چکیده

امروزه با توجه به نقش اساسی زنان در رشد و پیشرفت جوامع و به تبع آن ضرورت توجه به جایگاه و موقعیت آنان، ضرورت پرداختن به مطالعات زنان بیش از پیش آشکار است. داستان های زنان به طور معمول منعکس کننده دردها و دغدغه های زنانه است. داستان بلند توبا نوشته کبری سعیدی به وضعیت زنان در جامعه ایران پیش از انقلاب پرداخته است. در این پژوهش با رویکرد جامعه شناسانه پی یر بوردیو فرانسوی به بررسی سرمایه های زنان و کنش های آنان در میدان عمل در این اثر پرداخته می شود. بوردیو علاوه بر مفهوم اقتصادی سرمایه، از سرمایه های دیگری چون سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و نمادین نیز نام برد؛ بنابراین با بررسی میزان دسترسی زنان به این سرمایه ها، تلاش می شود تصویر روشنی از وضعیت زنان در بافت موقعیتی آن اجتماع ارائه گردد. در داستان بلند توبا، نویسنده با پرداختن به وضعیت زندگی زنان در جامعه پیش از انقلاب اسلامی، جایگاه فرودستی زنان را در میدان های مختلف آشکار کرده است و ضعف انواع سرمایه ها همچون سرمایه اجتماعی ناچیز، سرمایه اقتصادی ناکارآمد و فقر سرمایه نمادین زنان را نشان داده است.

Bourdieu's reading of the long story Touba by Kobra Saeedi: Considering the status of women in Iranian society before the Islamic Revolution of Iran

Today, given the essential role of women in the development and advancement of societies, the importance of addressing their status and position has become increasingly evident. Women's narratives often reflect their unique pains and concerns. Touba, a novella by Kobra Saeedi, explores the condition of women in Iranian society prior to the Islamic Revolution. This study examines the novella through the sociological lens of the French theorist Pierre Bourdieu, focusing on women’s capital and their actions within various fields of practice. In addition to economic capital, Bourdieu introduced other forms such as social, cultural, and symbolic capital. By analyzing women's access to these forms of capital, the study aims to offer a clear depiction of their status within the contextual fabric of society. In Touba, the author portrays the subordination of women across different social fields in pre-revolutionary Iran and reveals their deprivation in various types of capital, including limited social capital, ineffective economic capital, and a lack of symbolic capital.

تبلیغات