چکیده

هدف: گزارش هایی با خوانایی بالا، حاوی اطلاعات مثبتی برای تصمیم گیری سهامداران و سرمایه گذاران است و بالعکس. درک اطلاعات از گزارش های سالانه مدیران توسط خوانندگان بستگی به سهولت در نگارش گزارش های منتشر شده توسط مدیریت واحد دارد؛ لذا بر پایه این استدلال، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر خوانایی گزارشگری مالی بر تصمیم های سرمایه گذاری شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است.روش شناسی پژوهش: با استفاده از یک نمونه متشکل از 167 شرکت طی سال های 1393 تا 1402 این مطالعه انجام شده است. روش پژوهش حاضر از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک و پس از استخراج داده های لازم برای آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیونی خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار ایویوز پرداخته شد.یافته ها: نتایج یافته های پژوهش نشان می دهد که دو شاخص فوگ و طول متن خوانایی گزارشگری مالی بر تصمیم های سرمایه گذاری تاثیر مثبت و معناداری دارد. شاخص فوگ به میزان 529/3 واحد و شاخص طول متن به میزان 076/0- واحد باعث کاهش در تصمیم های سرمایه گذاری می شود. بدین معنی که هرچه گزارش های منتشره توسط مدیریت واحد های تجاری از خوانایی بالاتری برخوردار باشد، تصمیم های مربوط به سرمایه گذاری شرکت نیز بیشتر خواهد بود.اصالت/ارزش افزوده علمی: بررسی تاثیر خوانایی گزارشگری مالی بر تصمیمات سرمایه گذاری شرکت ها به دانش موجود در حوزه مدیریت مالی و سرمایه گذاری کمک می کند. این پژوهش نشان می دهد که خوانایی گزارش های مالی، به عنوان یکی از ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری، می تواند تاثیر مستقیمی بر تصمیم گیری های سرمایه گذاران داشته باشد. از آنجا که سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی از اطلاعات موجود در گزارش های مالی برای ارزیابی وضعیت مالی و عملکرد شرکت ها استفاده می کنند، بهبود خوانایی این گزارش ها می تواند به تصمیم گیری های بهینه تر و کاهش عدم اطمینان ها منجر شود. این مطالعه با شناسایی و تحلیل این رابطه، به افزایش درک علمی از چگونگی تاثیرگذاری کیفیت اطلاعات مالی بر رفتار سرمایه گذاران کمک می کند.

Investigating the impact of financial reporting readability on companies' investment decisions

Purpose: Reports with high readability contain positive information for shareholders and investors to make decisions and vice versa. Readers' understanding of information from managers' annual reports depends on the ease of writing reports published by unit management. Therefore, based on this argument, the current research aims to investigate the impact of the readability of financial reporting on the investment decisions of companies admitted to the Tehran Stock Exchange.Methodology: This study used a sample of 167 companies between 2014 and 2023. The method used in the present research was systematic elimination sampling, followed by extracting the necessary data to test the hypotheses from the multiple linear regression model using Eviews software.Findings: The research findings show that the two indicators of fog and the length of the readability text of financial reporting have a positive and significant effect on investment decisions. The fog index of 3.529 units and the text length index of -0.076 units decrease investment decisions. This means that the more readable the reports published by the management of business units are, the more decisions related to the company's investment will be made.Originality/Value: Examining the impact of the readability of financial reporting on companies' investment decisions contributes to the existing knowledge in financial management and investment. This research shows that the readability of financial reports, as one of the qualitative characteristics of accounting information, can directly impact investors' decisions. Since investors and financial analysts use the information in financial reports to evaluate companies' financial status and performance, improving the readability of these reports can lead to more optimal decisions and reduce uncertainties. By identifying and analyzing this relationship, this study helps to increase the scientific understanding of how the quality of financial information affects the behavior of investors.

تبلیغات