عیب و هنر دفاع مبتنی بر اختیار در محک حکمت متعالیه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دفاع مبتنی بر اختیار، پاسخی است که معضل شر اخلاقی، معمولا پیدا کرده است، که در بین بسیاری از فیلسوفان تلقی به قبول شده است. آلوین پلنتینگا در دوران معاصر این پاسخ را تقویت کرده و با بیانی فنّی، آن را به مصاف معضل منطقی شر به ویژه شر اخلاقی برد. باوجود ویژگی ایجابی آن در پاسخ به معضل منطقی شر، هنگامی که محک حکمت متعالیه به میان می آید، برخی از پیش فرض ها، مبانی و لوازم این دفاع، در تقریر پلنتینگا، با چالش های جدی روبه رو می شود که پذیرش آن را حتی به عنوان دفاعیه و نه تئودیسه با دشواری هایی روبه رو می کند که برای حل آن ها، باید چاره اندیشی های دیگری کرد. این رویارویی، با روش تحلیلی، برخی از این مفروضات و لوازم را بررسی می کند. تفسیر قابل خدشه از رابطه انسان با خداوند، رویکرد ناسازگارباورانه آن در تبیین رابطه اختیار و تعین گرایی علّی، پذیرش اصل امکان های بدیل به سان امر قوام بخش اختیار، مختار ندانستن خداوند و ناکامی در پاسخ به مسئله قرینه ای شر ازجمله این پیش فرض ها، لوازم و اشکالات است.The Strengths and Weaknesses of Free Will Defense in the Light of Transcendent Theosophy
The free will defense is a widely accepted response to the problem of moral evil, endorsed by many philosophers of religion. Alvin Plantinga, in contemporary times, reinforced this defense and, with a technical formulation, deployed it against the logical problem of evil—particularly moral evil. Despite its positive role in addressing the logical problem of evil, when evaluated through the lens of Transcendent theosophy (Hikma muta‘aliya), several of the presuppositions, foundations, and implications of Plantinga’s formulation of the free will defense encounter serious philosophical challenges—challenges that render its acceptance problematic, even as a mere defense rather than a full theodicy. This inquiry, employing an analytical method, examines several of these presuppositions and implications. These include: a questionable interpretation of the human–God relationship, an incompatibilist approach to the relation between free will and causal determinism, the affirmation of the principle of alternative possibilities (PAP) as essential to the notion of freedom, the denial of divine freedom, and its failure to respond effectively to the evidential problem of evil.