چکیده

این پژوهش به بررسی استعاره های مفهومی در مثنوی لیلی و مجنون نظامی، با تمرکز بر دو حوزه «پدیده های طبیعی» و «حیوانات»، براساس نظریه آمیزه مفهومی فوکونیه و ترنر (۲۰۰۲-۱۹۹۸) می پردازد. در این نظریه، استعاره ها با استفاده از فضاهای ذهنی (دو فضای دروندادی، یک فضای عام، و یک فضای آمیخته) تحلیل می شوند. یافته ها نشان می دهد که از میان ۱۱۰۰ استعاره شناسایی شده، حوزه های «پدیده های طبیعی» با بسامد ۲۱۳ (۱۹.۳۶%) و «حیوانات» با بسامد ۱۵۲ (۱۳.۹%) بیشترین کاربرد را داشته اند. آزمون آماری خی-دو (با مقدار ۲.۲e-۱۶) تأیید کرد که تفاوت میان فراوانی های این استعاره ها معنادار است (p<0.05). نتایج بیانگر آن است که نظامی از این حوزه های مفهومی برای بازتاب جهان ملموس و مفاهیم انتزاعی بهره برده و پیوندی عمیق میان طبیعت، حیوانات، و تجربیات انسانی ایجاد کرده است. بسامد بالای این استعاره ها همچنین نشان دهنده توجه ویژه ی شاعر به زندگی عینی و تعامل انسان با محیط است. این پژوهش بر غنای تصویرپردازی نظامی و کاربرد هدفمند استعاره ها در انتقال مفاهیم انسانی تأکید دارد.

A study of conceptual metaphors in the Masnavi of Layla and Majnun about natural phenomena and animals: the theory of conceptual mixture.

This study examines conceptual metaphors in Leyli's Masnavi and Majnun Nizami, focusing on the two domains of "natural phenomena" and "animals", based on the conceptual mixture theory of Fauconnier and Turner (1998-2002). In this theory, metaphors are analyzed using mental spaces (two input spaces, a general space, and a mixed space). The findings show that among the 1,100 identified metaphors, the domains of "natural phenomena" with a frequency of 213 (19.36%) and "animals" with a frequency of 152 (13.9%) were used the most. The chi-square test (with a value of 2.2e-16) confirmed that the difference between the frequencies of these metaphors is significant (p<0.05). The results indicate that Nizami used these conceptual domains to reflect the tangible world and abstract concepts, creating a deep connection between nature, animals, and human experiences. The high frequency of these metaphors also indicates the poet's special attention to objective life and human interaction with the environment. This research emphasizes the richness of Nizami's imagery and the purposeful use of metaphors in conveying human concepts.

تبلیغات