ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه دانش محتوای آموزشی (PCK) برای برنامه آموزش معلمان زبان انگلیسی در ایران
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: اعتقاد بر این است که دانش محتوای آموزشی (PCK) بر عملکرد معلمان در کلاس درس زبان انگلیسی تأثیر می گذارد، زیرا در فرمول بندی و ارائه موضوع درسی تعیین کننده است. با این حال، به نظر می رسد PCK یک مفهوم نسبی است که با برنامه درسی اجتماعی-فرهنگی و زمینه ای خاص مرتبط است. روش ها : بدین منظور، از طریق بررسی پژوهش های مرتبط و مصاحبه با 60 دانشجو معلم از دانشگاه فرهنگیان، مواردی که می بایست در پرسشنامه PCK گنجانده می شود، استخراج شد. علاوه بر این، 50 نفر از دانشجو-معلمان از دانشگاه هدف در فرآیند تهیه و اجرای آزمایشی پرسشنامه باز شرکت کردند. 176 دانشجو-معلم دیگر پرسشنامه PCK مقیاس لیکرت را شامل 56 گویه و 9 مؤلفه تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی منجر به حذف 17 گویه و پرسشنامه نهایی شامل 39 گویه بود. سپس 285 دانشجو-معلم، پرسشنامه ای را تکمیل کردند که پایایی و روایی سازه آن به ترتیب از طریق آلفای کرونباخ و روش تحلیل عاملی تأیید شده بود. یافته ها: پرسشنامه کلی از شاخص پایایی 902/0 برخوردار بود. همچنین شاخص های پایایی برای 9 مؤلفه به شرح زیر بود. آموزش مهارت های زبانی (a=.825)، استراتژی های تدریس زبان (a=.824)، مدیریت کلاس درس (a=.826)، طراحی برنامه درسی و توسعه مواد (a=.842)، سواد و توانایی های ارزشیابی (a=.776 )، کتاب دوره ارزشیابی (a=.780)، دانش فنی معلمان زبان (a=.759)، توسعه حرفه ای معلمان زبان (a=.763)، و تأثیر کاروزی بر تدریس عملی (a=.805). مقیاس روایی سازه نیز از طریق تحلیل عاملی تأیید شد. مقیاس روایی سازه نیز از طریق تحلیل عاملی تأیید شد. نتیجه گیری: پرسشنامه PCK ساخته شده و اعتبارسنجی شده در پژوهش حاضر را می توان در پژوهش های مربوط به آموزش معلمان زبان انگلیسی و PCK در زمینه EFL مورد استفاده قرار داد.Developing and Validating a Pedagogical Content Knowledge (PCK) Scale for the TEFL Teacher Education Program in the Iranian Context
Background and Objectives: Pedagogical Content Knowledge (PCK) is believed to affect teachers' practices in the EFL classroom. However, PCK seems to be a relative concept; being related to specific socio-cultural and contextual curriculum. Methods: To this end, through a thorough literature review and interviews with 60 pre-service teachers from Frahangian University, the items to be included in a PCK questionnaire were elicited. Additionally, 50 pre-service teachers from the target universities attended the process of developing and piloting the open-ended questionnaire. 176 other pre-service teachers completed a Likert scale PCK questionnaire including 56 items and 9 components. The factor analysis results were conducive to omitting 17 items and the final questionnaire encompassed 39 items. Then, 285 pre-service teachers completed a questionnaire whose reliability and construct validity had been confirmed through Cronbach’s alpha and factor analysis, respectively. Findings: The overall questionnaire enjoyed a reliability index of 902 and the reliability indices for the nine components were also estimated and reported. The construct validity of the scale was also confirmed through factor analysis. Conclusion: The PCK questionnaire developed and validated in the present study can be used in studies about EFL teacher education and PCK in the EFL context.







