چکیده

لزوم تحقیق و پژوهش در علم حقوق به مثابه هر علم دیگر، بدیهی و بی نیاز از استدلال است. با عنایت به اشکالات پژوهش های حقوقی، تحول در این حوزه امری ضروری به حساب می آید. فرضیه پژوهش حاضر آن است که آبشخور پژوهش، نظام حاکم بر آموزش حقوق بوده و مادام که نظام حاکم بر آموزش حقوق، تغییر نیابد، نظام پژوهش نیز متحول نخواهد شد. از سوی دیگر برساخت «آموزش» حقوق در ایران زمین می بایست با شناخت جایگاه و کارکرد خود در قبال مشکلات و مسائل پیش روی جامعه ایرانی، نسبت خود را با مجموعه علوم انسانی و عالم مدرن از یک سو و سنت اسلامی و فرهنگ ایرانی به عنوان بنیان های نظام حقوقی حاکم بر کشور از سوی دیگر به صورت معقول و منطقی روشن نماید. مقاله حاضر از رهیافت تاریخی و با روش توصیفی- تحلیلی در کنار استفاده از منابع کتابخانه ای و بعضاً میدانی، به دنبال پاسخگویی به کیفیت تأثرات نظام پژوهش از نظام آموزش بوده و با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده است که به هنگامه عزم برای تحول در وضعیت فعلی پژوهش های حقوقی، اگر نسبت آن با امر آموزش به حیثیت و مطالعه ای تاریخی مورد تامل و توجه قرار گیرد، دریچه های بسیاری از امکان و ظرفیت های تحول گشوده خواهد شد و از باب شاهدمثال برخی از این ظرفیت ها نظیر رساندن دانشجو به آستانه دانایی از مجرای مواجهه با سؤالات درست، ایجاد آزادی عمل برای دانشجو در عرصه دانش جویی، احیای نظام استادیاری در معنای واقعی آن را بازخوانی کرده است.

Feasibility of Evolution in Legal Research with Reflection on the Phenomen of Education of Law in Iran

The need for research in Law, like any other science, is obvious and needless to argue. Given the shortcomings of legal research, evolution in this area is essential. The hypothesis of the present study is that the source of research is the system governing legal education and as long as the system governing legal education does not change, the research system will not evolve. On the other hand, in constructing “education” of Law in Iran, we must clarify in a intelligible and logical way our relationship with the humanities and the modern world on the one hand, and On the other hand Islamic tradition and Iranian culture as the foundations of the legal system governing the country by recognize our position and function in the face of the problems and issues facing Iranian society.This paper seeks to respond to the quality of the effects of the education system on the research system through a historical approach and a descriptive-analytical method, along with the use of library and sometimes field resources, and has concluded that In the current context of legal research, if its relationship with education to prestige and historical studies is considered, many windows of possibilities and capacities of evolutin will be opened, and examples of some of these capacities has revived, such as bringing students to the threshold of knowledge through confrontation with the right questions, creating freedom of action for the student in the education arena, to revive the teacher assistant system in the true sense of the word.

تبلیغات