چکیده

تا به حال پژوهش های فراوانی در رابطه با انتخاب مقصد و نیات گردشگران انجام شده و ثابت شده که رابطه بسیار نزدیکی بین نیات گردشگر و انگیزه آن ها از انتخاب مقصد وجود دارد. گردشگری پزشکی در ایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان تر، به علّت نبود تبلیغات مناسب، هنوز جایگاه خود را در بازار نیافته است و گام های نخست را طی می کند. کمبود یک تحقیق هدفمند و مؤثر در این زمینه در ایران، انگیزه اصلی از انجام این پژوهش است. بر این اساس، هدف این مطالعه بررسی تأثیر انگیزه گردشگری پزشکی بر نیات رفتاری مراجعین بیمارستان رضوی با توجه به نقش میانجی ارزش ادراک شده بود. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و از نظر روش از روش همبستگی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که ارزش ادارک شده گردش گر به طور معناداری نیات رفتاری مراجعین به بیمارستان را تبیین می کند. همچنین ارزش ادراک شده رابطه انگیزه گردشگری پزشکی و نیات رفتاری مراجعین به بیمارستان را میانجی گری می کند.

Medical tourism motivation and behavioral intentions of hospital visitors with regard to the mediating role of perceived value

Numerous studies have been conducted on destination choice and tourists' intentions, and it has been proven that there is a very close relationship between tourists' intentions and their motivation for choosing a destination. Medical tourism in Iran, despite the high quality of medical services and lower costs, has not yet found its place in the market due to the lack of proper advertising and is still in its early stages. The lack of targeted and effective research in this field in Iran is the primary motivation for conducting this study. Accordingly, the aim of this research is to examine the impact of medical tourism motivation on the behavioral intentions of visitors to Razavi Hospital, considering the mediating role of perceived value. This study is applied in terms of purpose, descriptive-analytical in terms of data collection, and correlational in terms of methodology. The results of the study showed that the perceived value of tourists significantly explains the behavioral intentions of hospital visitors. Additionally, perceived value mediates the relationship between medical tourism motivation and the behavioral intentions of hospital visitors.

تبلیغات