حقوق بشر در آینه دیگری؛ پدیدارشناسی حقوق بشر در اندیشه ایمانوئل لویناس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حقوق بشر، بدون شک در میان نمادهای اندیشه سیاسی لیبرال قرار دارد، لکن معیارهای نقادی سویه لیبرال این است که تصویری فردگرایانه و آنتاگونیستی از جامعه انسانی ارائه می دهد. لویناس اندیشمندی است که به نقد این سویه می پردازد. از دیدگاه وی حقوق بشر معنای عینی خود را از تقابل چهره به چهره با «دیگری» می گیرد. به طوری که همانندی جالبی میان وضع حقوق بشر و پدیدارشناسی این تقابل توسط لویناس به وجود می آید. ازاین رو سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که توجیه لویناس برای حق های بشری چه تفاوتی با رویکرد لیبرالیستی حقوق بشر دارد؟ از این منظر، یکی از مهم ترین نقطه های شروع، این واقعیت است که سیمای «دیگری» با خصوصیت مشترکی توصیف نشده است که در زمینه اجتماعی یا ظاهری اش یافت می شود. توجیه لویناس از حقوق بشر، بهتر از دیگر توجیهات حقوق بشر، به رایج ترین اعتراضات به این حقوق مبنی بر اینکه حقوق بشر خودخواهی فردی و الگویی آنتاگونیستی از جامعه را گسترش می دهند، پاسخ قانع کننده تری می دهد. لویناس از حقوق بشری به مثابه حق های «دیگری» دفاع می کند نه حق هایی مبتنی بر خودخواهی. حق های «دیگری»، مطابق با وضعیتی برون دولتی است که در یک جامعه سیاسی، نوعی خصلت فراسرزمینی و استقلال دارد. با توجه به اینکه در این تحقیق ضمن تصویرسازی و تشریح دیدگاه لویناس و رابطه آن با حقوق بشر به تبیین دلایل و چرایی این رابطه می پردازیم، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است.Human Rights in Another Mirror: The Phenomenology of Human Rights in the Thought of Emmanuel Levinas
Human rights rank among the symbols of liberal political thought. However, the critical standards of the liberal perspective present an individualistic and antagonistic image of human society. Levinas is a thinker who critiques this aspect. From his viewpoint, human rights derive their objective meaning from the face-to-face encounter with the "other." Thus, an interesting similarity arises between the status of human rights and the phenomenology of this encounter as articulated by Levinas. The main question of this research is: how does Levinas's justification for human rights differ from the liberal approach? From this perspective, one of the most important starting points is the reality that the image of the "other" is not described by a common characteristic found in its social or superficial context. Levinas's justification of human rights responds more convincingly to the common objections that human rights promote individual selfishness and an antagonistic model of society. Levinas defends human rights as the rights of the "other," not as rights based on selfishness. The rights of the "other," according to a non-state condition, possess a kind of trans-territorial character and independence within a political community. The research method is descriptive-analytical.