواى قلب نباشد، این جذابیتها باعث انحراف خواهد شد، یعنى چشمان مردانى را به دنبال خود خواهد کشاند و از همین جا بنیان خانواده، دچار تزلزل مىگردد.
یکى از فلسفههاى مهم حجاب همین است که با پوشش دادن زن در لباس هایى مناسب وضعیت ظاهرى یکسان را ایجاد مىکند و بدین وسیله خانوادهها را حفظ مىنماید.
مبارزه استعمار با حجاب
استعمار براى سلطه جویى بر ملتها ابتدا ارزشهاى اصیل اخلاقى آنان (از جمله حجاب و عفت) را نشانه مىگیرد و سپس با فاسد نمودن نیروهاى جوان آن کشور چنگالهاى خونین خود را بر گلویشان مىفشارد.
«فرانس فانون» مىنویسد: «هر چادرى که دور انداخته شود افق جدیدى که بر استعمارگر ممنوع بوده در برابر او مىگشاید و بدن الجزایرى را که عریان شده است تماماً به او نشان مىدهد و پس از دیدن هر چهره بى حجابى امیدهاى حمله ور شدن اشغالگر ده برابر مىشود...و این بدان معناست که الجزایر انکار وجود خویش را آغاز کرده و هتک ناموس را از جانب اشغالگر پذیرفته است... اگر بخواهیم به تار و پود بافته جامعه الجزایر هجوم بریم و استعداد و مقاومت او را معدوم سازیم باید بدواً زنها را تحت تسلط قرار دهیم.»(3)
قبل از انقلاب به زنان ما چنین تفهیم کرده بودند که چادر و حجاب مانع از رشد و پیشرفت است و هر زنى اگر بخواهد پیشرفت اجتماعى، علمى و سیاسى داشته باشد باید بدون چادر در مجمعهاى علمى شرکت کند تا مورد توجه قرار گرفته و بتواند به عرصههاى اجتماع وارد گردد. این تفکر به حدى در فکر و روح زنها رخنه کرده بود که احتمال نمىدادند که با حجاب هم مىتوان به رشد رسید لذا کسانى که به حفظ حجاب خود معتقد بودند خانه نشستن را به وارد شدن در امور اجتماعى ترجیح دادند و استعدادهاى خود را سرکوب کردند. در آن روزگار دیجور، چه استعدادها، و نبوغها که شکفته نشد و چه زنها که با داشتن هوش و قریحه ذاتى فوق العاده خانه نشین گردیدند، زیرا اجتماع را فاسد دانسته و نمىتوانستند در آن جامعه ناهنجار دوام آورند. نعمت بزرگى که جمهورى اسلامى براى زنان به ارمغان آورد آزادى واقعى در عین پوشش و حجاب بود، تا در پرتو این نعمت الهى زنان بتوانند آزادانه در فعالیتهاى اجتماعى شرکت کنند و هم با پوشش خود محیط اجتماع و خانواده را سالم نگه دارند.
نقش امام خمینى در شکوفایى استعدادهاى زنان با حجاب
رهنمودهاى حضرت امام خمینى (ره) و انقلاب عظیمى که برپا ساخت براى همه انسانها اعم از زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان، حیات بخش و زندگى آفرین بود، در این میان، سخنان نافذشان درباره زنان آنان را به حیات طیبه اسلامى فراخواند و استعدادهایشان را شکوفا ساخت. ایشان با تأکید بر حفظ کیان خانواده و اولویت دادن به پرورش فرزندان شایسته، زنان را به حضورى فعال، سالم و بهنجار در عرصههاى علمى، اجتماعى و سیاسى فراخواند.
عصر کنونى
عدهاى عصر کنونى را، عصر انقلاب ارتباطات و اطّلاعات نام نهادند، برخى عصر کنونى را «قرن دیوانه» نام نهادند. بعضىها از عصر کنونى «عصر برهنگى» نام بردند. زیرا برهنگى و بدحجابى، در این عصر به اوج خود رسیده است. عدّهاى از زنان از مقام گران مایگى به مرحله فرومایگى فرو افتادهاند و همسان شیطان از مقام قرب، دورگشته. زلیخا گرى در این عصر توسعه پیدا کرده است دیگر بعضى از زنان تنها در درهاى بسته، به شکار یوسف و پیروان او اکتفا نمىکنند، بلکه به صورت پنهان و پیدا، از زمین و هوا، از خشکى و دریا، از چپ و راست، در داخل و خارج، در کاخ و کوخ، در شهر و روستا، در خلوت و جلوت به دنبال شکار یوسفها و پیروان وى هستند.
زنان هرزه و الگوگیر از زلیخاهاى زمان، دیگر تنها به عرضه کردن خود به فرد یا افراد خاص بسنده نمىکنند، بلکه براى عرضه کردن خود، در آگهىهاى تلویزیون، فیلمهاى ماهوارهاى و البته اینترنت، و فیلمهاى ویدئویى و رایانهاى، در نقشهاى لباس و ظروف، در مطبوعات و پوسترهاى تبلیغاتى و انتخاباتى، در خیابانها... هم ظاهر مىشوند و خودشان را به رایگان بر همگان عرضه مىکنند. عرضهاى ارزانتر از هر کالا.
انسان مسلمان و دین باور در چنین عصرى چه باید بکند؟ وظیفه ى زنان و مردان مسلمان چیست؟ براى پیشگیرى و درمان بیماریهاى روانى از جمله مُد پرستى، چشم چرانى و نظر بازى و شهوت رانى، بى حجابى و برهنگى و... راهى جز تقویت باورهاى دینى وجود ندارد و تقویت باورهاى دینى و کسب معرفت دینى هم از لابلاى کتابهاى آسمانى همانند قرآن شریف کتاب دینى مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله عملیه، و... هم چنین از لابه لاى سخنان معصومین(ع) و توجّه به سیره عملى آنها، از لابه لاى نصایح پدر و مادر، معلمان و اساتید، دینداران و دردمندان، از لابه لاى بیانات مراجع دینى، مقام معظم رهبرى و مسؤولین امور فرهنگى و... باید فرا گرفت. تقویت باورها و معرفت دینى یک شبه به دست نمىآید.
سالها زحمت مىخواهد. باید استاد دید و زانوى شاگردى به زمین زد و...
داروهاى معنوى درمان و یا پیشگیرى این گونه بیمارىها، متعدد و متنوع است مسجد، نماز، روزه، نیایش با خدا، کتاب و مطالعه، شناخت و...از جمله بحثهاى روانشناسى هستند که به عنوان داورهاى معنوى ارائه مىکنند و نسخه مىپیچند.
الگوگیرى در این راستا، بسیار تأثیر گذار است. به ویژه اگر شخص الگو، شخصیت ممتازى بوده و از ویژه گیهاى بزرگى برخوردار باشد. الگوگیرى از «حجاب» فاطمه زهرا(س) بسیار نقش آفرین و تأثیر گذار است و مىتواند جنبه هدایتگرى بسیار بالایى داشته باشد.
حجاب از نابینا
على (ع) فرمود: نابینایى در خانه زهرا (س) وارد شد. حضرت خود را پشت پرده یا دیوار پوشاند. پیامبر (ص) فرمود: چرا با این که نابینا تو را نمىبیند، از وى حجاب مىگیرى؟ عرض کرد: اگر او مرا نمىبیند، من که او را مىبینم و او نیز بوى مرا استشمام مىکند. «فقال رسول الله(ص): اشهد انّک بضعة منّى»(4) پیامبر(ص) در تأیید رفتار حضرت زهرا فرمود:گواهى مىدهم که تو حقّاً پاره تن من هستى.
از منظر فاطمه(س) گستره «حجاب» بسیار توسعه دارد حجابگیرى از نابینا و حسّ بویایى نابینا. این است که در مقابل یک چنین دیدگاه بلند اندیشانه، آن هم از ناحیه یک دختر جوان، جا دارد که پیامبر(ص) با زیباترین تعبیر، از فاطمه زهرا(س) تعریف مىکند و بفرماید: «اشهد انک بضعة منى»
حجاب در تابوت و قبر
فاطمهى زهرا(س) در امر «حجاب» و «عفاف خواهى» حتى براى پس از مرگ نگران و ناراحت بود، اسماء بنت عمیس نقل مىکند:
روزهاى آخر زندگى حضرت زهرا(س) با او بودم، روزى مرا به یاد کیفیّت حمل جنازه توسط مردم انداخت، و با ابراز نگرانى فرمود: که چرا جنازه ى زن را روى تختهاى صاف مىگذارند و بالاى دست زنان و مردان حمل مىکنند؟! قالت: «انى قد استقبحت ما یصنع بالنساء انّه یطرح على امرأة الثوب فیصفها لمن رأى، فلا تحملینى على سریر ظاهر، استرینى سترک اللّه من النّار».
من بسیار زشت مىدانم که جنازه زنان را پس از مرگ بر روى تابوت سرباز گذاشته و بر روى آن پارچهاى مىافکنند که حجم بدن را براى بینندگان نمایش مىدهد مرا بر روى تابوت آن چنان نگذار و بدن مرا بپوشان که خدا تو را از آتش جهنم باز دارد.(5)
اسماء بنت عمیس درجاى دیگر مىگوید:وقتى نگرانى حضرت زهرا(س) را دیدم که به امام على(ع) فرمود:
«اوصیک یابن عمّ تتّخذلى نعشاً فقد رأیت الملائکة صوّروا صورته» وصیت مىکنم به شما اى پسر عمو! که براى من تابوتى درست کنید، همان گونه که ملائک آن را به من نشان دادهاند.
خدمت آن حضرت توضیح دادم: در سرزمین حبشه تابوتى براى حمل جنازهها درست مىکنند که بدن میّت را مىپوشاند و سپس به وسیله ى چوبهاى تر و شاخههاى نازک درخت، شکل و قیافه آن را ترسیم کردم.
حضرت زهرا(س) خوشحال شده فرمود: «اصنعى لى مثله استرینى سترک اللّه من النّار» براى من تابوتى مثل آن درست کن و مرا با آن بپوشان، خدا تو را از آتش دوزخ حفظ نماید.(6)
در حدیثى از پیامبر(ص) آمده: پیامبر خدا از اصحاب پرسیدند: زن چیست؟ گفتند: موجودى است که باید پوشیده باشد. پیامبر خدا سؤال کرد: چه زمانى زن به خدا نزدیکتر است؟ اصحاب در جواب سؤال بازماندند. حضرت زهرا که مطلع شدند گفتند: «زن زمانى به خدا نزدیکتر است که در اندرون خانه بماند.»
پیامبر (ص) در تأیید سخن زهرا فرمود: فاطمه پاره تن من است »(7)
به هر حال، مسأله حجاب و عفت از نظر فاطمه (س) در تمام حالات و براى همیشه و در هر دو جهان مهم است.
و در حدیثى آمده است: «قال ابوسعید:قال رسول اللّه (ص): اذا کان یوم القیامة نادى منادٍ ایّها النّاس غضّوا ابصارکم حتّى تمرّ فاطمة على الصراط.»
معلوم مىشود فاطمه ى زهرا(س) در قیامت هم از «حجاب و عفّت» ویژهاى برخوردار خواهد بود. شاید یکى از اسرار مخفى بودن قبر شریف این مادر مهجور، «حجاب جاودانه وى باشد از نامحرمان».
تا نامحرمان براى همیشه تاریخ، حتى قبر حضرت را نبینند. این نکته جاى دقّت بسیار دارد.
از نظر فاطمه زهرا(س) همان گونه که نظر و نگاه کردن به اندام نامحرم زنده حرام است، نظر و نگاه کردن به اندام نامحرم در تابوت هم حرام است. شنیدن صداى نامحرم و صداهاى آلوده هم حرام است.
براى کسى که حجابش همانند گوهر گران بها در صدف نهفته است، حجاب برتر و حجابگیرى در هر دو جهان برایش مهم است.
به هر تقدیر براى یک الگوگیر و الگوپذیر، این سخنان و این درسها چه پیامى دارد؟
بالأخره عده ى بسیار زیادى از انسانهاى آزاده ى جهان، دم از پیروى از فاطمه ى زهرا(س) مىزنند، اینها چه درک و برداشتى از «حجاب فاطمه زهرا(س)» دارند؟ وظیفه یک انسان الگوپذیر چیست؟
اگر کارهاى (الگو خیلى بزرگ و دقیق و عمیق است) یک پیرو چه باید بکند؟ همگامى و همسانى با الگو و معشوق، شرط اوّل آن پیروى و الگوپذیرى است و این خیلى مهم است و حتماً باید به صورت کاربردى درآید. خلاصه اجمالى از حجاب حضرت زهرا(س) که برشمرده شد یک بعد از ابعاد چندگانه این شخصیت جهانى است که داراى درسها و پیامهاى بزرگ است.
اقدام مسئولین امر، نیروهاى مؤمن و انقلابى در امر به معروف و نهى از منکر و برخورد با مظاهر فساد امید است با درایت و اجراى فرامین الهى تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه داشته باشد و با تقویت باورهاى دینى بدحجابى از جامعه اسلامى ریشه کن شود.
پىنوشتها: -
1. سوره اعراف، آیه 22.
2. فرید و جدى، دایرةالمعارف، ج1، ص336.
3. فرانتس قانون، انقلاب الجزایر، ص14.
4. بحارالانوار، ج42، ص91، ج16.
5. نهج الحیاه، فرهنگ سخنان.
6. همان.
7. بحارالانوار، ج43، ص91، ح16.