چکیده

متن

 

1. مقاله حاضر برگرفته از «دائرة المعارف الاسلامیه الشیعیه» نوشته حسن الامین (دارالتعارف للمطبوعات، بیروت، لبنان، چاپ ششم، 2001 م) مى باشد.
2. دلیل انتخاب این مقاله براى درج در مجله، علاوه بر نکات مثبت آن و برخى واقعیات به سبب جنبه تحلیلى آن است. مقاله در ارزیابى توان عملیاتى، تاکتیکى و استراتژیکى نیروهاى نظامى ایران و عراق دیدگاههایى ابراز کرده است که براى فرماندهان و طراحان نظامى و به ویژه فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى بسیار تأمل برانگیز است.
3. فصلنامه حصون با توجه به ضعف اطلاعات نویسنده و برخى ادعاها و قضاوتهاى وى درباره سپاه پاسداران، آن را از سوى فرماندهان عزیز قابل نقد جدى مى داند.
4. سردار غلام پور، به عنوان نخستین ناقد مقاله، نسبت به برخى از نکات آن نظراتى ابراز داشته اند که به حسب مورد در پاورقى و دیدگاه کلى ایشان در پایان مقالات (ص 139 ـ 140) درج گردیده است.
اما انتظار ما از فرماندهان عزیز و حماسه سازان دفاع مقدس این است که مقاله را با توجه به مشاهده عینى وقایع جنگ و با توجه به دیدگاههاى اصولى نویسندگان به نقد جدى تر و علمى تر بکشانند.
5. انتشار چنین مقاله اى به همراه نقد از آن رو ضرورى است که دایرة المعارف ها در اذهان جامعه علمى به عنوان کتابى معتبر، مستند و مرجع محسوب مى شوند. جاى بسى تأسف است که تحریفات اساسى درباره جنگ عراق علیه ایران در یک دایرة المعارف به نام شیعه منتشر شود که تا سال 2001 به چاپ ششم رسیده و با غفلت ما، منبع مقالات، کتب درسى و مطالعاتى آیندگان قرار گیرد، که نتیجه آن تحریف حقایق تاریخى و تثبیت آن انحرافات براى نسلهاى آینده خواهد بود.
6. همچنین جاى این پرسش وجود دارد که چرا در نوشتن مقاله اى که درباره جنگ عراق علیه ایران در دایرة المعارف شیعى چاپ شده است، هیچ شیعه ایرانى نقشى نداشته است در حالى که به اعتراف خود نویسنده در مقدمه دایرة المعارف، حجة الاسلام والمسلمین جناب آقاى سید محمد خاتمى، با عنایت ویژه خویش راه را براى انتشار این اثر هموار ساخته اند (هنا لا بد لنا من القول ان سیادة السید محمد الخاتمى الذى هو الیوم رجل الدولة و السیاسة و الحزم و الذى هو قبل الیوم و بعد الیوم رجل العلم و الفکر و القلم، نظر لدائرة المعارف هذه نظرة العلم و نظرة الحزم فشق لها بعلمه و حزمه السبیل القویم).
7. چنانچه مقاله با اطلاعاتى ناقص و احیانا غرض ورزانه نوشته شده باشد، بر ما لازم است که نسبت به ارائه آن در چاپهاى بعدى در دایرة المعارف به شکل موجود اعتراض کنیم و نسبت به اصلاح آن پى گیر باشیم و اجازه ندهیم خون شهیدان شیعه در دایرة المعارفى به نام شیعه پامال گردد.
8. این مقاله به وسیله سه تن از همکاران پژوهشکده تحقیقات اسلامى آقایان عبدالحسین بینش، صفرعلى سفیدرو و سید مرتضى حسینى فاضل ترجمه شده و حصون به دلیل بلندى مقاله آن را در سه قسمت ارائه داده است.
9. فصلنامه حصون وظیفه خود دانست تا با ترجمه این متن شما یادگاران دفاع مقدس را با آنچه در جهان اسلام و در دنیاى عرب درباره دفاع مقدس پراکنده شده بیشتر آشنا سازد. منتظر نقدهاى علمى شما فرماندهان عزیز و تمامى یادگاران جبهه و جنگ درباره مقاله یاد شده هستیم تا آن را در صورت داشتن شرایط کافى در شماره هاى بعدى منتشر نماییم

تبلیغات