تاثیر عضویت در تیم های متعدد بر رفتارهای تهدیدکننده کیفیت حسابرسی با توجه به نقش تاب آوری و یادگیری حسابرس
آرشیو
چکیده
هدف: با توجه به جایگاه و نقش موسسات حسابرسی در تصمیمات استفاده کنندگان، کیفیت کار موسسات حسابرسی به عنوان عوامل کلیدی در تهیه گزارش های حسابرسی قلمداد می شوند. عوامل متعددی وجود دارد که بر بهتر شدن کیفیت حسابرسی اثر شایان توجهی می گذارند و از طرفی، عوامل متعددی نیز کیفیت رسیدگی ها را کاهش می دهند. رفتارهای تقلیل دهنده کیفیت حسابرسی، رفتارهای عمدی هستند که در اثر کاهش اسناد و مدارک پشتوانه در بررسی ها، نقش حسابرس را به خطر می اندازند. حسابرسان برای اعتباردهی و اظهارنظر، موظف اند برنامه های حسابرسی خود را در چارچوب استاندارهای حسابرسی که به عنوان معیار ارزیابی کیفیت کار حسابرسان شناخته می شود، تدوین و اجرا کنند. ازجمله عواملی که انتظار می رود بر رفتارهای تهدیدکننده کیفیت حسابرسی موثر باشد، می توان به عضویت در تیم های متعدد، تاب آوری و یادگیری حسابرس اشاره کرد. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر عضویت در تیم های متعدد بر رفتارهای تهدید کننده کیفیت حسابرسی، با توجه به نقش تاب آوری و یادگیری حسابرس است.روش شناسی پژوهش: در راستای هدف پژوهش، پنج فرضیه تدوین شده است. این پژوهش از لحاظ ماهیت از نوع توصیفی-همبستگی است و در شمار پژوهش های کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش حسابرسان سازمان حرفه حسابرسی در ایران بود، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 280 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای آزمون فرضیه های این پژوهش از آزمون های معادلات ساختاری در نرم افزار پیالاس استفاده شده است.یافته ها: یافته های حاصل از آزمون فرضیه اول پژوهش نشان داد که عضویت در تیم های متعدد تاثیر معناداری بر یادگیری حسابرس دارد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم نشان داد که تاب آوری حسابرس تاثیر عضویت در تیم های متعدد بر یادگیری حسابرس را تعدیل می کند. نتایج آزمون فرضیه سوم نشان داد که یادگیری حسابرس تاثیر معناداری بر رفتارهای تهدیدکننده کیفیت حسابرسی دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم پژوهش نشان داد که عضویت در تیم های متعدد تاثیر معناداری بر رفتارهای تهدیدکننده کیفیت حسابرسی دارد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه پنجم نشان داد که یادگیری حسابرس تاثیر عضویت در تیم های متعدد بر رفتارهای تهدیدکننده کیفیت حسابرسی را واسطه می کند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این است که برخلاف مطالعات پیشین که اغلب بر تاثیر حجم کار یا فشار شغلی بر کیفیت حسابرسی متمرکز بوده اند، این پژوهش به طور خاص به نقش عضویت در تیم های متعدد پرداخته و آن را با دو متغیر مهم؛ یعنی تاب آوری و یادگیری، مرتبط می سازد. این نوآوری نظری و تجربی، پژوهش حاضر را از سایر مطالعات متمایز می کند و می تواند راهکارهای عملی برای بهبود عملکرد حسابرسان ارایه دهد.The effect of membership in multiple teams on behaviors threatening audit quality with regard to the role of auditor resilience and learning
Purpose: Considering the position and role of audit firms in users' decisions, the quality of audit firms' work is considered a key factor in preparing audit reports. Several factors significantly affect the improvement of audit quality; on the other hand, several factors also reduce the quality of investigations. Behaviors that reduce audit quality are intentional behaviors that endanger the auditor's role by reducing supporting documents in the reviews. To be accredited and express an opinion, auditors must formulate and implement their audit plans within the framework of auditing standards, which are the criteria for assessing the quality of auditors' work. Among the factors expected to be effective on behaviors that threaten audit quality are membership in multiple teams, resilience, and auditor learning. Therefore, this study aims to investigate the effect of membership in various teams on behaviors that threaten audit quality, considering the role of auditor resilience and learning.Methodology: Five hypotheses have been formulated in accordance with the study's purpose. This study is descriptive-correlational in nature and is considered applied research. The statistical population was auditors of the Auditing Professional Organization in Iran, of whom 280 people were selected as the research sample using the Cochran formula. Structural equation tests in PLS software were used to test the hypotheses of this study.Findings: The results of testing the study's first hypothesis showed that membership in multiple teams significantly affects auditory learning. The results of testing the second hypothesis showed that auditor resilience moderates the impact of membership in various teams on auditory learning. The results of testing the third hypothesis showed that auditor learning significantly affects behaviors that threaten audit quality. Also, the results of the fourth hypothesis test showed that membership in multiple teams significantly affects behaviors that threaten audit quality. The results of the fifth hypothesis test showed that auditor learning mediates the effect of membership in various teams on behaviors that threaten audit quality..Originality/Value: Unlike previous studies that often focused on the effect of workload or job pressure on audit quality, this study specifically addresses the role of membership in multiple teams and relates it to two important variables: resilience and learning. This theoretical and empirical innovation distinguishes the present study from other studies and can provide practical solutions to improve auditor performance.