نماز در سخنان معصومین علیهم السلام
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
تأثیر قنوت و سجدهء طولانى
طُولُ الْقُنُوتِ وَ السُّجُودِ یُنْجى مِنْ عَذابِ النّارِ
قنوت و سجدهء طولانى در نماز, نمازگزار را از عذاب آتش نجات مى دهد.
(تصنیف غرر الحکم , ص 175 حدیث 3453
لباس تمیز براى نماز
النَّظیفُ مِنَ الثَّیابِ یُذْهِبُ الهَمَّ وَ الْحُزْنَ وَ هُوَ طَهُورٌ لِلصَّلاةِ
لباس تمیز غم و ناراحتى را برطرف کرده و آن لباس پاک (مناسب ) نماز است .
(وسائل الشیعه , ج 3 ص 346
طولانى کردن سجده
اَطیلُوا السُّجُودَ فَما مِنْ عَمَلٍ اَشَدُّ عَلى اِبْلیسَ مِنْ اَنْ یَرى ابْنَ آدَمَ ساجِداً لاَنَّهُ اُمِرَبِالسُّجُودِ فَعَصى
سجده را طولانى کنید که هیچ عملى بر ابلیس گرانتر از این نیست که انسان را درحال سجده ببیند, زیرا خداوند او را امر به سجده کرد و او سر بر تافت .
(بحارالانوار, ج 85 ص 161
جاذبه نماز
کانَ رَسُولُ اللّه ِ(ص ) لایُؤْثِرُ عَلَى الصَّلواتِ عِشاءً وَ لا غَیْرَهُ وَ کانَ اِذا دَخَلَ وَقْتُهاکَاَنَّه ُلایَعْرِفُ اَهْلاً وَ لا جَمیعاً
رسول خدا(ص ) هیچ چیز را نه شام و نه غیر آن را, بر نماز مقدّم نمى داشت ; هرگاه وقت نماز فرا مى رسید, رسول خدا(ص ) دیگر نه خانواده مى شناخت و نه دوست .
(سنن نبوى , ص 14
رسیدن صداى قرائت به گوش
اِذا صَلَّیْتَ فَاَسْمِعْ نَفْسَکَ الْقِراءَةَ وَ التَّکْبیرَ وَ التَّسْبیحَ
هنگامى که نماز مى خوانى , قرائت و تکبیر و تسبیح را چنان به جاى آور که خودبشنوى .
(بحارالانوار, ج 85 ص 76
مانع تقرّب به خدا
لاقُرْبَةَ بالنّوافِلِ اِذا اَضَرَّتْ بِالفَرائض
نوافل و مستحبات اگر به واجبات ضرر برساند موجب تقرّب به درگاه خداى تعالى نخواهد بود.
(غرر الحکم , ص 345
برترى نماز
اوصیکُمْ بالصّلاة و حِفْظِها فانَّها خَیرُ العَملِ و هىَ عَمُودُ دینِکُم
شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى کنم , زیرا نماز برترین عمل و ستون واساس دین شما است .
(میزان الحکمة, ج 5 ص 468
عارف به حق نماز
مَنْ اَتَى الصَّلاةَ عارِفاً بِحَقِّها غَفَرَ اللّهُ لَهُ
کسى که نماز به جا آورد در حالى که عارف به حق آن باشد, خداوند او را مى آمرزد.
(بحارالانوار, ج 82 ص 207
گناه زدایى نماز
وَ اِنَّها لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ
نماز گناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو مى ریزد.
(نهج البلاغه , خطبه 199
نماز وسیله راندن شیطان
الصَّلوةُ حِصْنُ الرَّحْمنِ وَ مِدْحَرَةُ الشَّیْطانِ
نماز قلعهء خداى بسیار مهربان , و وسیله اى براى دور کردن شیطان است .
(غرر الحکم , ج 2 ص 166
حلال و مباح , شرط قبولى نماز
یا کُمَیْل ُ! اُنْظُرْ فیما تُصَلّى وَ عَلى ما تُصَلّى وَ اِنْ لَمْ تَکُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حُلِّهِ فَلا قَبُولٌ
على (ع ) خطاب به کمیل فرمود: اى کمیل ! نگاه کن ببین که در چه چیز نماز مى گزارى و بر روى چه چیز به نماز ایستاده اى , اگر آن چیزى را که براى نمازت استفاده مى کنى ,حلال و مباح نباشد,نمازت قبول نیست .
(تحف العقول , ص 187
نماز رحمت الهى
لَوْ یَعْلَمُ المُصَلّى ما یَغْشاهُ مِنَ الرَّحْمَةِ لَما رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ
اگر نمازگزار بداند که چقدر از رحمت (خداوند تعالى ) او را فراگرفته است , سرش رااز سجده برنمى دارد.
(غرر الحکم , ص 261
نماز پاسدار انسان
وَ عَنْ ذلِکَ ما حَرَسَ اللّهُ عِبادَهُ الْمُؤْمِنینَ بِالصَّلواتِ وَالزَّکَواتِ
و از اینجاست که خداوند با نمازها و زکاتها و سختکوشى در نماز, از بندگان باایمانش پاسدارى مى کند.
(نهج البلاغه , ص 798
نماز همراه با اذان و اقامه
مَنْ صَلّى بِاَذانٍ وَ اِقامَةٍ صَلّى خَلْفَهُ صَفٌّ مِنَ الْمَلائِکَةِ, لا یُرى طَرَفاهُ وَ مَنْ صَلّى بِاقامَةٍصَلّى خَلْفَهُ مَلَکٌ
هر کس نمازش را با اذان و اقامه بخواند, صفى از فرشتگان پشت سر او به نمازمى ایستند که دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر کس که نماز خود را با اقامهء تنها بخواند, یک فرشته پشت سر اونماز مى گزارد
.(ثواب الاعمال , ص 58
برکات نماز
اِنَّ الاِنْسانَ اِذا کانَ فِى الصَّلاةِ, فَاِنّ جَسَدَهُ وَ ثِیابَهُ وَ کُلَّ شَىءٍ حَوْلَهُ یُسَبِّحُ
هنگامى که انسان در حال نماز است , اندام و جامه او و هر چه پیرامون اوست , خدا راتسبیح مى گویند.
(میزان الحکمة, ج 5 ص 377
تقرّب به وسیلهء نماز
تَعاهَدُوا اَمْرَ الصَّلاةِ وَ حافِظُوا عَلَیْها, وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْه , وَ تَقَرَّبُوا بِها فَاِنَّها کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنینَ کِتاباً مَوْقُوتاً
امر نماز را مراعات کنید و آن را محافظت نمایید و بسیار به جا آورید و با آن به خداتقرّب جویید, زیرا نماز بر مؤمنین فریضه است نوشته شده و وقت آن تعیین گردید.
(نهج البلاغه , خطبه 199
مانع زکات
لایُقْبِلُ اللّهُ الصَّلاةَ مِمَّنْ مَنَعَ الزَّکاةَ
هر کس مانع دادن زکات شود, نمازش قبول نمى شود.
(بحارالانوار, ج 96 ص 29
دزدترین مردم
انّ اَسْرَقَ النّاسِ مَنْ سَرَقَ مِنْ صَلاتِهِ
دزدترین مردم کسى است که از نمازش کم بگذارد.
(بحارالانوار, ج 82 ص 222
پاسخ اهل دوزخ
اَلا تَسْمَعُونَ اِلى جَوابِ اَهْلِ النّارِ حینَ سُئِلُوا: ما سَلَکَکُمْ فى سَقَرَ؟ قالُوا: لَمْ نَکُ مِن َالْمُصَلّین
آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرا نمى دهید که وقتى از آنها مى پرسند: چه چیز شما راگرفتار دوزخ ساخت ؟ مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم .
(بحارالانوار, ج 82 ص 224
نماز محبوب پارسایان
الصّلاةُ قُربانُ کُلِّ تَقِىٍ
نماز وسیلهء تقرّب و نزدیک شدن هر پارسایى به خداست .
(نهج البلاغه , فیض الاسلام , ص 1152
نماز صبح به صورت نماز جماعت
مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ فى جَماعَةٍ رُفِعَتْ صَلاتُهُ فى صَلاةِ الاَبْرارِ وَ کُتِبَ یَوْمَئِذٍ فى وَفْدِالْمُتَّقینَ
کسى که نماز صبح را به جماعت بخواند, نمازش در میان نماز نیکان بالا برده مى شود, و آن روز در جرگهء پارسایان نوشته شود.
(دعائم الاسلام , ج 1 ص 153
زمان نماز خواندن کودکان
عَلِّمُوا صِبْیانَکُمُ الصَّلاةَ وَ خُذُوهُم بِها اِذا بَلَغُو ثَمانى سِنینَ
نماز را به فرزندان خویش تعلیم دهید, و چون به هشت سالگى رسیدند, آنان را واداربه خواندن این فریضهء الهى نمایید.
(وسائل الشیعه , ج 3 ص 12
فواید نماز شب
قِیامُ اللَّیْلِ مُصَحِّحَةٌ لِلْبَدَنِ وَ تَمَسُّکٌ بِاَخْلاقِ النَّبِیینَ وَ رِضى رَبِّ الْعالَمینَ
برخاستن براى نماز شب موجب تندرستى و پایبندى به اخلاق پیغمبران است و خدارا خشنود مى کند.
(میزان الحکمة, ج 5 ص 421
نماز شب , شعار پرهیزکاران
سَهَرُ اللَّیْلِ شِعارُ المُتَّقینَ وَ شِیمَةُ الْمُشْتاقینَ
شب زنده دارى , شعار پرهیزکاران و روش مشتاقان است .
(غرر الحکم , ص 192
نماز شب در لیلة الهریر
ما تَرَکْتُ صَلاةَ اللّیلِ مُنْذُ سمعْتُ قَولَ النّبى (ص ): صَلاةُ اللّیلِ نُورٌ فَقالَ ابنُ الکَوّاء: ولیلةَ الهَریر؟ قال َ: و لا لیلَةَ الْهَریر
از روزى که شنیدم پیامبر اسلام (ص ) فرمود که نماز شب نور است , هیچ گاه آن راترک نکردم . ابن کواء گفت : حتى در لیلة الهریر (شب عملیات جنگ صفین ) امام فرمود: حتى در آن شب .
(بحارالانوار, ج 40 ص 17
بى احترامى به نماز
مَنْ لَمْ یَأْخُذْ اُهْبَةُ الصَّلوةِ قَبْلَ وَقْتِها فَما وَ قَرَّها
کسى که قبل از نماز خود را براى اقامهء نماز آماده نکند, به نماز بى احترامى نموده است .
(شرح نهج البلاغه , ابن ابى الحدید, ج 20باب 768 ص 329
نماز وداع
اِذا قامَ اَحَدُکُمْ اِلَى الصَّلوةِ فَلْیُصَلِّ صَلوةَ مُوَدّعٍ
هر گاه یکى از شما به نماز ایستد, باید مانند کسى که با نماز وداع مى کند, نمازبخواند (احتمال دهد که این آخرین نمازى است که مى خواند, پس به بهترین وجه و توجّه کامل انجام دهد)
(غرر الحکم , ص 129
لعن خدا بر تارک الصّلوة
اَللّهُمَّ الْعَنْ مَنْ تَرَکَ الصَّلوةَ مُتَعَمِّداً
خدایا لعنت کن کسى را که عمداً نماز را ترک کند.
(جامع احادیث شیعه , ج 4 ص 76
سجده مایهء تقرّب
اقربُ ما یکونُ العَبْدُ مِنَ اللّهِ اِذا سَجَدَ
نزدیکترین چیزى که بنده را به خدا نزدیک مى کند, سجده است .
(بحارالانوار, ج 82 ص 233
موانع حضور قلب
لایَقُومَنَّ اَحَدُکُمْ فِى الصَّلاةِ مُتَکاسِلاً وَ لا ناعِساً وَ لایُفَکِّرْنَ فى نَفْسِهِ فَانَّهُ بَیْنَ یَدَى رَبِّه ِوَ اِنَّما لِلْعَبْدِ مِنْ صَلاتِهِ ما اَقْبَلَ عَلَیْهِ مِنها بِقَلْبِهِ
در حال کسالت و چرت زدن نماز نخوانید و در حال نماز به فکر خودتان نباشید, زیرادر محضر خدا ایستاده اید, به درستى که آن مقدار از نماز بنده قبول مى شود که قلباً به خدا توجه داشته باشد.
(بحارالانوار, ج 84 ص 239
کار مانع از اوّل وقت
صَلِّ الصَّلوةَ لِوَقْتِها الْمُوَقَّتِ لَها وَ لاتُعَجِّلْ وَقْتَها لِفَراغٍ وَ لاتُؤَخِّرْها عَنْ وَقْتِها لاشْتِغالٍ وَاعْلَمْ اَنَّ کُلَّ شَىْءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلوتِکَ
نماز را در اول وقت مقرر آن به جاى آور, و به خاطر فراغت عجله مکن و به علت اشتغال آن را به تأخیر میفکن , و بدان که همه اعمال تو بسته به نماز تو است .
(نهج البلاغه , نامهء 27
شنیدن اذان و شرکت در نماز جماعت
مَنْ سَمِعَ النِّداءَ فَلَمْ یَجِبْهُ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ فَلا صَلاةَ لَهُ
هرکه بانگ (اذان ) را بشنود و بدون علت بدان پاسخ ندهد, پس نمازى براى او نیست .
(وسائل الشیعه , ج 55 ص 275
آفات بى توجهى به اذان
مَنْ سَمِعَ النِّداءَ وَ هُوَ فِى الْمَسْجِدِ ثُمَّ خَرَجَ فَهُوَ مُنافِق ٌ, اِلاّ رَجُلٌ یُریدُ الرُّجُوعَ اِلَیْه ِ, أَوْیَکُونُ عَلى غَیْرِ طَهارَةٍ فَیَخْرُجُ لِیَتَطَهَّرَ
کسى که صداى اذان را در مسجد شنید, و بدون خواندن نماز (جماعت ) از مسجدخارج شود منافق است , مگر اینکه قصد برگشت براى نماز خواندن دارد, یا وضوندارد و براى گرفتن وضو از مسجد خارج شود.
(بحارالانوار, ج 84 ص 161
نگاه شیطان بر نمازگزار
اِذا قامَ الرَّجُلُ اِلَى الصَّلاةِ اَقْبَلَ اِلَیْهِ اِبْلیسُ یَنْظُرُ اِلَیْهِ حَسَداً لِما یَرى مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ الَّتى تَغْشاهُ
هنگامى که کسى به نماز بر مى خیزد, شیطان مى آید و به نظر حسادت به او نگاه مى کند, زیرا مى بیند که رحمت خدا او را فراگرفته است .
(بحارالانوار, ج 84 ص 207
طُولُ الْقُنُوتِ وَ السُّجُودِ یُنْجى مِنْ عَذابِ النّارِ
قنوت و سجدهء طولانى در نماز, نمازگزار را از عذاب آتش نجات مى دهد.
(تصنیف غرر الحکم , ص 175 حدیث 3453
لباس تمیز براى نماز
النَّظیفُ مِنَ الثَّیابِ یُذْهِبُ الهَمَّ وَ الْحُزْنَ وَ هُوَ طَهُورٌ لِلصَّلاةِ
لباس تمیز غم و ناراحتى را برطرف کرده و آن لباس پاک (مناسب ) نماز است .
(وسائل الشیعه , ج 3 ص 346
طولانى کردن سجده
اَطیلُوا السُّجُودَ فَما مِنْ عَمَلٍ اَشَدُّ عَلى اِبْلیسَ مِنْ اَنْ یَرى ابْنَ آدَمَ ساجِداً لاَنَّهُ اُمِرَبِالسُّجُودِ فَعَصى
سجده را طولانى کنید که هیچ عملى بر ابلیس گرانتر از این نیست که انسان را درحال سجده ببیند, زیرا خداوند او را امر به سجده کرد و او سر بر تافت .
(بحارالانوار, ج 85 ص 161
جاذبه نماز
کانَ رَسُولُ اللّه ِ(ص ) لایُؤْثِرُ عَلَى الصَّلواتِ عِشاءً وَ لا غَیْرَهُ وَ کانَ اِذا دَخَلَ وَقْتُهاکَاَنَّه ُلایَعْرِفُ اَهْلاً وَ لا جَمیعاً
رسول خدا(ص ) هیچ چیز را نه شام و نه غیر آن را, بر نماز مقدّم نمى داشت ; هرگاه وقت نماز فرا مى رسید, رسول خدا(ص ) دیگر نه خانواده مى شناخت و نه دوست .
(سنن نبوى , ص 14
رسیدن صداى قرائت به گوش
اِذا صَلَّیْتَ فَاَسْمِعْ نَفْسَکَ الْقِراءَةَ وَ التَّکْبیرَ وَ التَّسْبیحَ
هنگامى که نماز مى خوانى , قرائت و تکبیر و تسبیح را چنان به جاى آور که خودبشنوى .
(بحارالانوار, ج 85 ص 76
مانع تقرّب به خدا
لاقُرْبَةَ بالنّوافِلِ اِذا اَضَرَّتْ بِالفَرائض
نوافل و مستحبات اگر به واجبات ضرر برساند موجب تقرّب به درگاه خداى تعالى نخواهد بود.
(غرر الحکم , ص 345
برترى نماز
اوصیکُمْ بالصّلاة و حِفْظِها فانَّها خَیرُ العَملِ و هىَ عَمُودُ دینِکُم
شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى کنم , زیرا نماز برترین عمل و ستون واساس دین شما است .
(میزان الحکمة, ج 5 ص 468
عارف به حق نماز
مَنْ اَتَى الصَّلاةَ عارِفاً بِحَقِّها غَفَرَ اللّهُ لَهُ
کسى که نماز به جا آورد در حالى که عارف به حق آن باشد, خداوند او را مى آمرزد.
(بحارالانوار, ج 82 ص 207
گناه زدایى نماز
وَ اِنَّها لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ
نماز گناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو مى ریزد.
(نهج البلاغه , خطبه 199
نماز وسیله راندن شیطان
الصَّلوةُ حِصْنُ الرَّحْمنِ وَ مِدْحَرَةُ الشَّیْطانِ
نماز قلعهء خداى بسیار مهربان , و وسیله اى براى دور کردن شیطان است .
(غرر الحکم , ج 2 ص 166
حلال و مباح , شرط قبولى نماز
یا کُمَیْل ُ! اُنْظُرْ فیما تُصَلّى وَ عَلى ما تُصَلّى وَ اِنْ لَمْ تَکُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حُلِّهِ فَلا قَبُولٌ
على (ع ) خطاب به کمیل فرمود: اى کمیل ! نگاه کن ببین که در چه چیز نماز مى گزارى و بر روى چه چیز به نماز ایستاده اى , اگر آن چیزى را که براى نمازت استفاده مى کنى ,حلال و مباح نباشد,نمازت قبول نیست .
(تحف العقول , ص 187
نماز رحمت الهى
لَوْ یَعْلَمُ المُصَلّى ما یَغْشاهُ مِنَ الرَّحْمَةِ لَما رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ
اگر نمازگزار بداند که چقدر از رحمت (خداوند تعالى ) او را فراگرفته است , سرش رااز سجده برنمى دارد.
(غرر الحکم , ص 261
نماز پاسدار انسان
وَ عَنْ ذلِکَ ما حَرَسَ اللّهُ عِبادَهُ الْمُؤْمِنینَ بِالصَّلواتِ وَالزَّکَواتِ
و از اینجاست که خداوند با نمازها و زکاتها و سختکوشى در نماز, از بندگان باایمانش پاسدارى مى کند.
(نهج البلاغه , ص 798
نماز همراه با اذان و اقامه
مَنْ صَلّى بِاَذانٍ وَ اِقامَةٍ صَلّى خَلْفَهُ صَفٌّ مِنَ الْمَلائِکَةِ, لا یُرى طَرَفاهُ وَ مَنْ صَلّى بِاقامَةٍصَلّى خَلْفَهُ مَلَکٌ
هر کس نمازش را با اذان و اقامه بخواند, صفى از فرشتگان پشت سر او به نمازمى ایستند که دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر کس که نماز خود را با اقامهء تنها بخواند, یک فرشته پشت سر اونماز مى گزارد
.(ثواب الاعمال , ص 58
برکات نماز
اِنَّ الاِنْسانَ اِذا کانَ فِى الصَّلاةِ, فَاِنّ جَسَدَهُ وَ ثِیابَهُ وَ کُلَّ شَىءٍ حَوْلَهُ یُسَبِّحُ
هنگامى که انسان در حال نماز است , اندام و جامه او و هر چه پیرامون اوست , خدا راتسبیح مى گویند.
(میزان الحکمة, ج 5 ص 377
تقرّب به وسیلهء نماز
تَعاهَدُوا اَمْرَ الصَّلاةِ وَ حافِظُوا عَلَیْها, وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْه , وَ تَقَرَّبُوا بِها فَاِنَّها کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنینَ کِتاباً مَوْقُوتاً
امر نماز را مراعات کنید و آن را محافظت نمایید و بسیار به جا آورید و با آن به خداتقرّب جویید, زیرا نماز بر مؤمنین فریضه است نوشته شده و وقت آن تعیین گردید.
(نهج البلاغه , خطبه 199
مانع زکات
لایُقْبِلُ اللّهُ الصَّلاةَ مِمَّنْ مَنَعَ الزَّکاةَ
هر کس مانع دادن زکات شود, نمازش قبول نمى شود.
(بحارالانوار, ج 96 ص 29
دزدترین مردم
انّ اَسْرَقَ النّاسِ مَنْ سَرَقَ مِنْ صَلاتِهِ
دزدترین مردم کسى است که از نمازش کم بگذارد.
(بحارالانوار, ج 82 ص 222
پاسخ اهل دوزخ
اَلا تَسْمَعُونَ اِلى جَوابِ اَهْلِ النّارِ حینَ سُئِلُوا: ما سَلَکَکُمْ فى سَقَرَ؟ قالُوا: لَمْ نَکُ مِن َالْمُصَلّین
آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرا نمى دهید که وقتى از آنها مى پرسند: چه چیز شما راگرفتار دوزخ ساخت ؟ مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم .
(بحارالانوار, ج 82 ص 224
نماز محبوب پارسایان
الصّلاةُ قُربانُ کُلِّ تَقِىٍ
نماز وسیلهء تقرّب و نزدیک شدن هر پارسایى به خداست .
(نهج البلاغه , فیض الاسلام , ص 1152
نماز صبح به صورت نماز جماعت
مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ فى جَماعَةٍ رُفِعَتْ صَلاتُهُ فى صَلاةِ الاَبْرارِ وَ کُتِبَ یَوْمَئِذٍ فى وَفْدِالْمُتَّقینَ
کسى که نماز صبح را به جماعت بخواند, نمازش در میان نماز نیکان بالا برده مى شود, و آن روز در جرگهء پارسایان نوشته شود.
(دعائم الاسلام , ج 1 ص 153
زمان نماز خواندن کودکان
عَلِّمُوا صِبْیانَکُمُ الصَّلاةَ وَ خُذُوهُم بِها اِذا بَلَغُو ثَمانى سِنینَ
نماز را به فرزندان خویش تعلیم دهید, و چون به هشت سالگى رسیدند, آنان را واداربه خواندن این فریضهء الهى نمایید.
(وسائل الشیعه , ج 3 ص 12
فواید نماز شب
قِیامُ اللَّیْلِ مُصَحِّحَةٌ لِلْبَدَنِ وَ تَمَسُّکٌ بِاَخْلاقِ النَّبِیینَ وَ رِضى رَبِّ الْعالَمینَ
برخاستن براى نماز شب موجب تندرستى و پایبندى به اخلاق پیغمبران است و خدارا خشنود مى کند.
(میزان الحکمة, ج 5 ص 421
نماز شب , شعار پرهیزکاران
سَهَرُ اللَّیْلِ شِعارُ المُتَّقینَ وَ شِیمَةُ الْمُشْتاقینَ
شب زنده دارى , شعار پرهیزکاران و روش مشتاقان است .
(غرر الحکم , ص 192
نماز شب در لیلة الهریر
ما تَرَکْتُ صَلاةَ اللّیلِ مُنْذُ سمعْتُ قَولَ النّبى (ص ): صَلاةُ اللّیلِ نُورٌ فَقالَ ابنُ الکَوّاء: ولیلةَ الهَریر؟ قال َ: و لا لیلَةَ الْهَریر
از روزى که شنیدم پیامبر اسلام (ص ) فرمود که نماز شب نور است , هیچ گاه آن راترک نکردم . ابن کواء گفت : حتى در لیلة الهریر (شب عملیات جنگ صفین ) امام فرمود: حتى در آن شب .
(بحارالانوار, ج 40 ص 17
بى احترامى به نماز
مَنْ لَمْ یَأْخُذْ اُهْبَةُ الصَّلوةِ قَبْلَ وَقْتِها فَما وَ قَرَّها
کسى که قبل از نماز خود را براى اقامهء نماز آماده نکند, به نماز بى احترامى نموده است .
(شرح نهج البلاغه , ابن ابى الحدید, ج 20باب 768 ص 329
نماز وداع
اِذا قامَ اَحَدُکُمْ اِلَى الصَّلوةِ فَلْیُصَلِّ صَلوةَ مُوَدّعٍ
هر گاه یکى از شما به نماز ایستد, باید مانند کسى که با نماز وداع مى کند, نمازبخواند (احتمال دهد که این آخرین نمازى است که مى خواند, پس به بهترین وجه و توجّه کامل انجام دهد)
(غرر الحکم , ص 129
لعن خدا بر تارک الصّلوة
اَللّهُمَّ الْعَنْ مَنْ تَرَکَ الصَّلوةَ مُتَعَمِّداً
خدایا لعنت کن کسى را که عمداً نماز را ترک کند.
(جامع احادیث شیعه , ج 4 ص 76
سجده مایهء تقرّب
اقربُ ما یکونُ العَبْدُ مِنَ اللّهِ اِذا سَجَدَ
نزدیکترین چیزى که بنده را به خدا نزدیک مى کند, سجده است .
(بحارالانوار, ج 82 ص 233
موانع حضور قلب
لایَقُومَنَّ اَحَدُکُمْ فِى الصَّلاةِ مُتَکاسِلاً وَ لا ناعِساً وَ لایُفَکِّرْنَ فى نَفْسِهِ فَانَّهُ بَیْنَ یَدَى رَبِّه ِوَ اِنَّما لِلْعَبْدِ مِنْ صَلاتِهِ ما اَقْبَلَ عَلَیْهِ مِنها بِقَلْبِهِ
در حال کسالت و چرت زدن نماز نخوانید و در حال نماز به فکر خودتان نباشید, زیرادر محضر خدا ایستاده اید, به درستى که آن مقدار از نماز بنده قبول مى شود که قلباً به خدا توجه داشته باشد.
(بحارالانوار, ج 84 ص 239
کار مانع از اوّل وقت
صَلِّ الصَّلوةَ لِوَقْتِها الْمُوَقَّتِ لَها وَ لاتُعَجِّلْ وَقْتَها لِفَراغٍ وَ لاتُؤَخِّرْها عَنْ وَقْتِها لاشْتِغالٍ وَاعْلَمْ اَنَّ کُلَّ شَىْءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلوتِکَ
نماز را در اول وقت مقرر آن به جاى آور, و به خاطر فراغت عجله مکن و به علت اشتغال آن را به تأخیر میفکن , و بدان که همه اعمال تو بسته به نماز تو است .
(نهج البلاغه , نامهء 27
شنیدن اذان و شرکت در نماز جماعت
مَنْ سَمِعَ النِّداءَ فَلَمْ یَجِبْهُ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ فَلا صَلاةَ لَهُ
هرکه بانگ (اذان ) را بشنود و بدون علت بدان پاسخ ندهد, پس نمازى براى او نیست .
(وسائل الشیعه , ج 55 ص 275
آفات بى توجهى به اذان
مَنْ سَمِعَ النِّداءَ وَ هُوَ فِى الْمَسْجِدِ ثُمَّ خَرَجَ فَهُوَ مُنافِق ٌ, اِلاّ رَجُلٌ یُریدُ الرُّجُوعَ اِلَیْه ِ, أَوْیَکُونُ عَلى غَیْرِ طَهارَةٍ فَیَخْرُجُ لِیَتَطَهَّرَ
کسى که صداى اذان را در مسجد شنید, و بدون خواندن نماز (جماعت ) از مسجدخارج شود منافق است , مگر اینکه قصد برگشت براى نماز خواندن دارد, یا وضوندارد و براى گرفتن وضو از مسجد خارج شود.
(بحارالانوار, ج 84 ص 161
نگاه شیطان بر نمازگزار
اِذا قامَ الرَّجُلُ اِلَى الصَّلاةِ اَقْبَلَ اِلَیْهِ اِبْلیسُ یَنْظُرُ اِلَیْهِ حَسَداً لِما یَرى مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ الَّتى تَغْشاهُ
هنگامى که کسى به نماز بر مى خیزد, شیطان مى آید و به نظر حسادت به او نگاه مى کند, زیرا مى بیند که رحمت خدا او را فراگرفته است .
(بحارالانوار, ج 84 ص 207