آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

اوصاف مجاهدین فى سبیل الله
پذیرش مجاهد در راه خدا شرایطى دارد:
1. التائبون: یکى از شرایط و ویژگى هاى مومنان مجاهد آن است که همواره از گناهان, تخلفات و اشتباهاتى که مى کنند و از مرز قانون و حکم خدا خارج مى شوند توبه نمایند. اگر هر فردى مواظب اعمال خود باشد و نفس خود را محاسبه کند و نسبت به گناهان استغفار نماید هرگز گرد خلاف نمى گردد.
2. العابدون: ویژگى دیگر مجاهدین عبادت و بندگى خداست, اگر مجاهدین بنده خدا باشند بت پرست, مقام پرست و پول پرست نخواهند بود و خودپرست و مغرور نخواهند شد.
3. الحامدون: ویژگى سوم آنان ستایش پروردگار جهان است. کسى که خدا را حمد مى کند دیگر در برابر صاحبان زر و زور به چاپلوسى نمى افتد و حکم خدا و مصالح مسلمین را فداى منافع شخصى و گروهى خود نمى کند.
4. السائحون: مجاهدان فى سبیل الله روزه مى گیرند و با روزه گرفتن و کنترل غرائز حیوانى از وابستگى به دنیا مى برند و از جان خود در راه حق مى گذرند.
5. الراکعون: با رکوع و خضوع و خشوع در برابر آفریدگار خود در مقابل بیگانگان چون سروى سرفراز مى ایستند و از کیان اسلام دفاع مى کنند.
6. الساجدون: در مقابل عظمت بى پایان حق به سجده مى افتند و با رکوع و سجود و انجام فریضه ((نماز)) بهترین راه خودسازى وارتباط با خالق هستى را انتخاب مى کنند.
7. الامرون بالمعروف: امر به معروف مى کنند.
8. والناهون عن المنکر: نهى از منکر مى نمایند.
شش ویژگى اول در ارتباط با خودسازى فرد بود ولى دو ویژگى امر به معروف و نهى از منکر راجع به اصلاح جامعه و سعى در پیاده کردن ارزش هاى نیک الهى در اجتماع و جلوگیرى از مفاسد و زشتى هاست. جامعه اسلامى ابتدا باید خود از هرگونه خصلت هاى کفرآمیز منزه باشد و پس از آن با مراقبت از یکدیگر نسبت به مسئولیت هاى اسلامى و ترک بدىها و زشتى ها قدم بردارند تا جامعه یک جامعه اسلامى به تمام معنى باشد. امر به معروف و نهى منکر به آنان هشدار مى دهد که مواظب رشد میکرب هاى فساد در درون خود و جامعه باشند.
9. و الحافظون لحدود الله: آخرین ویژگى مجاهدین, پاسدارى از مرزهاى خدا و دستورات حیات بخش اسلام است. چون اگر کسى حدود الهى را حفظ نکرد و از مرزهاى ممنوعه تجاوز نمود, نمى تواند یک مجاهد واقعى باشد.
امیدواریم با رعایت موازین اسلامى و حدود الهى همه ما جزو مجاهدین در راه خدا و مدافع حریم ولایت باشیم.

تبلیغات