آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

تصرف و تعویض و تصحیح سندی، ازجمله روش های مقبول در راستای ترمیم اسناد ضعیف روایات به شمار می روند. از مهم ترین زمینه های اجرای روش مذکور، تصحیح اسناد ضعیف « مشیخه التهذیبین » با اسناد معتبر « الفهرست » است که بسیاری از رجال پژوهان با بهره گیری از آن بر شمار اسناد و طرق معتبر « المشیخه » افزوده اند؛ هرچند در نحوه به کارگیری این قاعده و فرایند آن تفاوت هایی به چشم می خورد. آنچه در تصحیح اسناد ضعیف « المشیخه » مبنای اکثر رجال پژوهان قرار گرفته، واگذاری برخی طرق به الفهرست ازسوی شیخ طوسی است. آصف محسنی، از رجال پژوهان معاصری است که تصحیح سندی را با ارائه شواهدی از خود الفهرست دشوار دانسته و از اِعمال چنین روشی در تصحیح اسناد فاصله می گیرد. مهم ترین دلیل وی، استفاده فراوان شیخ طوسی از عبارت «اخبرنا» در الفهرست است که به نظر وی، مفادی فراتر از آگاهی از «اسامی» کتاب ها و اصل ها به دنبال نداشته و بر دیگر روش های تحمل (روایت و کتاب) چون سماع، قرائت و... دلالتی ندارد. آصف محسنی برخی از دلایل استبعادی را نیز در رد تصحیح مذکور مطرح کرده است که نسبت به دیگر دلایل وی از پشتوانه محکم نظری برخوردار نیست.

An Examination of Āṣif Muḥsinī’s Critical View on Correcting Weak Chains in Tahdhībayn Using Sound Chains from al-Fihrist

  Isnād reinforcement through alteration, substitution or correction is a well-established method in addressing weak chains of transmission in Hadith literature. A prominent example is the practice of correcting weak chains in al-Mashyakhat al-Tahdhībayn using authentic chains found in al-Fihrist , a method employed by many rijāl scholars to increase the number of reliable isnāds and transmission routes in al-Mashyakha , though there are differences in how this principle is applied and in the process it involves. Most proponents base this approach on Shaykh Ṭūsī’s transfer of certain transmission paths from Mashyakha to al-Fihrist . However, Āṣif Muḥsinī, a contemporary expert in rijāl studies, questions this practice, arguing that such corrections lack sufficient textual support in al-Fihrist . He points particularly to the frequent use of the expression “ akhbaranā ” (he informed us) by Ṭūsī, which he believes indicates mere awareness of book titles rather than concrete modes of transmission such as audition or recitation. While Muḥsinī also presents some speculative arguments, these lack strong theoretical evidence.

تبلیغات