بررسی تأثیر بازاریابی رابطه مند بر اعتماد مشتری با توجه به نقش میانجی موانع تغییر
آرشیو
چکیده
حفظ مشتری یکی از سیاست های مهم در عرصه بازاریابی است. یکی از استراتژی های مطرح بازاریابی رابطه مند است که پیامدهای مثبتی بدنبال دارد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر اعتماد مشتری با توجه به نقش میانجی موانع تغییر انجام شده است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان شعب بانک شهر در مشهد بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران، 384 نفر تعیین گردید که به روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده است که روایی آن از روش تحلیل بارهای عاملی تاییدی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی بررسی و تایید شده است. برای بررسی فرضیه ها از مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، بازاریابی رابطه مند سبب افزایش اعتماد مشتری و افزایش موانع تغییر می شود. این امر به ماندگاری مشتری کمک می کند. همچنین موانع تغییر سبب افزایش اعتماد مشتری می شود. در این تحقیق نقش میانجی موانع تغییر تایید شده است.Examining the relational effect on trust with regard to the mediating role of change (case study: Shahr Bank of Mashhad)
One of the prominent strategies of relational marketing is that it has positive consequences. This research has been conducted with the aim of investigating the impact of relational marketing on customer trust, considering the mediating role of barriers to change. The research is descriptive-survey in terms of applied purpose and in terms of method. The statistical population of this research was the customers of Shahr Bank branches in Mashhad. The sample size was determined based on Cochran's formula, 384 people were selected by non-probability method. The tool of data collection was a standard questionnaire, the validity of which was confirmed by the method of confirmatory factor analysis and the reliability of Cronbach's alpha method and the combined reliability coefficient. Structural equation modeling by SmartPLS3 software was used to check the hypotheses. Research results show that relational marketing increases customer trust and increases barriers to change. This helps in customer retention. Also, barriers to change increase customer trust. In this research, the mediating role of change barriers has been confirmed.







