آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

در کتب روایی امامیه، روایاتی وجود دارند که برخی مصونیت های اُخروی از حیث عذاب و حساب را برای متوفیان و مدفونان در حَرَمَین، بیان می کند. برخی از این روایات، فاجران را نیز مشمول این حکم خوانده اند. تعارض این روایات با آیات و روایاتی که انسان را در گرو عمل و عقیده ی خویش دانسته و هرگونه ظلم در حساب را نفی می کند، و عدم تطابق با شناخت دینی حاصل از عقل، دست کم فرضیه ی ضعف قسمتی از این روایات را به وجود آورده و موجب شکل گیری این پژوهش مبنی بررسی و ارزیابی سندی و محتوایی این روایات گردید. نگارندگان در این راستا، نخست به بررسی سندی روایات پرداخته و اسناد روایات دارای سند را به بوته بررسی رحالی نهادند و سپس، به بررسی محتوایی پرداخته و پس از به دست دادن محتوای هر روایت، سازگاری یا ناسازگاری آن با منظومه معارف دین را بر پایه منابع معتبر بویژه قرآن، مورد بررسی قرار داده اند. لازم به ذکر است که روش این تحقیق در بررسی و استنتاج، توصیفی-تحلیلی، و در گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای بوده است. بر اساس این تحقیق، بیشتر این روایات از نظر سندی ضعیف بوده و مضامین ظاهری برخی از آن ها نیز به دلیل تعارض با ادله ی قطعیه ی دینی، قابل پذیرش نبوده و تنها با تأویل روایات و عدول از منطوق آن ها، می توان مضمون قابل پذیرشی برای مابقی آن ها به دست داد.

Document and Evidence-Based Analyses of the Narrations Regarding the “Immunity from the Afterlife Account of the Buried and the Deceased in the Haramain” in Imamia Sources

In the narrative books of Imamiyah, there are narrations that prove certain immunities in the Afterlife in terms of punishment and reckoning for the deceased and the buried in the Haramain. Some of these hadiths have called the infidels subject to this ruling also. The conflict of these narrations with the verses and narrations that consider man responsible for his own actions and beliefs and negate any injustice in the account, and their incompatibility with the religious knowledge derived from reason, at least has brought about the hypothesis of the weakness of a part of these narrations; and this has caused the formation of this research based on the documentary and content evaluation of these narrations. According to this research, most of these narrations are weak in terms of documentation; and the apparent themes of some of these narrations are not acceptable due to their conflict with certain religious evidences. Only by interpreting the narrations and deviating from their contexts, an acceptable version of them can be rendered.

تبلیغات