چکیده

هدف پژوهش تبیین عوامل اجرای خط مشی های عمومی اکوسیستم آموزش عالی کشور برای تحقق دانشگاه کارآفرین بود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته (کیفی - کمی) انجام شده است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش خبرگان دانشگاهی و صاحب نظران در عرصه اجرای خط مشی ها و کارآفرینی بودند که بر اساس تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند؛ بر اساس قاعده اشباع نظری و به منظور جمع آوری داده های موردنیاز، 12 مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با آن ها صورت گرفت. داده های بخش کیفی حاصل از مصاحبه بر اساس تکنیک تحلیل محتوا تجزیه وتحلیل شدند. درنهایت 60 مفهوم و 13 مقوله شناسایی شد. سپس، با استناد به تکنیک دلفی فازی، مفاهیم و مقوله ها مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کمی باتوجه به گستردگی حجم جامعه آماری، نمونه آماری با روش خوشه ای چندمرحله ای و فرمول کهن 500 نفر تعیین شد. جهت شناسایی روابط علی میان مقوله های اصلی پژوهش، سطح بندی و تعیین قدرت نفوذ و وابستگی، از روش مدل سازی ساختاری - تفسیری ، استفاده شد و نهایتاً با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی ، اعتبارسنجی شد. از تحلیل محتوای مصاحبه خبرگان در مرحله کدگذاری باز 314 کد اولیه شناسایی گردید و پس از غربال و شناسایی، در نهایت 54 مؤلفه و 13 بعد تحت عناوین سیاست های اشتغال رهبری، محیط (زمینه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی)، زیر ساخت فرهنگی، عنوان نقش دولت، نقش قانون گذاران، تعاملات نهادها و شبکه ها، زیر ساخت مالی، زیرساخت های آموزشی و پژوهشی، مدیریت و منابع انسانی، ساختار سازمان های مجری، اجرای خط مشی های اکوسیستم کارآفرینی آموزش عالی کشور و اجرای خط مشی های اکوسیستم اسلامی آموزش عالی کشور و تحقق دانشگاه کارآفرین، به عنوان عوامل اجرای خط مشی شناسایی شدند.

Explanation of the implementation factors of the general policies of the higher education ecosystem of the countryTo realize the entrepreneurial university

The aim of this research was to explain the factors involved in implementing public policies within the country's higher education ecosystem to achieve an entrepreneurial university. This study used a mixed-methods approach (qualitative-quantitative). The statistical population for the qualitative section consisted of academic experts and specialists in policy implementation and entrepreneurship, who were selected purposefully using the snowball technique. Based on the rule of theoretical saturation and to collect the necessary data, 12 in-depth, semi-structured interviews were conducted. The qualitative data from the interviews were analyzed using content analysis. Ultimately, 60 concepts and 13 categories were identified. These concepts and categories were then confirmed using the fuzzy Delphi technique. In the quantitative section, due to the large size of the statistical population, a sample of 500 people was determined using a multi-stage cluster sampling method and Cohen's formula. To identify causal relationships between the main research categories, to level them, and to determine their influence and dependence, the Interpretive Structural Modeling (ISM) method and MICMAC software were used. Finally, validation was performed using the partial least squares technique and SMART-PLS software. From the content analysis of the expert interviews, 314 initial codes were identified in the open coding phase. After screening and identification, 54 components and 13 dimensions were ultimately identified as policy implementation factors. These dimensions were titled: Leadership employment policies, Environment (social, economic, and political contexts), Cultural infrastructure, Role of government, Role of legislators, Interactions of institutions and networks, Financial infrastructure, Educational and research infrastructure, Management and human resources, Structure of implementing organizations, Implementation of entrepreneurial ecosystem policies in the country's higher education, and Implementation of Islamic higher education ecosystem policies and achievement of an entrepreneurial university.

تبلیغات