شناسایی و تبیین فرصت ها و چالش های یادگیری مبتنی بر بازی از دیدگاه معلمان ابتدایی
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: یادگیری مبتنی بر بازی یک رویکرد نوین آموزشی است که تاثیرات گسترده ای در یادگیری دانش آموزان دارد. هدف این پژوهش بررسی فرصت ها و چالش های یادگیری مبتنی بر بازی در فرآیند آموزش در دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان است. روش ها: این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع عرفی و از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته و با نمونه گیری به صورت هدفمند و با تکنیک گلوله برفی از میان معلمان دوره ابتدایی استان آذربایجان شرقی در سال 1403، که از روش های یادگیری مبتنی بر بازی در کلاس خود استفاده می نمودند، انجام شد. حجم نمونه با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا رسیدن به اشباع داده ها (18 نفر) ادامه یافت. یافته ها: یافته ها نشان داد که یادگیری مبتنی بر بازی جذابیت فرآیند یادگیری را افزایش داده، درک مفاهیم پیچیده را تسهیل کرده، آمادگی برای زندگی واقعی را در دانش آموزان تقویت کرده و نگاه والدین به آموزش را می تواند تغییر دهد. از طرفی چالش هایی نظیر محدودیت زمانی، کمبود منابع و ناهماهنگی در سیاست های آموزشی از موانع اصلی اجرای این روش در مدارس است. نتیجه گیری: این پژوهش نشان می دهد یادگیری مبتنی بر بازی می تواند به یکی از ابزارهای کلیدی برای بهبود کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی تبدیل شود. توسعه آموزش معلمان، تقویت زیرساخت های مدارس و تدوین سیاست های هماهنگ برای بهبود و ترویج یادگیری مبتنی بر بازی به توسعه این روش آموزشی کمک می کند و با رفع موانع اجرایی و تقویت حمایت های ساختاری به گسترس این روش یادگیری می توان کمک نمود.Identifying and Explaining Opportunities and Challenges of Game-Based Learning from the Perspective of Elementary Teachers
Background and Objectives: Game-based learning is an innovative educational approach that has significant impacts on student learning. The aim of this study is to examine the opportunities and challenges of game-based learning in the educational process of primary education. Methods: This research was conducted using qualitative content analysis, specifically through semi-structured deep interviews with a purposeful sampling technique and snowball sampling among primary school teachers in East Azerbaijan Province who utilize game-based learning methods in their classrooms. Samples were purposefully selected, and the sample size continued until data saturation was reached (18 participants), based on the nature of qualitative research. Findings: The findings indicate that game-based learning enhances the appeal of the learning process, facilitates the understanding of complex concepts, and strengthens students' readiness for real-life situations, while also potentially changing parents' perceptions of education. On the other hand, challenges such as time constraints, lack of resources, and inconsistencies in educational policies are major obstacles to the implementation of this method in schools. Conclusion: Finally, recommendations such as developing teacher training, enhancing school infrastructure, and formulating coordinated policies are proposed to improve and promote game-based learning. This study demonstrates that by overcoming implementation barriers and strengthening structural support, game-based learning can become one of the key tools for improving the quality of education in primary schools.







