پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر بزرگ؛ تلاش هایدگر برای عبور از زیبایی شناسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هایدگر معتقد است فهم متافیزیکی از هنر و نظریه های زیبایی شناسانه سایه ای سنگین بر نسبت ما با هنر و آثار هنری انداخته است. این موضوع هم به ساحت فهم و درک آثار هنری (در مقام مخاطب) و هم به ساحت ابداع آثار هنری (در مقام هنرمند) تسری یافته است. راهی که هایدگر برای برگذشتن از زیبایی شناسی و حتی فراتر از آن برای عبور از سوبژکتیویسم ارائه می کند، «پدیدارشناسی هرمنوتیکی آثار هنری بزرگ» است. این راه از نظر او یگانه راه نزدیک شدن به ذات هنر است. او در این مسیر پدیدارشناختی به یک دور می رسد. دوری که یک سوی آن حقیقت هنر است و سوی دیگر آن اثر هنری. این مقاله درصدد بررسی این موضوع است که هایدگر چگونه با تحلیل پدیدارشناختی - هرمنوتیکی برخی آثار هنری بزرگ نشان می دهد که می توان پلی پدیدارشناسانه به ماهیت هنر زد و در مسیر کشف حقیقت هنر قدم برداشت. در همین راستا در تلاش است برخی مقومات ذاتی هنر را تشخیص دهد. «رخداد حقیقت در اثر هنری» و «برافراشتن عالم در پرتو اثر هنری» از جمله این مقومات ذاتی است.Hermeneutic Phenomenology of Great Art; Heidegger's Attempt to Transcend Aesthetics
Heidegger believes that metaphysical understanding of art and aesthetic theories have a fundamental influence on our relationship with art and works of art. This issue has spread both to the field of understanding of works of art (as an audience) and to the field of creation of works of art (as a creator). The path that Heidegger offers to go beyond aesthetics and even beyond subjectivism is the "hermeneutic phenomenology of great works of art". This path, from his viewpoint, is the only way to approach the essence of art. In this phenomenological path, he reaches a circle. A circle where one side is the truth of art and the other side is the work of art. This paper seeks to examine how Heidegger, through a phenomenological-hermeneutical analysis of some great works of art, shows that it is possible to phenomenologically investigate the essence of art and take a step towards discovering the truth of art. In this regard, this paper tries to recognize some inherent elements of art. "The happening of truth in the work of art" and "set up the world as a result of the work of art" are among these inherent elements.