چکیده

متن

نام کتاب:کلاس خلاقیت
نویسنده:افشین سلیمانى
ناشر:انجمن اولیا و مربیان
نوبت چاپ:اول
تاریخ انتشار:تابستان 1381
قیمت:7000 ریال
خلاقیت به معناىنو دیدن مظاهر جهان و نوآورى در عرصه مخلوقات عالم، توانمندى گسترده آدمیان است.انسان‏ها با این توامندى زاده مى‏شوند و اگر نیک بنگریم حتى ادراکات ساده آدمى نیز بدون خلاقیت محقق نمى‏شود.این توانمندى مى‏تواند گسترش یافته، رشد کند و به عنوان ابزارى قدرتمند در اختیار انسان قرار گیرد و برعکس قادر است مانند هر توانمندى دیگرى، معطل بماند، سرکوب شود و از دور فعالیت دور گردد.
و در این میان مربیان، اعم از معلمان و والدین نقش بسزایى دارند.آنانى که خلاقیت را مى‏شناسند و از آن بیمى به دل راه نمى‏دهند، میدان را براى پرورش این موهبت عظیم فراهم مى‏آورند ولى آنان که این گوهر گران‏بها را نمى‏شناسند و آن را مایه هنجارشکنى و جرأت‏ورزى کودک و نوجوان مى‏دانند، به انحاى گوناگون راه بر آن مسدود مى‏سازند.
این کتاب تلاش کرده است در قالبى ساده، ضمن معرفى خلاقیت، روش‏هاى پرورش آن را ارائه نماید.
نام کتاب:فرهنگ 1(واژه‏هاى هم‏آوا در زبان فارسى)
نویسنده:خلیل پوربزرگى
ناشر:انتشارات رؤیا
نوبت چاپ:اول
تاریخ انتشار:زمستان 1380
قیمت:10000 ریال
یکى از مشکلات اساسى در نوشتن هر مطلب در زبان فارسى، واژه‏هاى هم‏آوا چون کلمهباغىبه معنى سرکش و نافرمان و کلمه باقىبه معنى ماندنى و جاوید است.این گونه کلمات به دلیل هم‏آوایى، نویسنده را با دشوارى روبه‏رو مى‏سازند.
تدوین این فرهنگ براى رفع دشوارى واژگانى است که در زبان و ادب فارسى هم‏آوایند ولى به دو املا نوشته مى‏شوند و معانى متفاوت دارند.
در این کتاب کلمات هم جنس و همسان با ذکر شواهد شعرى آمده است، همچون کلمه ختاوخطادر شعر زیر:
گر به آهوىختانسبت چشمت دادند
گنه از جانب او نیستخطااز ما شد
در شعر بالاختابه معنى ختن، چین شمالى که آهوانى زیبا چشم دارد وخطابه معنى اشتباه مى‏باشد.

تبلیغات