آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

رسول اکرم (ص):
( ان من إخلاق المومنین یا على الحاضرون الصلاه والمسارعون الى الزکاه والمطعمون المسکین. )(1)
یا على! همانا آمادگى براى نماز و شتاب در إداى زکات و طعام دادن به بیچارگان, از اخلاق انسان هاى با ایمان است.

( االزکاه تذهب الذنوب. )(2)
پرداخت زکات, گناهان را مى زداید.

امام على(ع):
( فرض الله الزکاه تسبیبا للرزق. )(3)
خداوند زکات را واجب کرد, تا سبب فراهم شدن رزق گردد.

( ان الزکاه جعلت مع الصلاه قربانا لاهل الاسلام. )(4)
همانا زکات با نماز واجب شده است, براى تقرب مسلمانان به خداوند.

امام باقر (ع):
( بنى الاسلام على خمسه دعائم: اقام الصلوه و ایتإ الزکاه و صوم شهر رمضان و حج البیت الحرام والولایه لنا اهل البیت.(ع) )(5)
اسلام بر پنج ستون استوار شده است: برپایى نماز و اداى زکات و روزه ماه رمضان و حج خانه خدا و ولایت و سرپرستى ما اهل بیت(ع).

امام صادق (ع):
( ما ضاع مال فى بر و لا بحر الا بتضییع الزکاه فحصنوا اموالکم بالزکاه. )(6)
هیچ مالى در دریا و خشکى از بین نمى رود, مگر به ندادن زکات پس با دادن زکات اموالتان را حفظ کنید.

امام صادق(ع):
( یا مفضل قل لاصحابک یضعون الزکاه فى إهلها و انى ضامن لما ذهب لهم. )(7)
اى مفضل! به پیروانت بگو که زکات را در جایگاه آن قرار دهند و به تحقیق که من آنچه را که از دست آنها رفته است, ضمانت مى کنم.
( سلیمان بن خالد عن الامام الباقر(ع) قال: الا إخبرک بالاسلام اصله و فرعه و ذروه سنامه؟ قلت بلى جعلت فداک; قال علیه السلام: اما اصله فالصلاه و فرعه الزکاه و ذروه سنامه الجهاد. )(8)
سلیمان بن خالد از امام باقر(ع) روایت مى کند که فرمود: آیا مى خواهى که اصل و فرع اسلام و بلندترین درجه آن را برایت معرفى کنم. عرض کردم بله جانم به فدایت باد. فرمود: اصل اسلام نماز است و فرع آن زکات و والاترین درجه آن جهاد در راه خداست.

امام صادق (ع):
( اذا قام القائم (عج) إخذ مانع الزکاه فضرب عنقه. )(9)
آن گاه که امام زمان(عج) قیام کند, کسى که زکات را نمى پردازد, دستگیر کرده گردنش را مى زند.

امام کاظم (ع):
( انما وضعت الزکاه قوتا للفقرإ و توفیرا لاموال الاغنیإ. )(10)
همانا زکات به خاطر روزى فقیران و برکت اموال ثروتمندان, واجب شده است.

امام رضا(ع):
( ان الله عزوجل ... امر بالصلاه و الزکاه فمن صلى و لم یزک لم تقبل منه صلاته. )(11)
همانا خداوند به نماز و زکات فرمان داده است, پس آن کسى که نمازگزارد و زکات نپردازد هیچ نمازى از او پذیرفته شده نیست.

پاورقی ها:پى نوشت ها: 1 ) اصول کافى, ج2, ص232, ح5. 2 ) همان, ج2, ص19, ح5.. 3 ) نهج البلاغه, حکمه 252. 4 ) همان, خطبه199. 5 ) امالى مفید, ص353, ح4. 6 ) محاسن, ج1, ص459, ح1062. 7 ) تحف العقول, ص514. 8 ) اصول کافى, ج2, ص32, ح15. 9 ) ثواب الاعمال, ص281, ح8. 10 ) علل الشرایع, ص368, ح1. 11 ) الخصال, ص156, ح196.

تبلیغات