مدیریت نوآفرینی

مدیریت نوآفرینی

مدیریت نوآفرینی سال اول زمستان 1400 شماره 1

مقالات

۱.

بررسی نقش فرهنگ سازمانی در مزیت رقابتی (مورد مطالعه: بانک ملی استان مازندران)

تعداد بازدید : ۷۵ تعداد دانلود : ۵۵
امروزه با شدت یافتن رقابت در حوزه های مختلف کسب وکار به خصوص صنایع خدماتی، سازمان ها به منظور دستیابی به اهداف خود همانند ایجاد ذهنیت مثبت در جامعه هدف، ارتقای رضایت مشتریان از خدمات و درنهایت، دسترسی به سود بیشترمیباشد. این امر به ویژه در صنعت بانکداری با توجه به جایگاه مهم مشتریان با اهمیت تر می نماید. بر این مبنا در این پژوهش نقش فرهنگ سازمانی در کسب مزیت رقابتی در شعب بانک ملی استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران بود، که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس و بر اساس جدول مورگان-کرجسی تعداد 384 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. به منظور اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه عظیم و همکاران(2021)، که خود برگرفته از گویه هایی از مقیاس های استاندارد بودند، استفاده شد. بررسی پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ صورت پذیرفت که برای متغیر فرهنگ سلسله مراتبی(888/0)، فرهنگ بازاری(932/0)، فرهنگ گروهی(856/0)، فرهنگ ویژه سالاری(753/0) و برای متغیر مزیت رقابتی (815/0) محاسبه شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش نیز از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. باتوجه به نتایج انواع فرهنگ سازمانی بر مزیت رقابتی به طور مثبت تأثیر معنادار دارد. هم چنین نتایج موید آن است که فرهنگ بازاری در صنعت بانکداری بیشترین تأثیر را در مزیت رقابتی دارد. این بدان معناست که از منظر کارکنان بانک، آن چه بیشترین مزیت رقابتی را ایجاد می کند، اتخاذ تصمیمات بر پایه منافع مشتریان و بهبود روش های خدمت رسانی است.
۲.

بررسی تأثیر رویکرد نوین ریسک مالی بر بهره وری تولید با نقش تعدیل گر بلوغ دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران

تعداد بازدید : ۶۸ تعداد دانلود : ۴۵
پژوهش حاضر به روش کمی، با هدف کاربردی و استراتژی توصیفی از نوع پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری را کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به تعداد 357 نفر تشکیل دادند. نمونه پژوهش با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده به کمک فرمول کوکران تعداد 108 نفر برآورد شد. از روش کتابخانه ای برای تدوین و نگارش بخش ادبیات موضوع و مبانی نظری استفاده شد. جمع آوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیه ها از روش میدانی و به کمک پرسشنامه انجام شد. برای تهیه سؤالات پرسشنامه این پژوهش، سؤالات مربوط به مفهوم بلوغ دانش از پرسشنامه ترک زاده (1389) که شامل 7 بعد می باشد، استخراج شدند. پرسشنامه ریسک مالی نیز از پرسشنامه بلوم و رنن مقیمی (1390) اقتباس شد.پرسشنامه بهره وری تولید از پرسشنامه اولسانیا و همکاران (۲۰۱۲) اقتباس شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری (نظر متخصصین) و سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ حاصل شد. برای توصیف آماری داده های جمعیت شناختی از فنون آمار توصیفی استفاده شد. از فنون آمار استباطی موجود در نرم افزار SPSS ازجمله آزمون کلوموگروف_اسمیرنوف، آزمون ضریب همبستگی و آزمون رگرسیون خطی چندمتغیره نیز برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان دادند که به طورکلی ریسک مالی بر بهره وری تولید در سازمان صنعت، معدن و تجارت اثر منفی معناداری دارد. این در حالی است که با توجه به نقش تعدیل گر بلوغ دانش، ریسک مالی بر بهره وری تولید در سازمان صنعت، معدن و تجارت اثر مثبت و معناداری دارد.
۳.

تدوین راهبرد های اصلی شرکت هلدینگ صدرتامین برمبنای جهت گیری های راهبردی مبتنی بر رویکرد SWOT و QSPM

تعداد بازدید : ۸۸ تعداد دانلود : ۱۲۲
یکی از دغدغه های مدیران و مسئولان سازمانی مانند شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها، نحوه مدیریت و برنامه ریزی به جهت توسعه و مدیریت شرکت های زیرمجموعه در راستای دست یابی به اهداف کلان و بلند مدت مانند کسب جایگاه برتر اداری و نام تجاری، اجرای مسئولیت های اجتماعی و سودآوری در سطح جامعه می باشد. هدف اصلی پژوهش کنونی تدوین استراتژی هلدینگ صدرتامین بر اساس تحلیل SWOT است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن 20 نفراز کارشناسان ارشد و مدیران خبره هلدینگ صدرتامین و شرکت های تابعه می باشند. برای رسیدن به نتایج مد نظر تحقیق، ابتدا بررسی و مطالعات بصورت کتابخانه ای و میدانی در حوزه های برنامه ریزی استراتژیک، فرآیند مدیریت استراتژیک و روش های تدوین استراتژی ها صورت پذیرفت. با استفاده از اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه و مشاهده و با توجه به روش های تحلیل آماری بکار گرفته شد.نتایج تجزیه و تحلیل داده ها برمبنای جهت گیری های راهبردی مبتنی بر رویکرد های SWOT و QSPM نشان داد باید راهکارهای مؤثری در جهت تقویت و تعدیل استراتژی ها توسط مدیران ارشد شرکت بکار گرفته شود. در انتها راهبردهای اصلی بدست آمده پژوهش حاضر 1- توسعه سرمایه گذاری و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه کسب و کارهای نوین معدن و صنایع معدنی 2- توسعه همکاری و مشارکت با شرکت های معتبر و صاحبان سرمایه و دانش فنی 3- بهینه سازی سبد سرمایه گذاری با تاکید برتوان خلق ارزش 4- حضور موثر در نهادهای تصمیم گیر مرتبط با صنعت و 5- مدیریت اثربخش هزینه با تاکید بر حذف فعالیت های غیر ارزش افزوده می باشد.
۴.

تاثیر هوشمندی کسب و کار بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی بلوغ مدیریت دانش (مورد مطالعه: بانک تجارت استان تهران)

نویسنده:
تعداد بازدید : ۸۱ تعداد دانلود : ۶۱
هدف این پژوهش مطالعه تاثیر هوشمندی کسب و کار بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی بلوغ مدیریت دانش در بانک تجارت است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه و بررسی یافته های پژوهش های پیشین در قالب مبانی تئوریک تحقیق، چارچوب مورد نظر ارائه می گردد. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری داده ها در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی محسوب می گردد. به منظور بررسی میدانی در تحقیق حاضر، از جامعه آماری شامل کارکنان بانک تجارت که تعداد آنها 600 نفر هستند استفاده شده است. برای نمونه نیز با توجه به تعداد جامعه از فرمول کوکران تعداد 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه است که روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل ابعاد چارچوب مفهومی از روش تحلیل عاملی تاییدی، و همچنین به منظور بررسی میزان روابط میان ابعاد چارچوب تحقیق از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است.یافته های تحقیق نشان می دهد گزارش گیری تولید بر کارآفرینی سازمانی تاثیر دارد، گزارش گیری و پرس و جو بر کارآفرینی سازمانی تاثیر ندارد، فرایند تحلیل آنالیز بر کارآفرینی سازمانی تاثیر ندارد، گزارش گیری تولید بر بلوغ مدیریت دانش تاثیر دارد، گزارش گیری و پرس و جو بر بلوغ مدیریت دانش تاثیر دارد و فرایند تحلیل آنالیز بر بلوغ مدیریت دانش تاثیر ندارد.
۵.

تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی دانش محور با رویکرد مدیریت نوآفرینی بر بهره وری کارکنان دانشی با نقش میانجی مدیریت دانش

تعداد بازدید : ۶۱ تعداد دانلود : ۷۱
هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی دانش محور با رویکرد مدیریت نوآفرینی بر بهره وری کارکنان دانشی با نقش میانجی مدیریت دانش (موردمطالعه: دبیران آموزش وپرورش شهر بیرجند) بود. روش پژوهش از نوع توصیفی بود که به روش همبستگی انجام شد و ازنظر هدف جزو پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دبیران آموزش وپرورش شهر بیرجند که در مقطع متوسطه دوم تدریس داشتند بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان مشخص شد که برابر با 180 برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مدیریت منابع انسانی دانش محور کیانتو و همکاران (2017)، پرسشنامه مدیریت دانش فونگ و چی (2009) ) و رامیزو رمبارد(2004) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس استفاده شد با توجه به رد شدن فرض نرمال بودن منغیرهااز نرم افزار پی ال اس استفاده شدبرای کلیه شاخص ها بارهای عاملی محاسبه شدکه برای همه گویه ها از 0.4 بیشتر بود و نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز برای کلیه مولفه ها درحد مطلوب قرار داشت همچنین معیار پایایی ترکیبی ، آلفای کرونباخ ،روایی همگرا و روایی واگرا برای کلیه مولفه های مدل مناسب گزارش شد نتایج نشان داد مدیریت منابع انسانی دانش محور بر مدیریت دانش (با ضریب مسیر 0.596 ) و مدیریت دانش بر بهره وری کارکنان دانشی(با ضریب مسیر 0.731) تأثیر مثبت و معناداری دارد نقش میانجی مدیریت دانش دررابطه بین مدیریت منابع انسانی دانش محور و بهره وری کارکنان دانشی(با ضریب مسیر 0.436) تایید شد و نقش متغیرهای استخدام،آموزش،ارزیابی عملکرد و جبران خدمت دانش محور بر بهره وری کارکنان دانشی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش تایید گردید.
۶.

ارتباط بین جو اخلاق سازمانی با سکوت کارکنان از طریق حمایت سازمانی ادراک شده در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس

تعداد بازدید : ۷۰ تعداد دانلود : ۶۸
هدف از این تحقیق ارتباط بین جو اخلاق سازمانی با سکوت کارکنان از طریق حمایت سازمانی ادراک شده در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس می باشد. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارسبه تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 92 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد جو اخلاق سازمانی ویکتور و کالن(1988)، سکوت سازمانی ون داین و همکاران (2003) و حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگ و همکاران(1997) بود. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون ،رگرسیون خطی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین جو اخلاق سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با سکوت کارکنان رابطه ی منفی و معناداری وجود داشت. و بین جو اخلاق سازمانی با حمایت سازمانی ادراک شده رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت همچنین ارتباط بین جو اخلاق سازمانی با سکوت کارکنان از طریق حمایت سازمانی ادراک شده معنادار نبود.