شناسایی عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه ای در ورزش های پر مدال المپیکی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بازی های المپیک مهم ترین رویداد ورزشی در سطح دنیا است، و لازمه ی موفقیت در این رقابت ها توجه کافی به ورزش های پایه می باشد. به همین جهت هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه ای در ورزش های پرمدال المپیکی بود. این پژوهش کیفی، کاربردی است و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی به شیوه کلایزی در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری از بین افراد مرتبط با موضوع شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و روانشناسی ورزش، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون شنا، دوومیدانی و تیراندازی و مربیان تیم های ملی شنا، دوومیدانی، تیراندازی و ژیمناستیک انتخاب شدند. روش نمونه گیری هدفمند و تا زمانی که از مصاحبه ها امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت. 15 مصاحبه به صورت عمیق و نیمه ساختارمند انجام شد. عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه ای در ورزش های پرمدال المپیکی را 61 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی خانواده، مدارس، مربیان، همسالان، رسانه ها، زیرساخت ها، ابعاد مالی، ابعاد انگیزشی، ابعاد مدیریتی و استعدادیابی تشکیل می دهند. در نهایت می توان گفت تعامل سازمان ها و فدراسیون های ذیربط در زمینه ورزش دانش آموزی با یکدیگر و ایجاد یک چشم انداز مشترک در زمینه مشارکت دانش آموزان در ورزش های پرمدال المپیکی، با مدنظر قراردادن مشکلات و معضلات موجود و استفاده از راهکارهایی مانند کاهش هزینه مشارکت دانش آموزان در ورزش های المپیکی، فراهم کردن تسهیلات و امکانات مناسب تمرینی و استفاده از مدیران و مربیان ورزشی خبره در ورزش های سنین پایه گامی موثر در راستای افزایش گرایش دانش آموزان به مشارکت فعال در ورزش های پرمدال المپیکی می باشد.Identifying factors affecting the tendency of elementary school students to start professional activities in Olympic medal sports
The Olympic Games is the most important sports event in the world, and success in these competitions requires sufficient attention to basic sports. For this reason, the purpose of the present study; It was to identify the factors influencing the tendency of elementary school students to start professional activities in Olympic medal sports. This research is qualitative, applied, and was conducted using the phenomenological approach in the Colaizzi method in 2021. The statistical society was selected from among the people related to the subject, including: university faculty members in the department of sports management and sports psychology, members of the board of directors of the swimming, athletics, and shooting federation, and coaches of the national swimming, athletics, shooting, and gymnastics teams. Purposive sampling method and up to 15 interviews were conducted in an in-depth and semi-structured manner. According to the findings, 61 subthemes were identified in the form of 10 main themes: family, schools, teachers, peers, media, infrastructure, financial dimensions, motivational dimensions, managerial dimensions and talent search. The interaction of relevant organizations and federations in the field of student sports with each other and creating a common perspective in the field of student participation in Olympic medal-winning sports, taking into account the problems and reducing the cost of student participation. In Olympic sports, providing suitable training facilities and facilities, using expert sports managers and coaches in elementary age sports; It is an effective step in increasing the tendency of students to actively participate in Olympic medal-winning sports.