بررسی عوامل تعیین کننده اجتماعی-اقتصادی موثر بر شیوه های حمل و نقل روزانه در هند: مطالعه موردی شهر مرادآباد هند (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اهداف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل عواملی انجام شده است که بر انتخاب وسیله نقلیه توسط مسافران برای رفت وآمد روزانه به محل کار تأثیر می گذارند. روش شناسی: برای دستیابی به این هدف، یک پیمایش میدانی در شهر مرادآباد در میان مسافران انجام شده است تا داده ها با استفاده از پرسشنامه ساختاریافته در ماه آوریل-مه ۲۰۱۷ و با روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شود. داده های به دست آمده از طریق این پیمایش با روش درصد ساده تحلیل شده اند. حمل ونقل عمومی، وسایل نقلیه شخصی و شیوه های غیرموتوری به عنوان متغیر وابسته و سن، تحصیلات، درآمد ماهانه، اندازه خانوار، وضعیت سکونت و فاصله به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده اند. نتایج: نتایج به وضوح نشان می دهد که انتخاب شیوه های حمل ونقل با تغییرات در شرایط اجتماعی-اقتصادی مسافران متفاوت است. همچنین مشخص شده است که مسافرانی که از نظر تحصیلات، درآمد ماهانه و اندازه خانوار در وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهتری قرار دارند، احتمال بیشتری دارد که با وسایل حمل ونقل شخصی رفت وآمد کنند، درحالی که مسافرانی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضعیفی دارند بیشتر به وسایل نقلیه عمومی و غیرموتوری متکی هستند. نتیجه گیری: این مطالعه مبنایی را برای درک بهتر اینکه کدام ویژگی ها در انتخاب وسیله سفر به محل کار مؤثرتر هستند، ارائه می دهد. علاوه بر این، شیوه های رفت وآمد موردبحث از نظر وسایل نقلیه عمومی، شخصی و غیرموتوری مورداستفاده مسافران بر اساس ویژگی های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی آن ها می تواند به تدوین سیاست های حمل ونقل مؤثر و موفق کمک کند.Examining the socioeconomic determinants that impact Indian modes of transportation for Daily Commuting: An investigation of Moradabad City of India
Objectives: The present study aims to analyze the factors which influence the selection of modes by commuters for daily travel to work . Methodology: For accomplishment of this objective, a field survey has been conducted in Moradabad city among the commuters to collect the data by using a structured questionnaire in month of April-May, 2017 following the simple random sampling method. The data obtained through the survey has been analyzed by simple percent method. The public transport, private vehicles and non-motorized modes were taken as the dependent variable while the age, education, monthly income, household size, settlement status and distance were considered as the independent variables. Results: The result clearly reveals that the selection of modes of transit varies with the variations in socio-economic conditions of commuters. It has also been found that the commuters living in better socio-economic condition in terms of education, monthly income, and size of household were likely more to commute by private modes of transportation than the commuters belonging to poor socio-economic condition who mostly rely on public and non-motorized vehicles. Conclusion: The study suggests the base to better understand which attributes are more effective in selecting the means to travel for work Moreover, the commuting modes discussed in terms of public, private and non-motorized vehicles used by commuters according to their demographic, social and economic characteristics can help to formulate the effective and successful transportation policies.