آثار و نتایج تسری مفهوم تشکیک در حوزه انسان شناسی فلسفی
آرشیو
چکیده
«تشکیک در وجود» از مهمترین مباحث هستی شناسی در فلسفه اسلامی است و از آنجا که حل اکثر مباحث و مشکلات حکمت متعالیه متوقف بر آن است، گفته شده در حکمت متعالیه پس از اصالت وجود هیچ مسئله اى اهمیت «تشکیک وجود» را ندارد. اگرچه در آثار ملاصدرا، جسته و گریخته به برخی آثار و تبعات تسری مفهوم تشکیک در انسان شناسی اشاراتی شده اما به طور ویژه و مشخص به آن پرداخته نشده است. پیش از صدرا نیز فخر رازی، با تصریح بر تباین ماهوی انسان ها از نوعی نگاه ویژه به انسان سخن گفته که بر اساس آن، «انسانیت» به منزله یک هویت واحد، قابل تعمیم به همه انسان ها نیست. این تلقی از مفهوم انسانیت به این معنا خواهد بود که هر فرد، ماهیتی تبدیل ناپذیر و متفاوت با دیگر انسان ها دارد. این مقاله که با رویکرد توصیفی تحلیلی و روش استنتاجی، تلاش می کند پیامدهای تسری مفهوم تشکیک در حوزه انسان شناسی و به تبع، تاثیر آن بر علوم انسانی مانند تعلیم و تربیت را مورد بررسی قرار دهد. با تسری مفهوم تشکیک از حوزه هستی شناسی به حوزه انسان شناسی، سه مفهوم اصلی حوزه انسان شناسی، یعنی آگاهی، اراده و رابطه نفس و بدن و همچنین علوم انسانی مانند حقوق، تعلیم و تربیت، روانشناسی و اخلاق که مستظهر به اصول انسان شناسانه هستند نیز دستخوش تغییرات مهمی می شوند.متن
The effects and results of the spread of the concept of skepticism in the field of philosophical anthropology
"Doubt in existence" is one of the most important ontological issues in Islamic philosophy, and since the solution of most issues and problems of transcendental wisdom depends on it, it has been said that in transcendental wisdom, after the originality of existence, no issue is as important as "doubt in existence". Although Mulla Sadra's works allude to some of the effects and consequences of the spread of the concept of doubt in anthropology, they are not specifically and specifically addressed. Before Sadra, Fakhr Razi, by emphasizing the essential differences of humans, spoke of a special view of humans, based on which "humanity" as a single identity cannot be generalized to all humans. This view of the concept of humanity would mean that each individual has an unchangeable nature that is different from other humans. This article, which uses a descriptive-analytical approach and a deductive method, attempts to examine the consequences of the expansion of the concept of skepticism in the field of anthropology and, consequently, its impact on humanities such as education. With the expansion of the concept of skepticism from the field of ontology to the field of anthropology, the three main concepts of the field of anthropology, namely consciousness, will, and the relationship between soul and body, as well as humanities such as law, education, psychology, and ethics, which are based on anthropological principles, also undergo important changes.