استراتژی رقابتی و عملکرد صادرات: با تاکید بر نقش بازارگرایی و نهادهای محلی
آرشیو
چکیده
صادرات یک ابزار حیاتی برای کشورها جهت دستیابی به رشد و موفقیت اقتصادی است. میزان موفقیت یک شرکت در زمینه صادرات، از طریق عملکرد صادراتی ارزیابی می شود. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر عملکرد صادراتی می توان به بازارگرایی صادراتی و استراتژی های صادراتی اشاره نمود. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر استراتژی رقابتی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی بازارگرایی و نقش تعدیل گری نهادهای محلی در شرکت پارس خودرو می باشد. ماهیت پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی بر اساس معیار هدف در گروه پژوهش های کاربردی، بر اساس معیار روش جمع آوری اطلاعات یک پژوهش میدانی است. تجزیه وتحلیل پاسخ های نظرسنجی جمع آوری شده از 333 نفر از مدیران، روئسا و کارکنان شرکت پارس خودرو با نرم افزار اس پی اس اس 26 و اسمارت پی ال اس3 مورد آزمون قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که استراتژی های رقابتی بر بازارگرایی در شرکت پارس خودرو تاثیر دارد. بازارگرایی نقش واسط ه ای بین استراتژی های رقابتی و عملکرد صادراتی شرکت پارس خودرو دارد. بازارگرایی بر عملکرد صادرات در شرکت پارس خودرو تاثیردارد و نهادهای محلی ارتباط بین بازارگرایی و عملکرد صادرات را در شرکت پارس خودرو تعدیل نمی کند. یافته ها نشان می دهد که شرکت پارس خودرو با استراتژی های تمایز بیشتر از نهادهای محلی قوی سود می برد. پویایی در محیط های کسب وکار که به دلیل ب روز عواملی چون رشد یا سقوط اقتصادی، فزون ی و ش دت رقاب ت، جهانی سازی، ادغ ام ه ا و ترکیب ها و نوآوری های تکنولوژیکی به وجود آمده اس ت قابلیت مدیران رده بالا را در درک به موقع و پاسخ صحیح ب ه این تغییرات به چالش کشیده است. در بازارهای به شدت رقابتی جهانی، شناخت نیاز مشتریان و متمایز ساختن خودشان از رقبا بیش ازپیش اهمیت حیاتی پیدا کرده است.Competitive strategy and export performance: with emphasis on the role of market orientation and local institutions
Exports are a vital tool for countries to achieve economic growth and success. The success of a company in the field of exports is evaluated through its export performance. Among the factors influencing export performance are export market orientation and export strategies. The aim of this research is to investigate the impact of competitive strategy on export performance, with the mediating role of market orientation and the moderating role of local institutions in Pars Khodro Company. The nature of this research is descriptive-survey based on the objective criterion in the category of applied research, and based on the data collection method, it is a field study. The analysis of survey responses collected from 333 managers, supervisors, and employees of Pars Khodro Company was conducted using SPSS 26 and Smart PLS3 software. The findings of the study indicate that competitive strategies influence market orientation in Pars Khodro Company. Market orientation plays a mediating role between competitive strategies and export performance in Pars Khodro Company. Market orientation affects export performance in Pars Khodro Company, and local institutions do not moderate the relationship between market orientation and export performance in Pars Khodro Company. The findings show that Pars Khodro Company benefits more from differentiation strategies when supported by strong local institutions. The dynamics in business environments, driven by factors such as economic growth or decline, increased competition, globalization, mergers and acquisitions, and technological innovations, have challenged the ability of top managers to timely understand and appropriately respond to these changes. In highly competitive global markets, understanding customer needs and differentiating themselves from competitors has become increasingly critical.