تحلیل اثر گذاری بازار تاریخی ارومیه در ارتقاء تاب آوری اجتماعی بافت تاریخی شهر ارومیه
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: پیشینه تاریخی هر شهر که در بافت تاریخی آن منعکس است، علاوه بر آنکه بخشی از سرمایه اجتماعی و فرهنگی آن شهر می باشد گویای هویت آن شهر بوده و توانایی تاثیرگذاری در انسجام اجتماعی آن را دارد. یکی از ابعاد مهم بافت های تاریخی، مجموعه های تجاری و بازار می باشند که محل تلاقی اندیشه های مختلف شهری در زمینه تجارت ، روابط اجتماعی و همبستگی اجتماعی است. این تحقیق سعی می کند که به اتکای بررسی میدانی بازار تاریخی شهر ارومیه که قدمتی دیرینه دارد میزان اثرگذاری آن در افزایش همگرایی مردم و تاب آوری اجتماعی بپردازد. در این راستا کاوش میدانی بازار تاریخی ارومیه و همچنین بافت تاریخی ارومیه در ارتباط با تاب آوری اجتماعی و شاخص های کلیدی آن انجام پذیرفت روش بررسی: برای بررسی موضوع از روش توصیفی و تحلیلی بهره گرفته شد و در بررسی میدانی از دو جامعه ی آماری مراجعان به بازار تاریخی ارومیه و کسبه ی آن بازار استفاده شد که در آن شاخص های مورد مطالعه از جمله حس تعلق مکانی، مشارکت اجتماعی، آگاهی اجتماعی،ایمنی مورد پرسش قرار گرفت که نتایج آن در نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها و نتیجه گیری: در نهایت نتایج کاوش ها و بررسی های میدانی نشان داد که از شاخص های مذکور، صرفاً شاخص های حس تعلق مکانی و مسئولیت اجتماعی دارای ارزش بالاتر در ارتقاء تاب آوری اجتماعی بافت تاریخی گردیده لیکن سایر شاخص ها نتایج مطلوبی را بدست نمی دهد. در نهایت در مجموع و به اتکاء کاوش ها و بررسی های میدانی مشخص گردید بازار تاریخی ارومیه نمی تواند در وضعیت کنونی باعث ارتقاء تاب آوری اجتماعی بافت تاریخی ارومیه گردد لذا بررسی ها نشان داد علاوه بر آن که عمده ی شاخص های تاب آوری اجتماعی بازار تاریخی ارومیه در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، عملکرد بازار تاریخی در وسعت شهری ارومیه بوده وهمچنین بیش از نیمی از ساکنان بافت تاریخی به بازار تاریخی ارومیه مراجعه نمی کنند.Analysis of the Impact of the Urmia's Historical Market on Enhancing the Social Resilience of Urmia's Historical Fabric
Background and purpose: The historical background of each city reflected in its historical context, in addition to being part of the social and cultural capital of that city, indicates the identity of that city and has the ability to influence its social cohesion. One of the most important dimensions of historical contexts is business complexes and markets, which is the intersection of various urban ideas in the field of trade, social relations and social solidarity. The study attempts to rely on the field study of the historic market of Urmia, which is long -standing, its impact on increasing people's convergence and social resilience. In this regard, the field exploration of the historical market of Urmia as well as the historical context of Urmia in relation to social resilience and its key indicators were carried out. Methods: Descriptive and analytical method was used to investigate the subject, and in the field study, two statistical community of clients to the historical market of Urmia and its business were used in which the study indicators, including the sense of location, social participation Social awareness, safety was questioned, the results of which were analyzed in SPSS statistical software. Findings and Conclusions: Finally, the results of field exploration and surveys showed that of these indicators, merely the indicators of spatial belonging and social responsibility have been higher value in promoting social resilience of historical context, but other indicators have favorable results. Does not obtain. Finally, overall, based on field exploration and field investigations, the historical market of Urmia cannot promote social resilience in the current state of Urmia, so studies showed that in addition to the major social resilience indicators of the historical market. Urmia is not in a good position, the historical market performance is in Urmia's urban area, and more than half of the inhabitants of the historical context do not go to the historical market of Urmia.