تحلیل نقش صنایع دستی در توسعه گردشگری ایران و چالش های پیش روی آن
آرشیو
چکیده
صنایع دستی با تاریخچه ای طولانی و تنوع بی نظیر خود، از جاذبه های فرهنگی برجسته گردشگری ایران محسوب می شود. این صنایع به عنوان یک منبع غنی فرهنگی و هنری، نه تنها بخش مهمی از هویت ملی ایرانیان را تشکیل می دهند، بلکه می توانند به عنوان محرک اصلی در توسعه گردشگری و اقتصاد محلی عمل کنند. هدف این پژوهش، بررسی نقش صنایع دستی در توسعه گردشگری ایران و چالش های پیش روی توسعه آن است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، از لحاظ هدف کاربردی و مبتنی بر گردآوری داده های میدانی است. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان حوزه صنایع دستی و گردشگری تشکیل داده اند که با استفاده از روش گلوله برفی، تعداد 54 نفر شناسایی و به تکمیل پرسش نامه اقدام نمودند. تحلیل ها در نرم افزار spss انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد صنایع دستی، تأثیر معناداری (000/0) بر توسعه گردشگری ایران دارند که در این زمینه افزایش درآمدزایی، تقویت هویت فرهنگی، گسترش بازار و جذب گردشگران از مهمتریت تاثیرات آن محسوب می شود. با این حال، ضعف در بازاریابی و تبلیغات، کمبود حمایت های دولتی، مشکلات مالی، از مهمترین موانع پیش روی نقش آفرینی صنایع دستی شناخته شده اند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که ضعف در بازاریابی و تبلیغات به عنوان مهم ترین چالش شناخته شد. در نهایت، صنایع دستی پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری دارند اما نیازمند رفع چالش های موجود هستند. در واقع توجه به صنایع دستی می تواند به توسعه پایدار گردشگری ایران کمک کند، مشروط بر اینکه چالش های موجود برطرف شوند. در راستای رفع این چالش ها پیشنهاد می شود که فعالیت های بین بخشی (بخش خصوصی و دولتی) تقویت شودAnalyzing the role of handicrafts in the development of Iranian tourism and the challenges it faces
Handicrafts, with their long history and unique diversity, are considered to be prominent cultural attractions of Iranian tourism. As a rich cultural and artistic resource, these industries not only constitute an important part of the Iranian national identity, but can also act as a main driver in the development of tourism and the local economy. The aim of this research is to examine the role of handicrafts in the development of Iran tourism and the challenges facing its development. The descriptive-analytical research method is applied in terms of its purpose and based on the collection of survey data. The statistical population of the research is made up of experts in the field of handicrafts and tourism, who identified 54 people using the snowball method and completed the questionnaire. The analyses were conducted in SPSS software. The results of the research show that handicrafts have a significant impact (0.000) on the development of Iranian tourism. Indicators such as increasing income generation and maintaining and strengthening cultural identity have the highest impact. Also, handicrafts can help expand the tourism market and attract foreign tourists. However, challenges such as weak marketing and advertising, financial problems of handicrafts activists, and lack of government support are considered obstacles to the growth of this sector. The results of the Friedman test showed that "weak marketing and advertising" was identified as the most important challenge. Finally, handicrafts have great potential for tourism development but need to address existing challenges. In fact, paying attention to handicrafts can help the sustainable development of Iran tourism, provided that the existing challenges are addressed.