تبیین وضعیت و عوامل مؤثر در توسعه کسبوکارهای مرتبط با صنایع دستی (مطالعه موردی: شهر اصفهان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف : شناخت و برنامه ریزی درست صنایع دستی می تواند در راستای توسعه کسب وکارهای گردشگری و ایجاد فضای اقتصادی پایدار برای بخش گردشگری مؤثر باشد. هدف پژوهش، شناخت وضعیت کسب و کارهای مرتبط با صنایع دستی و تبیین عوامل مؤثر در این زمینه است. روش شناسی : روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر گردآوری داده های پیمایشی است. در این پژوهش از روش کمی (پرسش نامه) جهت گردآوری داده ها استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را شاغلین بخش کسب و کارهای صنایع دستی در شهر اصفهان تشکیل داده اند. حجم نمونه با توجه به محدودیت های موجود از جمله هزینه ای، ۱۰۰ نفر تعیین شد. روایی و پایایی پرسش نامه تأیید و تحلیل ها با استفاده از آزمون های آماری انجام شد. یافته ها: نتیجه آزمون در ارتباط با شاخص های مرتبط با صنایع دستی نشان داد که به جز دو شاخص اصالت و خلاقیت با میانگین 3/72 کیفیت عرضه با میانگین 3/64، وضعیت دیگر شاخص های ارزیابی صنایع دستی ازجمله، اشتغال زایی، صادرات، برندسازی، بسته بندی و.... نامناسب ارزیابی شده است. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در مجموع سه عامل کلان تحت عنوان بازاریابی، آموزش و برندسازی صنایع دستی؛ بهبود حمایت، دانش افزایی و کارایی صنایع دستی؛ کیفیت و قیمت صنایع دستی با تبیین 62/89 درصد، می توانند در توسعه کسب و کارهای مرتبط با صنایع دستی و بهبود شرایط موجود تأثیرگذار باشند. نتیجه گیری و پیشنهادات : در مجموع وضعیت کسب وکارهای مرتبط با صنایع دستی شهر اصفهان، ضعیف ارزیابی می شود. پیشنهاد می شود با حمایت دولت، برخی از هزینه های این نوع صنایع کاهش یابد تا میزان استقبال توسط گردشگران افزایش پیدا کند. نوآوری و اصالت : این پژوهش از لحاظ موضوعی روی حوزه کسب وکارهای صنایع دستی از دریچه گردشگری متمرکز شده که در نوع خود دارای نوآوری و اهمیت بوده است.Explaining the Situation and Factors Affecting the Development of Businesses Related to Handicrafts (Case Study: Isfahan City)
Context and Purpose : Proper understanding and planning of handicrafts can be effective in developing tourism businesses and creating a sustainable economic environment for the tourism sector. The purpose of the research is to understand the status of businesses related to handicrafts and to explain the effective factors in this field.
Design/methodology/approach : The research method is descriptive-analytical and based on collecting survey data. In this study, a quantitative method (questionnaire) was used to collect data. The statistical population of the study consisted of employees of the handicrafts business sector in Isfahan. Due to existing limitations, including cost, the sample size was determined to be 100 people. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed, and the analyses were performed using statistical tests.
Findings : The results of the test in relation to the indicators related to handicrafts showed that except for the two indicators of originality and creativity, with an average of 3.72, and the quality of supply, with an average of 3.64, the status of other indicators of handicrafts evaluation, including employment generation, export, branding, packaging, etc., was assessed as inappropriate. The results of the factor analysis showed that three macro factors, namely marketing, education, and branding of handicrafts; improving support, knowledge-building, and efficiency of handicrafts; and quality and price of handicrafts, with an explanation of 89.62 percent, can be effective in developing businesses related to handicrafts and improving the current conditions.
Conclusion : Overall, the status of handicraft businesses in Isfahan is poor. It is suggested that with government support, some of the costs of this type of industry be reduced to increase the level of acceptance by tourists.
Originality/value : This research focuses on the field of handicraft businesses from the perspective of tourism, which is innovative.







