چکیده

متن

 

توصیف وضعیت مذهب شیعه در روسیه کار ساده‎ای نیست چرا که عمدتاً نمایندگان اقوام غیربومی روسیه یعنی آذربایجانی‎ها پیرو این مذهب در خاک فدراسیون روسیه هستند (تنها بخش کوچکی از جمعیت شهر دربند در داغستان از این قاعده مستثنی هستند). در حال حاضر بزرگ‎ترین جمعیت مهاجر آذربایجانی در خاک روسیه در شهر مسکو مستقر است و تعداد افراد آن حداقل به 300 هزار نفر می‎رسد. تعداد آذربایجانی‎ها در سنت‎پطرزبورگ هم کم نیست و طبق برآوردهایی، بالغ بر 80 هزار نفر است. اکثریت قریب به اتفاق آذربایجانی‎ها، مسلمانان اهل تشیع جعفری هستند ولی در این جمعیت همانند اکثریت گروههای قومی فدراسیون روسیه تبعات جدایی دین از مذهب که در زمان حاکمیت کمونیستی تحقق می‎یافت، به وضوح مشاهده می‎شود. این امر ناگزیر بر تربیت دینی توده‎های مردم تأثیر گذاشت. اکثریت مردم به قدری از منابع اساسی احکام دینی دور شدند که اکنون حتی از اساسی‎ترین ارکان دین اسلام اطلاعی ندارند.
    در زمان اتحاد شوروی، آذربایجان منطقه منافع نفتی (و مآلاً منافع راهبردی) بود و لذا مبارزه با نشانه‎های دین در این منطقه شدید‎تر از اکثریت مناطق مسلمان‎نشین دیگر اتحاد شوروی سابق صورت می‎گرفت. مقامات شوروی نگران تماسهای مردم این جمهوری با جمعیت آذربایجانی کشور همسایه ایران بودند که مواضع آن نسبت به اتحاد شوروی متغیر بود.
    ابتدا الفبای عربی جای خود را به الفبای لاتین داد و از سال 1940 الفبای سیریلیک زبان آذربایجانی معرفی شد. این کار آثار کتبی آذربایجانی ایرانی و آثار قدیمی ملی را که به خط عربی منتشر می‎شدند، از دسترس مردم جمهوری آذربایجان دور کرد. در حالی که بخش عمده میراث ادبی (از جمله نظامی) بارها به زبان معاصر تجدید چاپ شد، ادبیات دینی تقریباً چاپ نمی‎شد و متون قدیمی ماقبل انقلاب به خط سیریلیک تبدیل نمی‎شد.
    بعد از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991، وضع کمی تغییر کرد ولی کسب آزادی در شرایط جهل عمومی دینی زمینه‎ای برای شکوفایی انواع و اقسام فرقه‎های دینی غیرمسلمان در خاک آذربایجان مهیا ساخت. جمعیت آذربایجانی مقیم روسیه هم دچار همین مسأله شد. باید همچنین خاطرنشان ساخت که مذهب شیعی جعفری به عنوان یک فرهنگ، به ذهنیت ارتدوکس روسی نزدیک‎تر است تا فرقه‎ها و مذاهب سختگیر تسنن (وهابیون، حنبلیون و امثالهم) و طریقت های بیش از حد لیبرال صوفی که از اسلام واقعی دور هستند. لذا گسترش مذهب شیعی در روسیه می‎توانست نقطه مبدأ تحکیم حسن تفاهم روسیه با جهان اسلام شود. در زمان اخیر یک سری گامهای مثبت در این جهت برداشته شد که این امر امید به اصلاح سریع اوضاع را می‎دهد. در مسکو انجمن مذهبی «اهل بیت» فعالیت می‎کند که مشغول تبلیغ اندیشه‎های اسلامی در میان جمعیت آذربایجانی و روس پایتخت روسیه است که بدین وسیله خصلت غیرقومی دین اسلام مورد تأکید قرار می‎گیرد. در حال حاضر حداقل 40 نفر (از جمله عده زیادی از روس ها) عضو فعال این انجمن هستند که به تبلیغ و گسترش اسلام و ارزش های اسلامی می‎پردازند. کمیته اسلامی تحت ریاست حیدر جمال، نویسنده معروف سیاسی، به مسلمانان (نه تنها پیروان مذهب جعفری) اجازه می‎دهد در زندگی سیاسی روسیه شرکت کنند.
    متأسفانه در سرزمین روسیه حتی یک حسینیه وجود ندارد ولی از سوی دیگر در ناحیه «آترادنویه» در مسکو روبروی مسجد سنی یک مسجد و مدرسه «شیعی» احداث می‎شود. باید به ویژه تأکید کرد که جمعیت اهل تشیع در مسکو با پیروی از احکام قرآن کریم که توسط امام خمینی (ره) به طور وسیعی تبلیغ شد، برای یکپارچگی مسلمانان روسیه و تشکیل امت واحد کوشش زیادی می‎کند. علاوه بر جمعیت‎های «خالص» جعفری، در مسکو جمعیت های دیگری فعالیت می‎کنند که برخی از آنها خود را اهل تشیع می‎دانند و دیگران ارتباط خود را با مذهب شیعه منکر می‎شوند ولی ریشه‎های آشکار شیعی دارند. دسته اول شامل جمعیت اسماعیلیون است که عمدتاً از آوارگان و پناهندگان از تاجیکستان (بدخشان کوهستانی) تشکیل شده است. این جمعیت تشکیلات متمرکز ندارد و تنها ارگان رسمی اسماعیلیون در خاک فدراسیون روسیه، بنیاد آقاخان است که عمدتاً به توزیع کمکهای انساندوستانه می‎پردازد.
    دسته دوم دربرگیرنده طریقت صوفی نعمت‎اللهی (شعبه روسی) است. مقر دکتر جواد نوربخش، شیخ عالی (قطب) کنونی این طریقت در لندن واقع شده است. این طریقت ادبیات مختلف، از جمله آثار خود دکتر نوربخش را به زبان روسی منتشر می‎کند ولی با وجود خصلت آشکارا اسلامی این کتابها، درویشان در گفتگوهای خصوصی خود را پیرو اسلام محسوب نمی‎کنند (ولی منکر پیوند مستقیم با اسلام هم نمی‎شوند) و از شعائر اساسی دینی(نماز، روزه، حج، ذکات و خمس) برداشت بسیار مبهمی دارند چرا که به جای آن، مراسم ذکر با استماع آوازهای ویژه با اجرای درویشان این طریقت برگزار می‎شود. با این وجود، این طریقت ریشه‎های شیعی دارد و حتی سلسله مرشدان و مریدان خود را ناشی از امام علی (ع) می‎داند. کسی که به عضویت این طریقت می‎پیوندد، حتماً شهادت اسلامی را بر زبان می‎آورد. بسیاری از شعائر و اصول ثانوی اسلامی حفظ شده است در حالی که اصول دست اول رعایت نمی‎شود.
    

تبلیغات