تبیین ماهیت و کارکرد شناخت تأملی از منظر ارنست سوسا (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
منبع:
ذهن بهار 1404 شماره 101
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۱۰۵ - ۱۳۴
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۲
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر با روش تحلیلی-انتقادی به تبیین ماهیت و کارکرد شناخت تاملی از منظر ارنست سوسا می پردازد. شناخت تاملی،شناختی مرتبه دوم است که فضایل فاعلی نقش اساسی در ساخت آن دارند و این شناخت را به شناختی تماما آگاهانه و قصدی تبدیل می کنند.سوسا با جایگزینی صلاحیت به جای توجیه،شناخت را به باور صادق صلاحیت مند تعریف می کند.صلاحیت تاملی مجموعه ای از ابزارهای برون گرایانه و درون گرایانه است که سوژه را به صدقی قطعی می رسانند.ابزارهای سوژه شامل مهارت های شناختی،شرایط و موقعیت های بیرونی موثر در شناخت و یک سری ویژگی ها،یعنی برخورداری از شرایط زمینه ای، درخوریت، اعتمادپذیری، فرا-درخوریت و منظر شناختی است که با تزریق آنها به فرایند شناختی نهایتا شناخت تاملی را می سازند.این شناخت در علوم مختلف برای ایجاد استانداردها و معیارهای شناختی کاربرد دارد.در این مقاله پس از تبیین ماهیت و ویژگی های شناخت تاملی و اشاره به کاربردهای آن، به برخی از ایرادات وارد بر دیدگاه سوسا می پردازیم. تکیه زیاد به اعتمادپذیری و توضیح مبهم سوسا درباره شناخت تاملی به خواننده القا می کند که این شناخت هنوز تا روشمند شدن فاصله زیادی دارد.هر چند تبیین سوسا از شناخت تاملی شایستگی یک شاخه جدید در معرفت شناسی را دارد.Elucidating the nature and function of Ernest Sosa's reflective knowledge
The present article explains the nature and application of Ernest Sosa’s Reflective knowledge. Reflective knowledge is a second-order knowledge in which the virtues of agency play an essential role in its construction, and it turns this knowledge into a consciously and intentional knowledge. By replacing competence instead of justification, Sosa defines knowledge as, competent belief. Reflective competence is a set of internalism and externalism tools that bring the subject to a definite truth. The tools of the subject include cognitive skills, external conditions and situations that are effective in knowledge and a series of characteristics, i.e. adroitness , aptness, reliability, meta-aptness, and epistemic perspective, which by injecting them into the epistemic performance, ultimately create reflective knowledge. This knowledge is used in various sciences to create cognitive standards and criteria.In this article, after explaining the nature and characteristics of reflective knowledge and pointing out its applications, we will address some of the objections to Sosa's view. Relying heavily on reliability, eliminating character virtues, and Sosa's vague explanation of reflective knowledge suggests to the reader that this knowledge is still far from becoming methodical. However, Sosa's explanation of reflective knowledge deserves a new branch in epistemology.