چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی سلامت روان در رابطه بین ذهن آگاهی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی انجام شد. پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر روش در دسته پژوهش های همبستگی قرار دارد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان دوره اول و دوم ابتدایی مدارس استثنایی شهر مشهد است که تعداد ۹۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی و بر اساس شمار پارامترهای مدل انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ، پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی بائر و همکاران و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ می باشد. جهت آزمون فرضیه های مورد نظر از روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل مدل معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و اموس استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که ضریب مسیر برای رابطه بین ذهن آگاهی و فرسودگی شغلی معلمان معنادار است یعنی ذهن آگاهی با فرسودگی شغلی رابطه معکوس دراد، با توجه به ضریب مسیر رابطه بین سلامت روان و ذهن آگاهی معلمان معنادار است و سلامت روان با ذهن آگاهی رابطه مستقیم دارد، رابطه میان سلامت روان و فرسودگی شغلی معلمان نیز معنادار است یعنی سلامت روان با فرسودگی شغلی مستقیم دارد ، و در نهایت رابطه بین ذهن آگاهی و فرسودگی شغلی معلمان با میانجیگری سلامت روان نیز تایید شد. در نتیجه معلمان دارای فرسودگی شغلی از سلامت روان و ذهن آگاهی پایین تری برخوردارند و معلمان با ذهن آگاهی بیشتر دارای سلامت روانی بهتر و فرسودگی شغلی کمتری بودند. این یافته ها تایید کننده مباحث نظری ارائه شده در حوزه مورد نظر می باشد و ذهن آگاهی و سلامت روان از عوامل تاثیرگذار بر فرسودگی شغلی معلمان در مدارس استثنایی می باشد

Mediating role of mental health in the relationship between mindfulness and job burnout of teachers of special schools

This study aimed to investigate the mediating role of mental health in the relationship between mindfulness and burnout in special schools teachers. The study is fundamental in terms of purpose and is classified as correlational research in terms of method. The study population includes all first and second grade teachers in special schools in Mashhad, 90 of whom were selected by random sampling method based on the number of model parameters. The tools used to collect data are Maslach's burnout questionnaire, Bauer et al.'s five-factor mindfulness questionnaire, and Goldberg's general health questionnaire. Descriptive and inferential statistical methods including structural equation modeling and Pearson's correlation coefficient were used to test the hypotheses. The findings of the study showed that the path coefficient for the relationship between mindfulness and teacher burnout is significant, meaning that mindfulness is inversely related to burnout. According to the path coefficient, the relationship between mental health and teacher mindfulness is significant, and mental health is directly related to mindfulness. The relationship between mental health and teacher burnout is also significant, meaning that mental health is directly related to burnout. Finally, the relationship between mindfulness and teacher burnout was also confirmed through the mediation of mental health. As a result, teachers with burnout had lower mental health and mindfulness, and teachers with more mindfulness had better mental health and less burnout. These findings confirm the theoretical discussions presented in the field in question, and mindfulness and mental health are factors affecting teacher burnout in exceptional schools.

تبلیغات