امام خمینى از دیدگاه مقام معظم رهبرى
آرشیو
چکیده
متن
یکى از برترین چهره هایى که تاریخ بشریت به خود دیده ، شخصیت متعالى امام خمینى (ره ) اسـت . او بـا قیامش علیه ظلمتها، بعثت انبیا و امامت اوصیا را در خاطره ها زنده کرد. با پایمردى آن یگانه دوران انقلابى به وجود آمد که ((اعجاز قرن )) نامیده شد.شنیدن وصف امام و شرح اندیشه هاى جاودانه آن یگانه دوران دلنشین است ، اما وقتى خلف صالح او، مقام معظم رهبرى که سالها در جوار وى زیسته و درس امامت و رهبرى آموخته و در فراز و نشیب هاى مبارزه و پیروزى نظام اسلامى از نزدیک ترین یاران و شاگردان مخلص و شایسته امام بوده ، لطافت و شیرینى دیگرى دارد.ایـن شـاگـرد مـخلص امام ، چنان آن روح ملکوتى را توصیف مى کند که عاشقان امام را به وجد مى آورد:ایـن انـقـلاب بـى نـام خـمـیـنى در هیچ جاى جهان شناخته شده نیست ، الحق شخصیت آن عزیز یـگـانـه ، شـخـصـیـتـى دسـت نیافتنى و جایگاه والاى انسانى او جایگاهى دور از تصور و اساطیرگونه بود. او آن نخستین بود که دومین نداشت .شخصیت جامع امامدر مـیـان رهـبـران سـیـاسـى جـهان تا به امروز، کمتر شخصیتى به جامعیت امام خمینى (ره ) بـروز نـمـوده اسـت . شـخـصـیـت استثنایى و اسطوره اى که توانست از یک جمع پریشان و پـراکـنـده ، یـک امـت مـتـحـد بـسـازد و بـزرگ ترین انقلاب قرن را بر پا کند. و باز به دلیـل هـمـیـن جامعیت اش بود که میلیون ها نفر، به استقبالش رفتند، صدها هزار نفر جان و مالشان را فداى راهش نمودند و میلیون ها نفر در تشییع جنازه اش ، او را بدرقه کردند.مـقـام مـعـظـم رهـبـرى بـه حـق مـعـتـقـد اسـت حـضـرت امـام خـمـیـنـى (ره ) هـمـه خـصـال نـفـیس و کمیاب را که مجموعه آن در قرن ها به ندرت ممکن است در انسان بزرگى جمع شود همه را با هم داشت و با این ویژگى ها بود که توانست تخت فرعون هاى زمانه را بلرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن سازد و جهان اسلام را به حرکت درآورد و بـه انـسـان هـا بـفهماند که انسان کامل شدن ، على وار زیستن و تا نزدیکى مرزهاى عصمت پیش رفتن ، افسانه نیست .شـخـصیت امام داراى ابعاد گوناگون بود و هرازگاهى بُعدى از ابعاد وجود او نمایان مى شـد. مـقـام معظم رهبرى عظمت کار امام را به ارتباط ایشان با خدا و تهذیب نفس مى داند که هـمـه دشـمـنـان داخـلى و خـارجـى او نـیـز ایـن ویـژگـى را قبول داشتند. برخى از ابعاد شخصیتى آن امام بزرگ عبارت بود از:1. ابعاد روحى و معنوىالف . پرستش خداوندروح عـبـادت و بـنـدگـى آن اسـت کـه انـسـان بـه تـمـام مـعـنـا، بـنـده خـدا شـود و در تمام افـعـال و کردار خویش تابع دستورات الهى باشد. امام خمینى (ره ) عابدى فرزانه بود که توانست خود را از بندهاى غیر خدایى آزاد کند. ذکر، زیارت و تلاوت قرآن رفیق راه او بـود و آن بـزرگـمـرد تـمـام عـمـر خود را با عبادت خدا گذراند. مقام معظم رهبرى درباره ارتباط آن عبد صالح با خداوند مى فرماید:او اهـل خـلوت ، اهـل عـبـادت ، اهـل گـریـه نـیـمـه شـب ، اهـل دعـا، تـضـرع ، ارتـبـاط بـا خـدا، شـعـر و مـعـنـویـت و عـرفـان و ذوق و حال بود.هـمین عبادت ها بود که امام راحل را به آن درجه از اطمینان و یقین رسانده بود که در وصیت نـامـه سیاسى الهى خود فرمود با دلى آرام و قلبى مطمئن و روحى شاد و ضمیرى امیدوار بـه فـضـل خـدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوى جایگاه ابدى سفر مى کنم . مقام معظم رهبرى درباره روز آخر عمر آن امام مى فرماید:ایشان تا آخرین لحظات حیاتشان ، ذکر و نماز و دعا را از دست ندادند... بعد از اتمام نماز [ظهر و عصر] مشغول ذکر گفتن شدند و تا لحظاتى که در حالت اغما به سر مى بردند مرتب پشت سر هم مى گفتند: سبحان اللّه والحمد للّه و لا اله الاّ اللّه واللّه اکبر.ب . اخلاصاخـلاص بـا تـمـام زنـدگـى امـام عـجـیـن شـده بـود. تـمـام کـارهـاى او بـا نـام و یـاد خـدا شکل مى گرفت و جز رضاى محبوب به چیزى نمى اندیشید.مـقـام مـعـظـم رهـبـرى مـعـتـقـد اسـت ، آنـچـه مـا را از آن بـدبـخـتى هاى گذشته به شوکت و جلال کنونى رسانده است همان اخلاص امام بود و اگر بخواهیم باز هم پیروز و سربلند بـاشـیـم باید همین راه را که رمز پیروزى بوده است ادامه دهیم . اگر هدف و راه ما، هدف و راه امام است ، وسایل ما هم باید وسایل امام باشد. وسیله امام کمک گرفتن از خدا بود، پیش وسـیـله مـا نـیـز بـایـد کـمـک گـرفـتن از خدا باشد که آنهم با زبان میسر نیست بلکه با اخلاص عملى مى شود. ایشان در مورد اخلاص امام مى فرماید:بـزرگ تـریـن سـتـایـش بـراى رهبر عزیز ما همین است که او را عبداللّه ... یاد کنیم و امام بـزرگـوار مـا مـظـهـر ایـن اخـلاص بـود، و کـرد آنـچـه کـرد. او دنـیـا را در مقابل اسلام خاضع و خاشع کرد و دشمنان اسلام را به عقب نشینى وادار نمود.ج . تواضعتواضع ، همان فروتنى و افتادگى است که مانع از بهتر دانستن از دیگران مى شود. امام راحـل بـا تـوجـه بـه مـوقعیت والایى که داشت بسیار متواضع بود. ایشان نه تنها خود را بالاتر از دیگران نمى پنداشت بلکه خود را خدمتگزار مردم مى دانست .مـقـام مـعـظم رهبرى معتقد است آن شخصیت با عظمت که همه دنیا به عظمت او اعتراف دارند مى گـفت : ((اگر به من خدمتگزار بگویند بهتر است از این که به من رهبر بگویند)) و راست مـى گفت ، او اهل تعارف و تظاهر نبود و خاضعانه اظهار مى نمود: ((مردم از ما بهترند)) و ((مـن در برابر شما احساس حقارت مى کنم .)) نمونه چنین انسانى در دنیا و تاریخ سراغ نداریم او از همه انسان هایى که تاکنون دیده و وصف آنها را شنیده ایم بالاتر بود.د. توکلبـا نـگـرشى اندک در فعالیت امام درمى یابیم علت استوارى ایشان در تمام فراز و نشیب هـاى زنـدگـى ، ایـن بـود که اتکاى حقیقى به خداوند داشت و جز خدا کسى را مؤ ثر نمى دانست و خداوند نیز از او حمایت کرده و او را به پیروزى هاى خیره کننده رساند.رهـبـر بـزرگـوار انـقـلاب اسـلامـى کـه شـجـاعـت و تـوکـل ایـشـان نـیـز زبانزد عام و خاص است شهادت مى دهد که در حوادث وحشتناک که همه مسئولین به بن بست مى رسیدند به امام پناه مى بردند و آن حضرت با دم مسیحایى خود بـه هـمـه آنـهـا آرامـش مـى بـخـشـیـد. او مـانـنـد کـوهى مقاوم و استوار بود که هیچ چیز او را مـتـزلزل نـمـى سـاخـت ، بـلکـه هـرگـونـه تـرس و اضـطـراب را از دل همراهان و نزدیکان دور مى کرد.ه . دعا و توسلامام راحل که با تمام وجود دلباخته اهل بیت (ع ) بود هر پگاه و هر شامگاه به آنانتوسل مى جست .حضرت آیت الله خامنه اى توفیقات امام را مرهون ارتباط ایشان با معصومین (ع ) مى داند و مـعـتـقـد اسـت اگـر آن حـضـرت بـا مـنـاجـات و دعـا و تـوسـل سـر و کـار نـداشـت و اهـل اسـتـغـاثـه و مـنـاجـات نـبـود خـداى مـتـعـال این همه توفیق را نصیب ایشان نمى کرد به گونه اى که هر ماه رمضانى که بر امـام مـى گـذشـت انـسـان مـى دیـد کـه آن بـزرگوار نورانى تر شده است . عظمت ائمه در دیدگاه امام خمینى (ره ) به حدّى بود که آن شخصیت عظیم در برابر خورشیدهاى فروزان ولایـت کـوچـکـى و خـاکـسـارى مـى کـرد و خـود را در مـقـابـل آنـهـا ذره اى بـیـشـتـر بـه حـسـاب نـمـى آورد. و بـه واسـطـه هـمـیـن دعـاهـا و توسل ها بود که خداوند متعال او را هدایت مى کرد.مقام معظم رهبرى در این باره مى فرماید:مـن از ایـشـان ایـن حـرف را شـنـیـده بـودم کـه مـى گـفـتـنـد: ((مـن از اول انـقـلاب احـسـاس مـى کـنـم دسـت هـدایـتى ما را کمک مى کند و پیش مى برد و راه ها را در مقابل ما بازمى کند.و. همّت بلندآرمـان هـاى بـزرگ ، نـیـازمند همّت عالى است و امام خمینى ، آن انسان بزرگ ، هم آرمان هاى بـلند و هم همّت بلندى داشت . او افق هاى دور دست را مى دید و هدف هاى بزرگ را انتخاب مى کرد و با تمام وجود به سوى آن هدف ها پیش مى رفت .حـضـرت آیـت الله خـامـنـه اى همّت آن امام را این گونه ترسیم مى کند که ایشان هدف هاى بسیار عظیمى را انتخاب مى کرد به گونه اى که انسان هاى معمولى فکر مى کردند این هـدف هـاى والا دسـت نـیـافـتـنـى است ولى همت بلند و خستگى ناپذیرى و توانایى اعجاب انـگـیـز ایـن مـرد بـزرگ هـدف هـا را محقق مى کرد. او پنجه در پنجه ستمگران انداخت و با رهـبـرى بـى نـظیرش ، هر لحظه مردم را بیدارتر و مصمّم تر کرد، تاریخ بشریّت به داشـتـن چـنـیـن انـسانى با این اراده پولادین افتخار مى کند. مقام معظم رهبرى راجع به اراده پولادین و همت بلند امام و تاءثیر آن در جهان اسلام مى فرماید:او بـه اسـلام عـزت بخشید و پرچم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد. او ملت ایران را از اسارت بیگانگان نجات داد و به آنان غرور و شخصیت و خودباورى بخشید... او جمهورى اسلامى را ده سال در میان طوفان هاى سهمگین و حوادث سرنوشت ساز، قدرتمندانه اداره و حراست و هدایت کرد و به نقطه اى مطمئن رسانید.2. ابعاد عملى و رفتارىالف . قاطعیت و سازش ناپذیرىامـام خـمـیـنى از جمله افراد نادرى بود که با صلابت و استوارى در برابر همه کژى ها و انـحـرافـات ایـستاد و سر سوزنى از صراط مستقیم الهى فاصله نگرفت . خشونت دشمن ، تبسم دوست و دو چهرگى منافق ، هرگز در بینش نافذ او اثر نکرد.رهـبر معظم انقلاب اسلامى سازش ناپذیرى امام را این گونه شرح مى دهد که آن حضرت به محض ورود به کشور همه خطوط سیاست جمهورى اسلامى را روشن کرد و اعلام نمود که حـکـومت تشکیل خواهد داد در حالى که در آن روزها هنوز رژیم شاهنشاهى ، مجلس فرمایشى ، ارتش شاهنشاهى و ادارت دولتى بودند. در همان روز نیز اعلام کرد که سیاست استعمارى و سلطه گرى آمریکا در منطقه تمام شد.قـاطـعـیـت امـام فـقـط در مقابل امریکا، رژیم شاه و دشمن بعثى خلاصه نمى شد آن حضرت نفوذى ها، منافقین ، متحجرین و مقدس مآبان را نیز خوب مى شناخت و چهره آنها را آشکار مى کـرد. جـمـله مـعروف آن حضرت که ((دفاع از اسلام و نظام شوخى بردار نیست و من با هیچ کس عقد اخوت نبسته ام .)) نشان از سازش ناپذیرى آن حضرت داشت . مقام معظم رهبرى مى فـرمـایـد: ((زمـانـى ایـشـان نـاراحتى قلبى پیدا کردند ما به شدّت نگران بودیم وقتى خـدمـتـشـان رسـیـدیـم ایـشـان در آن وضـعـیت ما را به پایدارى در این راه سفارش کردند و فرمودند:قـوى بـاشـیـد، احـسـاس ضـعـف نـکنید، به خدا متکى باشید اشدّاء على الکفار رحماء بینهم باشید و اگر با هم باشید هیچ کس نمى تواند به شما آسیبى برساند.ب . شجاعتامـام راحـل (ره ) از شـجـاعـت وصـف نـاپـذیـرى بـرخوردار بود و با همین خصلت بزرگ در برابر همه ناملایمات با قامتى به استوارى کوه مى ایستاد. این جمله امام که ((واللّه ! من بـه عـمـرم نـتـرسیدم )) حاکى از شجاعت وصف ناپذیر مردى بزرگ است که روزگار به داشـتـن چـنـیـن انـسـانـى بـه خود افتخار مى کند. حضرت آیت الله خامنه اى اعتقاد دارند که شـجـاعـت امـام نـه تـنـها دوستان را شیفته آن حضرت کرد بلکه دشمنان را نیز به ستایش واداشت . روح شجاعتى که امام در مسلمانان و ملت ها دمید، سبب شد ابهت ابرقدرت ها شکسته شود. ایشان شجاعت امام را این گونه ترسیم مى نماید:او بـت هـا را شـکـسـت و بـاورهـاى شـرک آلود را زدود. او بـه هـمـه فـهـمـانـد کـه انـسـان کـامـل شدن ، على وار زیستن ، افسانه نیست او به ملت ها نیز فهماند که قوى شدن و بند اسارت گسستن و پنجه در پنجه سلطه گران انداختن ممکن است .ج . ساده زیستىاز جـمـله افرادى که به دنیا و آنچه در دنیا بود به دیده حقارت نگریست امام خمینى بود. دنیا با همه مظاهر فریبنده خود یعنى قدرت ، ثروت ، شهرت ، دولت و مانند اینها به آن حـضـرت رو کـرد و آن حضرت از آن همه امکانات مادى چشم پوشى کرد. ایشان از کاخ هاى نیاوران ، سعدآباد و... چشم پوشید و به خانه محقّر و دو اتاقه استیجارى در دهکده جماران اکتفا کرد.مقام معظم رهبرى در سخنرانى خود در سالگرد آن بزرگوار یادآور مى شود که نه تنها امام از بیت المال استفاده نمى کرد بلکه آنچه متعلق به خود او هم بود براى مردم خرج مى کـرد. مـریـدان ، علاقه مندان و دوستان امام براى ایشان هدایاى فراوانى مى آوردند که آن حـضـرت بـراى آبـادانـى کـشـور، کـمـک بـه فـقـرا، رسـیـدگـى بـه سیل زدگان و جاهاى دیگر، صرف مى کرد. امام بزرگوار نه تنها خودش را رها کرده بود بـلکـه بـه مـسـئولان و شـاگـردان خـویـش نـیـز تـوصـیـه مـى کـرد کـه دنـبـال زرق و بـرق دنـیا نروند چرا که چرب و شیرین دنیا انسان را از مجاهدت در راه خدا بازمى دارد.دشمن شناسى امامیـکـى از ویـژگـى هاى منحصر به فرد امام خمینى ، بینش فراگیر آن حضرت ، نسبت به مـصـالح مـسـلمـانـان در ابعاد داخلى و خارجى بود. معمار انقلاب اسلامى تاریخ نهضت هاى گـذشـتـه را بـه دقـت مـطـالعـه و آفـات آنـهـا را مـورد بـررسـى قـرار داده بـود و از این تـجـربـیـات بـراى حـفـظ انـقلاب استفاده کرد. آن امام قدرت هاى استکبارى را به صورت کـامـل مى شناخت و تلاش کرد که مستضعفان جهان را علیه آنها و به خصوص امریکا بسیج کـنـد، همواره مبارزه با اسرائیل را تشویق مى کرد، ماهیت جریان هاى انحرافى و مرموز به خـصـوص مـنـافـقـیـن ، مـتحجران ، نهضت آزادى و باند مهدى هاشمى را براى مردم روشن مى نـمـود. آن حـضـرت بـا زمـان شـنـاسـى دقـیـق و بـا تـسـلط و شـنـاخـت کـامـل قـدرت هاى جهانى و جریان هاى انحرافى و با اخذ تصمیمات مناسب و به موقع همه توطئه هاى دشمن را خنثى مى کرد.مـقـام مـعـظـم رهبرى برخورد حضرت امام با دشمنان خارجى و داخلى را این گونه بیان مى کـنـد کـه ایـشـان راءس استکبار یعنى امریکاى جهان خوار و سردمداران نظام هاى غربى را بـارهـا دچـار نـاکـامـى سـاخـت و خـواب راحـت را از چـشـم زورگـویـان ربود، شعار محو غده سـرطانى اسرائیل را مطرح کرد، با بصیرت و صبر و مقاومت به جنگ با نفاق و دورویى و تزویر رفت و سربلند و پیروز این راه را طى نمود.احیاى ارزشهاى اسلامىیکى از هنرهاى امام بزرگوار که هدف انقلاب اسلامى نیز به شمار مى رفت احیاى ارزش هـاى اسـلامـى بود که به واسطه حکومت ستمگران بر این کشور فقط نامى از آنها باقى مـانـده بود. امام به عزت مسلمانان اعم از ایرانى و غیر ایرانى مى اندیشید و در این راه از هیچ کوششى مضایقه ننمود. او با اعلام اینکه جمهورى اسلامى ایران براى همیشه پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است و نیاز سربازان اسلام را تاءمین مى کند به مسلمانان عزت بخشید و شعائر اسلامى چون برپایى حج ابراهیمى ، نماز جمعه و... را بر پا نمود.رهـبـر مـعـظـم انـقـلاب اسـلامـى ایـن گـونـه مـى فـرمـایـد کـه هـنـر امـام راحـل آن بـود کـه ایـشـان طـراح یـک نـظام سیاسى است که هیچ گونه سابقه اى در جهان نـداشت ، آن هم بناى اسلامى با توجه به نیازهاى دنیاى جدید که براى هر انسان صاحب نـظـرى کـه بـا مـسـائل سـیـاسـى و مـکـاتـب سـیـاسـى روز آشـنـاسـت قـابـل فـهـم و قـبـول بـاشـد. در حـکـومـتـى کـه امـام پـایـه گـذارى نـمـود هـمـه در مـقـابـل قـانـون بـرابـرند. ایشان یک وقت فرمود: چنانچه در مجلس [شوراى اسلامى ] به کـسـى اهـانـت شد آن فرد حق داشته باشد که به مجلس بیاید و از خودش دفاع کند. اینها درس هـاى جـاودانـه اى اسـت کـه هـمـه مـاهـا بـایـد بـه آنـهـا عمل کنیم .حـمـایـت بـى قـیـد و شـرط از مـسـلمـان جـهـان در بـرابـر نـظـام هـاى کـفـر و شـرک جـزو اصول امام راحل بود. ایشان به عزت و سربلندى مسلمان مى اندیشید و موفق شد مسلمانان را کـه در بـعـضـى از کـشـورها در اقلیت بودند و مسلمانانى خود را اظهار نمى کردند به درجه اى از عزت برساند که به مسلمانى خود افتخار کنند.آن حـضرت روح اعتماد به نفس را در ملت ها دمید، بزرگترین تحقیرها را به ابرقدرت ها بـه خـصوص امریکا روا داشت ، تاءکید فراوان بر خط نه شرقى ، نه غربى مبارزه با اسـتـکـبار جهانى ، استقلال حقیقى ، خودکفایى و حمایت بى دریغ و همیشگى از مستضعفان و محرومان جامعه جزو آرمان هاى او بود.بـنـیـان گـذار انقلاب اسلامى در برپایى شعائر اسلامى نیز تحولى بزرگ به وجود آورد. حـج ابـراهـیـمى را که قرن ها فراموش شده بود به صحنه اجتماع برگرداند و هر سـال به مناسبت برپایى حج پیام طولانى و با مضامین بسیار والا صادر مى کرد. در این پـیـام هـا امـام اصـولى مـثـل فلسفه حج ، برائت از مشرکین ، تبیین اسلام ناب محمّدى (ص ) وحـدت مـسـلمانان ، توطئه هاى استکبار جهانى و رساندن پیام انقلاب اسلامى به مسلمانان را گـوشـزد مـى نـمـودنـد. هـمـچـنین در دیدگاه امام ، نماز جمعه نمایشى از قدرت سیاسى اجـتـماعى اسلام بود که باید هر چه باشکوه تر و پرمحتواتر اقامه شود و به همین جهت فـقـها و مجتهدان را براى این امر مهم انتخاب مى کرد. مقام معظم رهبرى اعتقاد دارند اگر این کار بزرگ یعنى برپایى نمازهاى جمعه نبود معلوم نبود که الا ن وضع انقلاب و وضع روحـى مـردم چـگـونـه بـود، چـرا کـه نـمـاز جـمـعـه یـک نـقـش فـوق العـاده و طـراز اول در حفظ قوام معنوى و حصار ایمنى جامعه دارد.اقدام دیگر امام پیوند زدن انقلاب اسلامى با قیام عاشورا بود. آن حضرت ماه محرم را، ماه حماسه و شجاعت و ماه پیروزى خون بر شمشیر مى دانست . و معتقد بود که انقلاب اسلامى پـرتویى از قیام عاشورا است . به همین جهت آن حضرت در آغاز نهضت اسلامى یعنى محرم سال 42 و نیز در محرم 57 انقلاب اسلامى را به نهضت حسینى پیوند زد. مقام معظم رهبرى در رابطه با احیاى اصول و ارزش هاى اسلامى به دست امام مى فرماید:او [امـام ] بـه اسلام عزت بخشید و پرچم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد. او ملت ایران را از اسـارت بـیـگـانـگـان نـجات داد و به آنان غرور و شخصیت و خودباورى بخشید، او، صـلاى اسـتـقـلال و آزادگـى را در سـراسـر جـهـان سـر داد و امـیـد را در دل هـاى مـلل تـحـت سـتـم جـهـان زنده کرد. او در عصرى که همه دست هاى قدرتمند سیاسى بـراى مـنـزوى کردن دین و معنویت و ارزش هاى اخلاقى تلاش مى کردند، نظامى براساس دین و معنویت و ارزش هاى اخلاقى پدید آورد و دولت و سیاستى اسلامى بنیان نهاد.مردم در نگاه اماماز منظر امام ، حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از ضرورت هاى نظام جمهورى اسلامى است . آن حـضـرت پـس از اتـکـا به خدا، مردم را محور اصلى و نقش آفرین در پیروزى انقلاب و شـکـل گـیـرى حـکـومـت اسـلامـى مـى دانـسـت و مـعـتـقـد بـود کـه اصل مهم و کارساز در تداوم و بقاى نظام و انقلاب مردم هستند.مـقـام مـعـظـم رهـبـرى ، معتقد است وقتى امام از مردم صحبت مى کرد برمبناى احساسات نبود و مـثـل رهـبـران خـیـلى از کـشـورهـا ادعـاى مـردم گـرایـى نـمـى کـرد بـلکـه در عـمـل بـراى مـردم و منزلت و شاءن آنها ارزش قائل مى شد. کمتر کسى را دیده ایم که به قـدر امـام ، نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند چرا که او به شجاعت و ایمان مردم باور داشت .امـام مردم را از صمیم قلب دوست مى داشت و به آنها عشق مى ورزید. مقام معظم رهبرى احترام امـام بـه اقشار جامعه را این گونه بیان مى نماید که من دیدم چشم هاى امام از هیجان و عشق بـه بـچـه هـایـى کـه قـلک هاى خود را براى جبهه آورده بودند پر از اشک مى شد. وقتى پـیـغـامـى از مـادر شـهـیدى را خدمتشان گفتم اشک از چشمان آن حضرت سرازیر شد. امام در سـخـت ترین شرایط به مردم اطمینان داشت و به صفا، وفا، غیرت ، شجاعت و صداقتشان واقف بود. مردم نیز امام خود را خوب شناخته بودند و پاسخ مناسب به او دادند.ویژگى هاى خط اماماز دیدگاه مقام معظم رهبرى ، یکى از اساسى ترین اقدامات براى حفظ هویت اصلى انقلاب اسـلامـى ، پـاى بـنـدى بـه روش و منش رهبرى حضرت امام خمینى (ره ) است . به همین سبب بـرخـى از ویـژگـى هـاى بـرجـسته این خط روشن الهى از زبان فرزند شایسته و خلف صالح آن بزرگوار شنیدنى است . التزام به اسلام ، تکیه بر مردم ، برپایى عدالت اجـتـماعى ، ایستادگى در برابر قدرت هاى استکبارى و حفظ وحدت از جمله این ویژگى ها مى باشد.مـقـام مـعـظـم رهـبـرى اعـتـقـاد دارد کـه امـام ، اسـلام نـاب را دوبـاره زنـده کـرد و بـه ذهـن و عـمـل انـسـان هـا و صـحـنـه هـاى سـیـاسى جهان برگرداند. پس حفظ این میراث عظیم یعنى جـمـهـورى اسـلامـى بـر هـمه واجب است . مشخصه دیگر خط امام تکیه بر مردم و برقرارى عدالت اجتماعى و کمک به طبقات مستضعف و محروم است که امام آنها را صاحب انقلاب و کشور مـى دانـسـت . مـبـارزه با رژیم اشغالگر قدس و عدم رابطه با امریکا و مبارزه با تفرقه افـکـنـى اسـتـکـبـار نیز از خصوصیات خط امام است . آیت الله خامنه اى درباره ادامه راه امام توسط مردم مى فرماید:امام خمینى یک حقیقت همیشه زنده است . نام او پرچم این انقلاب و راه او راه این انقلاب و اهداف او اهـداف ایـن انـقـلاب اسـت . راه او راه مـا، هـدف او هـدف مـا، و رهـنـمـود او مشعل فروزند