«نظام اداری صحیح» در نظرات شورای نگهبان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بنا بر اصل 94 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان موظف دانسته شده است تا مصوبات مجلس شورای اسلامی را از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد. با هدف ایفای این وظیفه، یکی از اصول پرتکرار قانون اساسی که مورد توجه شورای نگهبان است اصل سوم قانون اساسی مبنی بر وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران در 16 بند است. بند 10 این اصل «ایجاد نظام اداری صحیح» را یکی از وظایف دولت دانسته است. عبارت «نظام اداری صحیح» دارای ابهام است و امکان برداشت های متعدد از آن وجود دارد. بنابراین رفع ابهام از این عبارت ضروری است و بنا بر مقدمات فوق تحلیل نظرات شورای نگهبان برای دستیابی به این مهم کارا به نظر می رسد. بنابراین پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی درصدد پاسخ به این سؤال است که «مفهوم نظام اداری صحیح بنا بر نظرات شورای نگهبان چیست؟». از آنجا که نظام اداری خود مشتمل بر ساختارها، روابط، سیاست ها، فرایندها، و آیین اداری است، صحیح و شایسته بودن آن مستلزم ابتنای آن بر اصول خاصی است که فهم چیستی نظام اداری صحیح مبتنی بر نظرات شورای نگهبان در گرو استخراج این اصول از نظرات شوراست. بنابراین این پژوهش، با جایابی اصول مستخرج در ادبیات حاضر علم حقوق، این اصول را از نظر موضوعی در دو دسته مورد تحلیل قرار می دهد؛ ابتدا اصول حاکم بر سازمان اداری در دو بخش ساختار تشکیلاتی و استخدام نیروی انسانی و سپس اصول حاکم بر اعمال اداری در سه بخش اصول کلی، ارائه خدمات عمومی، و اخذ هزینه های عمومی بررسی می شود."Proper Administrative System" in the Opinions of the Guardian Council
According to Article 94 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the Guardian Council is mandated to review the resolutions of the Islamic Consultative Assembly for their compliance with Islamic principles and the Constitution. In fulfilling this duty, one of the frequently referenced principles of the Constitution that the Guardian Council focuses on is Article 3, which outlines the duties of the Government of the Islamic Republic of Iran in 16 clauses. Clause ten of this article states "the establishment of a proper administrative system" as one of the government's responsibilities. The term "proper administrative system" is ambiguous and can be interpreted in multiple ways; therefore, clarifying this term is essential. Based on the above premises, analyzing the opinions of the Guardian Council seems effective for achieving this goal. Thus, this research, using a descriptive-analytical method, aims to answer the question: "What is the concept of a proper administrative system according to the opinions of the Guardian Council?" Since the administrative system includes structures, relationships, policies, processes, and administrative procedures, its correctness and appropriateness require it to be based on specific principles. Understanding what constitutes a proper administrative system, based on the opinions of the Guardian Council, relies on extracting these principles from the Council's views. Consequently, this research categorizes the extracted principles in the current legal literature into two thematic groups: first, the principles governing the administrative organization in two sections—organizational structure and human resource employment; and second, the principles governing administrative actions in three sections—general principles, provision of public services, and collection of public fees.