چکیده

متن




در چارچوب برگزاری سال روسیه در ارمنستان، روزهای فرهنگ مسکو، سنت پترزبورگ، سامارا و سوردلووسک بطور جداگانه ای در این کشور برگزار شد و نمایشگاههای مختلفی ترتیب داده شد. همچنین برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی استانها و شهرهای فوق الذکر در این کشور اجرا گردید. نمایندگان علمی، هنری، فرهنگی و مطبوعاتی روسیه نیز به این کشور سفر کردند.
    همچنین در این چارچوب، میز گرد ناشرین و سردبیران روزنامه های روسیه و ارمنستان برگزار شد و ویکتور سوقومونیان رئیس مطبوعاتی ریاست جمهوری اعلام کرد که این میزگرد از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا رسانه های گروهی پل ارتباطی روسیه و ارمنستان محسوب می گردند. وی خاطر نشان کرد که مطبوعات روسی نه تنها از استقبال خوبی در ارمنستان برخوردار هستند. بلکه برای شهروندان عامی نیز قابل درک هستند. آقای سوقومونیان اعلام کرد: «دو کشور روسیه و ارمنستان دارای میراث فرهنگی مشترکی چون زبان روسی هستند و از دست دادن این میراث خطای بزرگی محسوب می شود». امضای توافقنامه همکاری علمی میان آکادمی های علوم ارمنستان و روسیه یکی دیگر از برنامه های مهم سال روسیه در ارمنستان بود. بر اساس این توافقنامه، آکادمی های علوم دو کشور در ارتباط با 65 موضوع علمی همکاری خواهند نمود. یوری شوکوریان نایب رئیس آکادمی علوم ارمنستان در این ارتباط گفت: «این توافقنامه همکاری دو کشور را در زمینه علمی گسترش خواهد داد». قرار است در سال آینده همکاری علمی میان دو کشور توسعه یابد.
   
    آقای نیکلای پلاتن نایب رئیس آکادمی علوم روسیه در این سمینار با تأکید بر نیروی بالقوه ارمنستان اعلام کرد: «مشکل اساسی دو کشور در زمینه علوم نبود امکانات مالی کافی می باشد».
    در چارچوب سال روسیه همچنین قرار شد اتاق بازرگانی روسیه در ارمنستان گشایش یابد. شایان ذکر است که در 9 ماهه اول سال 2005 حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به نسبت سال قبل 40 درصد افزایش یافته است. گفته می شود که حجم مبادلات تجاری میان روسیه و ارمنستان در سال 2005 به 300 میلیون دلار رسیده و حجم صادرات روسیه به ارمنستان نیز در این سال 400 میلیون دلار بوده است. همچنین قرار شد نمایشگاه دائمی تجاری روسیه در ارمنستان در مساحتی به وسعت 1000 کیلومتر مربع تأسیس شود. کارشناسان می گویند این نمایشگاه که طی دو سال آینده تأسیس خواهد شد برای طرفین سودآور خواهد بود. آنان می گویند که یک دلار سرمایه گذاری بطور غیر مستقیم 8 دلار سود خواهد داشت. شایان ذکر است که در ارمنستان نمایشگاه تکنولوژی و بازرگانی نیز به مناسبت پایان سال روسیه در ارمنستان برگزار گردید. بطور کلی در چارچوب سال روسیه در ارمنستان دهها سمینار، میز گرد، همایش علمی، نمایشگاهها و کنسرت های متعدد با شرکت دانشمندان، متخصصین، روزنامه نگاران و هنرمندان روسیه برگزار گردید و در پایان برنامه های سال روسیه در ارمنستان، نخست وزیر روسیه به این کشور سفر نمود. در دیدارجداگانه میخائیل فرادکوف نخست وزیر روسیه و آندرانیک مارکاریان نخست وزیر ارمنستان در روز جـمعه 2 دسـامبـر طـرفیـن تأکیـد کردند کـه دو کشور در چارچوب سازمانهای منطقه ای و بین المللی دارای همکاری فعالی بوده و روابط پارلمانهای دو کشور به سرعت رو به گسترش است. آنان همچنین تاکید کردند که همکاری نتیجه بخشی را در زمینه مبارزه با تهدیدات جهانی خواهند داشت. طرفین همچنین اعلام کرده اند که همکاریهای اقتصادی و علمی در چارچوب مصوبات هفتمین نشست کمیسیونهای اقتصادی و علمی مشترک در حال گسترش می باشد. آنان فعالیت این کمیسیونها را نتیجه بخش اعلام کرده و از اینکه رئیسان این کمیسیونها دارای دیدارهای متمادی هستند. اظهار خرسندی کرده اند. به نظر آنان این امر باعث گسترش همکاریهای اقتصادی میان دو کشور خواهد شد. نخست وزیران همچنین با اشاره به طرح واگذاری برخی از مراکز اقتصادی به روسیه در مقابل بدهی های ارمنستان به این کشور ضرورت فعالیت این مراکز را مورد تأکید قرار دادند. طرفین همچنین با اشاره به گسترش همکاریهای انرژی و حمل و نقل اعلام کرده اند که توسعه صنعت حمل و نقل میان دو کشور باعث خواهد شد تا روابط اقتصادی دو کشور از تعمیق بیشتری برخوردار شود. فرادکوف نخست وزیر روسیه با تأکید بر ضرورت گسترش روابط دو جانبه میان دو کشور گفته است: «برگزاری سال روسیه در ارمنستان باعث شد تا روابط دو کشور از کم و کیف بهتری برخوردار شود».
    آندرانیک مارکاریان نخست وزیر ارمنستان در مراسم پایانی سال روسیه در ارمنستان گفت: «و ملت روسیه و ارمنستان راه طولانی ای را همراه با پیروزی و مشکلات و سختی ها طی کرده اند.» وی تأکید نمود: «دو کشور دارای همکاری متقابل برای حفظ امنیت خود، ثبات منطقه و همچنین مقابله با تهدیدات جهانی هستند....» نقش روسیه به عنوان رئیس گروه مینسک برای حل مناقشه قره باغ از اهمیت بسزایی برخوردار است. «وی با اشاره به روابط سیاسی و اقتصادی رو به رشد دو کشور همچنین تأکید کرد که روسیه بزرگترین شریک اقتصادی ارمنستان محسوب می گردد. و همکاری دو کشور در عرصه های آموزشی، فرهنگی و علمی غیر قابل توصیف است.نخست وزیر ارمنستان تأکید نمود: «سال روسیه در ارمنستان برای دو کشور این امکان را فراهم آورد تا آنان از نیروی بالقوه یکدیگر در زمینه های علمی، اقتصادی و فرهنگی آشنا شده و چشم انداز همکاری در این زمینه ها را فراهم آورند». در پایان دیدار نخست وزیران دو کشور، توافقنامه های مختلفی در زمینه های علمی و اقتصادی میان مقامات دو کشور به امضا رسید. طرفین همچنین توافقنامه حق دفاع متقابل نسبت به نتایج و دستاوردهای علمی بدست آمده طی همکاری نظامی ـ تکنولوژی میان دو کشور و نیزتفاهم نامه تغییرات مربوط به موافقتنامه فعالیت پایگاههای نظامی روسی مستقر در ارمنستان را امضا کردند.سال روسیه در ارمنستان با نمایشگاه ملی روسیه و کنفرانس مسائل اقتصادی پایان یافت. نمایشگاه ملی روسیه در ارمنستان یکی از ابتکارات مهم سال روسیه در ارمنستان بود. طی این نمایشگاه دستاوردهای روسیه در زمینه های انرژی، الکترونیک، حمل ونقل، تولید مواد شیمیایی و غیره طی یک سال گذشته در معرض بازدید عموم گذاشته شد.
    شایان ذکر است بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته سال آینده، سال ارمنستان در روسیه نام گرفته است و در چارچوب آن برنامه های مختلفی در روسیه به اجرا در خواهد آمد.
    

تبلیغات