چکیده

متن

احساس رضامندی شغلی از اساسی‏ترین مؤلفه‏های بهداشت روان، پویایی، کارآمدی و خلاقیت شاغلین هر شغل و حرفه‏ای است.
برخورداری از نگرش مثبت نسبت به محیط، اهداف و وظایف شغلی، انگیزه غنی برای تلاشی هدفمند و پویا، بهرمندی از امنیت روانی، احساس خود ارزشمندی و منزلت مطلوب اجتماعی از اصلی‏ترین شاخص‏های رضامندی شغلی است.
پژوهش‏های انجام شده در قلمرو رضامندی شغلی صاحبان مشاغل و حرف مختلف بیانگر این حقیقت است که هر قدر متولیان مشاغل مختلف از احساس رضامندی شغلی بیش‏تری برخوردار باشند، از سلامت روان، نشاط درون، اندیشه تلاش و قابلیت خلاقیت و نوآوری افزون‏تری بهره‏مند بوده، کم‏تر دچار فرسودگی شغلی می‏گردند.به همین دلیل و به لحاظ اهمیت و نقش فوق‏العاده احساس رضامندی شغلی در ایفای مطلوب مسئولیت‏های فردی و گروهی و بالطبع تحول و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، در اغلب جوامع، کارگزاران بیش‏ترین توجه خود را به همین عامل مهم در سازمان‏ها و مراکز مختلف شغلی و حرفه‏ای، به ویژه در بخش‏های فرهنگی، نظامی و امنیتی مبذول می‏دارند.
در این میان، کارگزاران کشورها با بینش عمیق و آینده‏نگری، توجه ویژه‏ای به رضامندی شغلی معلمان دارند.چرا که معلمان علاوه بر دانش‏افزایی و انتقال علوم و فنون به شاگردان خود، در فرایند تعلیم و تربیت مستقیم و غیرمستقیم و به‏طور خواسته و ناخواسته همه نگرش‏ها، باورها و احساسات خود را به مخاطبان هوشمند خود انتقال می‏دهند.در واقع، برخورداری از احساس رضامندی شغلی برای همه صاحبان مشاغل و حرف امری است لازم و ضروری، اما برای صاحبان رسالت خطیر معلمی امری است فوق‏العاده مهم و حیاتی.
مگر می‏شود شخصی جامه پرافتخار و مقدس معلمی را بر تن کند و رسالت تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه را بپذیرد، اما به گونه‏ای غیرمستقیم یا خدای ناکرده گاه مستقیم مراتب ناخشنودی و عدم رضامندی خود را از شغل معلمی و وضعیت اقتصادی و معیشتی خود ابراز کند؟
همه سخن این است که معلمی یک شغل معمولی نیست، معملی آمیزه‏ای از معرفت و احساس، تلاش و گذشت، ایثار و محبت است. معلمی باغبانی شکوفه‏های حیات و معماری اندیشه است.معلمی بسترآفرینی برای رشد و تحول مطلوب‏ترین خصیصه‏های شخصیتی در کودکان، نوجوانان و جوانان است.
لازمه معلمی، پویایی فکر، خلاقیت ذهنی، انگیزه غنی، تلاش پر برکت، صداقت و شجاعت، عطوفت و محبت، منطق و استواری، نشاط درون، آرامش روان، چهره گشاده و متبسم و برخورداری از احساس رضامندی شغلی و امیدواری و مطلوب‏اندیشی است.
پس بایسته و شایسته آن است که همه تلاش کارگزاران نظام بر حول این محور صورت‏گیرد که همواره زمینه حضور صاحبان برجسته‏ترین و مطلوب‏ترین خصیصه‏های شخصیتی را بیش از پیش در نظام تعلیم و تربیت کشور فراهم سازند و همه سعی خود را برای ایجاد و حفظ بالاترین میزان رضامندی شغلی در بین ایشان به کار گیرند.

تبلیغات