آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۰

چکیده

آسیب معنوی، مجموعه صدماتی است که به روحیه شخص وارد می شود و سبب هتک حیثیت فردی، اجتماعی، شغلی و خانوادگی بزه دیده می شود. از نظر مصداقی، آسیب معنوی در حقوق ایران متوجه حیثیت و شرافت شخص می گردد و بارزترین مصداق آن ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 است و در حقوق آمریکا، آسیب معنوی باعث نقض حریم خصوصی شخص بزه دیده می شود. عدم تعریف دقیقی از آسیب معنوی سبب سردرگمی در جبران آسیب معنوی شده است. سیاست جنایی برای حمایت از آسیب معنوی باعث می شود که اعتماد به دستگاه قضایی افزایش یابد، زمینه بزهکاری ثانویه از بین می رود و گرایش به انتقام شخصی کاهش می یابد. هدف از این پژوهش مطالعه تطبیقی سیاست تقنینی حقوق ایران و آمریکا در حمایت از آسیب معنوی بزه دیده است. روش انجام این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی است که با نگاهی تطبیقی به موضع فقها، حقوق ایران و آمریکا می پردازد. یافته ها حاکی از این است که آسیب معنوی در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، آیین دادرسی کیفری مورد اهمیت قرار گرفته است. حمایت و جبران خسارت از آسیب معنوی برای بزه دیده شامل ضرر و زیان های مادی و معنوی ناشی از جرم است. در حقوق آمریکا برای حمایت از بزه دیده روش عذرخواهی و غرامت در نظر گرفته شده است که به معنای پذیرش مسؤولیت فرد مقصر می باشد، درنتیجه آسیب معنوی از نظر حقوق ایران و آمریکا پذیرش شده است و در حقوق این دو کشور جبران مالی و غیرمالی راهکار ترمیم آسیب معنوی است.

The criminal Policy of Iran and the United States in Support of the Spritual Damage Suffered by the Victim

Spiritual damage is a set of damages that are inflicted on a person's spirit and cause the victim's personal, social, occupational and family dignity to be violated. As an example, moral damage in Iranian law refers to the dignity and honor of a person, and the most obvious example of that is Article 14 of the Criminal Procedure Law approved in 2013, and in American law, moral damage is seen as a violation of the privacy of the victim. The lack of a precise definition of spiritual injury has caused confusion in the compensation of spiritual injury. Criminal policy to support moral damage increases trust in the judicial system, eliminates secondary delinquency and reduces the tendency to take personal revenge. The purpose of present study is the comparative study of the legislative policy of Iran and the United States to support spritual damage suffered by the victim. The research method is a descriptive analysis that deals with the position of jurists, Iranian and American law with a comparative view. The findings indicate that spritual damage has been important in the Islamic Penal Code approved in 2013 and the Code of Criminal Procedure. Protection and compensation for moral damage for the victim includes material and moral losses caused by the crime. In American law, the method of apology and compensation is considered to protect the victim, which means accepting the responsibility of the guilty person. As a result, spritual damage has been accepted in terms of the laws of Iran and the United States, and it has been compensated in the laws of these two countries and the financial and non- financial compensations have been the solution to repair spiritual damage.

تبلیغات