چکیده

هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی نقش مسئولیت پذیری اجتماعی و همچنین شفافیت اطلاعات بر عملکرد بانک های مهر در غرب مازندران می باشد.روش شناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان بانک های مهر در غرب مازندران بوده که طبق داده های به دست آمده تعداد آن ها 220 نفر بوده که از بین آن ها به صورت تصادفی ساده و جدول کرجسی و مورگان 141 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش میدانی است که با استفاده از سه پرسشنامه داده های موردنیاز جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در قسمت آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی درصدی و محاسبه میانه، میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، کشیدگی، به منظور نمایش ارقامی داده ها و به منظور نمایش تصویری از نمودار میله ای استفاده شده است.یافته ها: مفروضات این پژوهش با بهره گیری از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS مورد آزمون قرار گرفته است، نتایج بیانگر آن بوده که شاخص مسئولیت پذیری اجتماعی با ضریب 0.787 و به بیان دیگر به اندازه 78.7 درصد در عملکرد مالی بانک های مهر غرب مازندران نقش دارد. در سطح اطمینان 0.95 و با توجه به مقدار آزمون t که معادل 15.513 است می توان گفت مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی بانک های مهر غرب مازندران تاثیر معنادار دارد؛ همچنین شاخص شفافیت اطلاعات با ضریب 0/739 و به بیان دیگر به اندازه 73/9 درصد بر عملکرد مالی کارمندان بانک های مهر در غرب مازندران تاثیرگذار است. در سطح اطمینان 0.95 و با نظر به مقدار آزمون t که برابر 12.383 است می توان گفت شفافیت اطلاعات بر عملکرد مالی کارمندان بانک های مهر درغرب مازندران تاثیرگذار است.اصالت/ارزش افزوده علمی: شفافیت در اهتمام به هنجارها، قوانین و مقررات در سازمان و کاهش آسیب های اجتماعی، تخطی از قانون و موجب انجام امور محوله سازمان به بهترین نحو در چهارچوب قوانین و مقررات سازمانی، دستیابی به اهداف سازمان، و جلب رضایت کارکنان می شود.

Investigating the impact of corporate social responsibility and information transparency on improving the financial performance of banks (study case: western branches of Mazandaran Bank of Mehr Iran)

Purpose: The present study seeks to investigate the role of social responsibility and information transparency on the performance of Mehr banks in western Mazandaran.Methodology: The statistical population of the present study included employees of Mehr banks in western Mazandaran, which, according to the data obtained, numbered 220 people. Of those, 141 were selected by simple random sampling, and Krejcie and Morgan table. The research method is a field study that collected the required data using three questionnaires. To analyze the data in the descriptive statistics section, percentage frequency distribution tables and calculation of median, mean, standard deviation, variance, and kurtosis were used to display the data numerically, and a bar chart was used to display the data visually.Findings: The assumptions of this study were tested using the structural equation model and AMOS software. The results showed that the social responsibility index has a coefficient of 0.787, or in other words, 78.7 percent, on the financial performance of Mehr banks in western Mazandaran. At a confidence level of 0.95 and considering the t-test value of 15.513, it can be said that social responsibility has a significant effect on the financial performance of Mehr banks in western Mazandaran; also, the information transparency index has a coefficient of 0.739, or in other words, 73.9 percent, on the financial performance of Mehr bank employees in western Mazandaran. At a confidence level of 0.95 and considering the t-test value of 12.383, information transparency affects the financial performance of Mehr Bank employees in western Mazandaran.Originality/Value: Transparency in caring about norms, laws, and regulations in the organization, reducing social harm violations of the law, and leading to the organization's assigned tasks being carried out in the best possible way within the framework of organizational laws and regulations, achieving the organization's goals, and attracting employee satisfaction.

تبلیغات