آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۰

چکیده

سوگند پنجاه نفر هنگام وجود لوث مثبت قتل عمد است. قسامه به خاطر پیشرفت علم و کشف راه های اثباتی مدرن مورد شبهه مخالفان اسلام و برخی حقوقدانان شیعه قرارگرفته است. نظر اجماعی فقهی شیعه در مسأله مذکور اعتبار قسامه را تأیید می کند و قانون مجازات اسلامی نیز در پیروی از فقه شیعه اعتبار قسامه را در قانون مجازات ذکر کرده است. امّا قانون گذار در فرعی از مسأله مذکور نظری را در قانون جدید برگزیده است که موجب توهم عدم اعتبار قسامه شده است. فرع مسأله مذکور این است که اگر اقامه پنجاه سوگند توسط پنجاه نفر از طرف مدعی وجود نداشته باشد؛ دو نظر فقهی مبنی بر جواز و عدم جواز تکرار قسامه مطرح هستند. قانون گذار در قانون جدید، برخلاف قوانین پیشین نظر عدم جواز تکرار قسامه که نظریه غیر مشهور می باشد؛ برگزیده است. مهم ترین فقیه معاصر قائل به نظریه غیر مشهور، رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند. مقاله حاضر به خاطر نبودن تحقیق مستقل، درباره مسأله و اهمیت آن درصدد است با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به پاسخ دهی سؤالات دوگانه مذکور بپردازد. مقاله حاضر به این نتیجه رسیده که رویکرد قانون گذار به خاطر وجود ادله معتبر بر نظریه غیر مشهور و مخدوش بودن ادله نظریه مشهور دارای اتقان است. همچنین اصل اعتبار قسامه ازنظر فقه و حقوق اسلامی قابل دفاع است.

Repetition or non-repetition of the oath by the claimant in retaliation from the perspective of the Supreme Leader of the Revolution and the Islamic Penal Code

The oath of fifty people when there is positive loth is intentional murder. Qassama has been suspected by the opponents of Islam and some Shia jurists due to the progress of science and the discovery of modern ways of proof. The consensus opinion of Shia jurisprudence in the mentioned issue confirms the validity of Qassama, and the Islamic Penal Code has also mentioned the validity of Qassama in the penal code, following Shia jurisprudence. However, the legislator has chosen an opinion in the new law in a part of the mentioned issue, which has caused the illusion of the invalidity of Qassama. The sub-problem mentioned is that if fifty oaths are not taken by fifty people on behalf of the claimant; There are two jurisprudential opinions regarding the permissibility and impermissibility of repeating Qassama. In the new law, the legislator, unlike the previous laws, is of the opinion that it is not permissible to repeat Qassama, which is an unpopular theory. is chosen The most important contemporary jurists believe in the unpopular theory of the Supreme Leader of the Islamic Revolution. The choice of the unpopular opinion, in addition to the illusion of invalidity of the principle of Qassama, has caused the question of why the legislator left the opinion of the famous jurist. Due to the lack of independent research on the problem and its importance, the present article intends to answer the aforementioned dual questions by using the analytical descriptive method. The present article has come to the conclusion that the legislator's approach is flawed due to the existence of valid evidence on the unpopular theory and the distortion of the evidence of the famous theory. Also, the principle of Qassam validity is defensible in terms of Islamic jurisprudence and law.

تبلیغات