تاثیر شفافیت، نگرش و قابل ردیابی بودن بر پذیرش ارزهای دیجیتال با نقش میانجی گری رضایت مشتری در معاملات تجاری دیجیتال ایران
آرشیو
چکیده
هدف: ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری اطلاعات و بدون وابستگی به بانک ها و دولت ها در دنیای واقعی هستند که به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی نام برده می شوند. این نوع ارز مانند سایر ارزهای رایج دارای ارزش بوده و می تواند برای خریدوفروش، تبادلات و تمام فرآیندهای مالی مورداستفاده قرار گیرد؛ بنابراین، باید پذیرفت که انقلابی در حوزه تبادلات اقتصادی شکل گرفته است که باعث می شود ارزهای سنتی محکوم به تغییر باشند. علاوه بر این، استفاده از ارزهای دیجیتال قابلیت ردیابی را برای آن ها فراهم می کند. قابلیت ردیابی یکی از با ارزش ترین عناصر کلیدی است که بر قابلیت استفاده و فرآیند تجاری شدن ارزهای دیجیتال تاثیر می گذارد، این قابلیت یک فاکتور کلیدی برای استفاده کاربران و مقبولیت آن در بازار خواهد بود. مزیت رمز ارزها و فرآیند انتخاب سرمایه گذاران در استفاده از آن ها و یافتن راه حل های قوی برای پذیرش ارزهای دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال ایران انگیزه مطالعه را با توجه به این مهم که ارزهای دیجیتال می توانند فرصت های اقتصادی و فناوری جدیدی را برای کشور فراهم نمایند برای کاوش موضوع تقویت نموده است؛ بنابراین، هدف مطالعه حاضر بر آن است که به این سوال پاسخ دهد که شفافیت، نگرش و قابل ردیابی بودن بر پذیرش ارزهای دیجیتال با نقش میانجی گری رضایت مشتری در معاملات تجاری دیجیتال ایران چه تاثیری دارد.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع، کاربردی از نظر هدف توصیفی-پیمایشی و از نوع رویکرد تحقیق قیاسی بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کاربران ارزهای دیجیتال در کشور ایران که به صورت نامحدود در نظر گرفته شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 386 تعیین که با روش نمونه گیری غیراحتمالی انتخاب شد. برای انجام این پژوهش، 386 پرسشنامه در بین کاربران ارزهای دیجیتال در کشور ایران توزیع و پرسشنامه ها جمع آوری شد. ابزار گردآوری پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمد. آزمون فرضیه های پژوهش از طریق نرم افزارهای spss و لیزرل انجام شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد شفافیت بر پذیرش ارزهای دیجیتال، نگرش بر پذیرش ارزهای دیجیتال و قابل ردیابی بر پذیرش ارزهای دیجیتال در معاملات تجاری دیجیتال ایران تاثیر مثبت و معناداری دارد و شفافیت بر رضایت مشتری، نگرش بر رضایت مشتری و قابل ردیابی بودن بر رضایت مشتری در معاملات تجاری دیجیتال ایران تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین شفافیت با نقش رضایت مشتری بر پذیرش ارزهای دیجیتال، نگرش با نقش رضایت مشتری بر پذیرش ارزهای دیجیتال و قابل ردیابی با نقش رضایت مشتری بر پذیرش ارزهای دیجیتال در معاملات تجاری دیجیتال ایران نیز تاثیر مستقیم و معناداری دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به شرایط بازارهای جهانی و تاثیرپذیری متقابل همه بازارهای مالی از یکدیگر استفاده از ارزهای دیجیتال برای تراکنش های پولی کارآمد خواهد بود و توسعه زیرساخت های پذیرش این ارزها، ایجاد شفافیت و امنیت بالای شبکه های مربوطه و تغییر نگرش دولت ها، افزایش اعتماد دولت و استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی برای پول نقد شرایط بهتر و سریع تر در نقل انتقالات تجاری را در پی خواهد داشت و برای کشور ما می تواند راه حل مشکل تحریم های ناعادلانه در تجارت جهانی باشد.The effect of transparency, attitude and traceability on the adoption of digital currencies with the mediating role of customer satisfaction in Iran's digital business transactions
Purpose: Digital currencies are based on information technology and without dependence on banks and governments in the real world, which are called as the fourth industrial revolution. This type of currency has value like other common currencies and can be used for buying and selling, exchanges and all financial processes. Therefore, it must be accepted that a revolution has taken place in the field of economic exchanges, which makes traditional currencies doomed to change. In addition, the use of digital currencies provides traceability for them. Traceability is one of the most valuable key elements that affect the usability and commercialization process of digital currencies, this capability will be a key factor for users' use and its acceptance in the market. The advantage of crypto-currencies and the process of choosing investors in their use and finding strong solutions for accepting digital currencies in the digital currency market of Iran motivates the study considering the importance that digital currencies can create new economic and technological opportunities. To provide for the country to explore the issue has strengthened. Therefore, the aim of the present study is to answer the question of what effect transparency, attitude and traceability have on the adoption of digital currencies with the mediating role of customer satisfaction in Iran's digital business transactions.Methodology: The research method was applied in terms of descriptive-survey purpose and comparative research approach. The statistical population in this research is all users of digital currencies in Iran, which was considered unlimited, and the sample size was determined based on Cochran's 386 formula, which was selected by non-probability sampling. To conduct this research, 386 questionnaires were distributed among digital currency users in Iran and questionnaires were collected. The tool for collecting was a questionnaire whose content validity was confirmed by experts and its reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.81. The research hypotheses were tested using SPSS and Lisrel software.Findings: The results of the research show that transparency has a positive and significant effect on the acceptance of digital currencies, attitude towards the acceptance of digital currencies and traceability on the acceptance of digital currencies in Iran's digital business transactions, and transparency on customer satisfaction, attitude on customer satisfaction and traceability on satisfaction. The customer has a positive and significant effect on Iran's digital business transactions, as well as transparency with the role of customer satisfaction on the acceptance of digital currencies, attitude with the role of customer satisfaction on the acceptance of digital currencies and traceability with the role of customer satisfaction on the acceptance of digital currencies in Iran's digital business transactions. It is direct and meaningful.Originality/Value: Considering the conditions of the global markets and the mutual influence of all financial markets on each other, the use of digital currencies for monetary transactions will be efficient and the development of the infrastructure for accepting these currencies, creating transparency and high security of the relevant networks and changing the attitude of governments Increasing government trust and using digital currencies as an alternative to cash will result in better and faster conditions for business transfers.