تأملی در معیارشناسی بی حس کردن اعضا در اجرای کیفرهای بدنی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کاوش در چرایی کیفر در دو حوزه زیرساخت ها (مبانی) و دستاوردها و پیامدها (اهداف مجازات) قابل بررسی است. در وضع هرگونه مجازات باید به اندازه اثربخشی آن در از میان بردن این ویژگی نابهنجار بزهکار و بازگرداندن اهلیت مجرم به وی توجه شود، زیرا تشفی خاطر، برقراری نظم عمومی، اجرای عدالت کیفری و بازپروری مجرم از اهداف اجرای مجازات است. باتوجه به این اهداف، اجرای مجازات در حدود (جز سرقت و محاربه) با تعذیب و رنج به مقدار متعارف همراه است و در ارتداد، انتخاب کیفر دردناک به حاکم واگذار شده است. قانون گذار در اجرای حد محاربه و سرقت، به دنبال اهدافی جز تحمیل درد و رنج است و آن پیشگیری از تکرار جرم و پندآموزی برای دیگران است، بنابراین دادرس می تواند کیفر را همراه با بی حسی اجرا کند. به دلیل وحدت مناط، اجرای مجازات تعزیری مانند مجازات حدی است. در قصاص، تماثل در مقدار جنایت و در تحمل درد به مقدار متعارف لازم است و رعایت همگونی در سایر اوصاف جنایت ضرورت ندارد، زیرا اولاً میزان درد قابل اندازه گیری نیست؛ ثانیاً آستانه تحمل درد در انسان ها متفاوت است؛ ثالثاً قصاص عضو ناسالم در برابر سالم مشروع است؛ رابعاً در مواردی که قصاص افزون بر جنایت می شود و یا هلاکت نفس جانی را به دنبال دارد، منتفی است. در ماده 444 قانون مجازات اسلامی جدید نیز، بی حسی مجرم از حقوق مجنی علیه اعلام شده است.A Study on Anesthetizing the Organs in Performing Physical Punishments
The exploration of the reason for punishment can be examined in two areas: infrastructure (fundamentals) and achievements and consequences (objectives of punishment). In imposing any punishment, attention should be paid to its effectiveness in eliminating this abnormal characteristic of the offender and restoring the offender's competence, because the goals of punishment are to restore the offender's conscience, establish public order, implement criminal justice, and rehabilitate the offender. In view of these objectives, the execution of Hadd (except for Theft and Moharebeh) is accompanied by torture and suffering to a reasonable extent, and in the case of apostasy, the choice of painful punishment is left to the ruler. In the execution of the Hadd for Moharebeh and Theft, the legislator pursues goals other than inflicting pain and suffering, which are the prevention of repetition of the crime and a lesson for others, so the judge can execute the punishment with insensitivity. Due to the unity of the conditions, the implementation of the Ta’zir punishment is like the Hadd punishment. In retribution, similarity in the amount of the crime and in the tolerance of pain to the usual amount is necessary, and it is not necessary to observe uniformity in other characteristics of the crime, because firstly, the amount of pain cannot be measured; secondly, the threshold of pain tolerance in humans is different; thirdly, retribution of an unhealthy limb against a healthy one is legitimate; fourthly, in cases where retribution increases the crime or leads to the death, it is excluded. In Article 444 of the new Islamic Penal Code, the insensitivity of the offender is declared to be a victim’s rights.