چکیده

اقامتگاه های پایدار نه تنها به ارائه خدمات با کیفیت و رضایت بخش به مشتریان می پردازند، بلکه با توجه به رعایت معیارهای پایداری محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی، به حفظ محیط زیست و فرهنگ محلی نیز کمک می کنند. در همین راستا این پژوهش به بررسی تاثیر عناصر تسهیل گر بر بازاریابی پایدار اقامتگاه ها با توجه به نقش میانجی نوآوری های مدیریت پرداخته است. حجم نمونه شامل 256 نفر از افرادی است که در اقامتگاه بوم گردی منطقه طرقبه شاندیز در 6 ماه اول سال 1402 اقامت داشته اند. ابزار اندازه گیری برای عناصر تسهیلگر، پرسشنامه وزین و همکاران (1401)، بازاریابی پایدار از طریق پرسشنامه بلز (2006) و نوآوری مدیریت از طریق پرسشنامه وزین و همکاران (1401) بوده است.پایایی متغیرهای تحقیق نشان داده است که آلفای کرونباخ برای بازاریابی پایدار، 0.815 ، عناصر تسهیلگر، 0.942، نوآوری مدیریت، 0.808 بوده است که نشانگر پایایی ابزار تحقیق است. یافته های تحقیق نشان داده است که عناصر تسهیل گر بر بازاریابی پایدار موثر است و نوآوری های مدیریت نقش میانجی در تاثیر عناصر تسهیل گر بر بازاریابی پایدار دارد.

Investigating the effect of facilitating elements on the sustainable marketing of residences according to the role of mediator Management innovations

Sustainable residences not only provide quality and satisfactory services to customers, but also help preserve the environment and local culture by complying with environmental, social and economic sustainability criteria. In this regard, this research has investigated the effect of facilitating elements on the sustainable marketing of residences with regard to the mediating role of management innovations. The sample size consists of 256 people who stayed in the eco-residence of Targaba Shandiz region in the first 6 months of 1402. The measurement tool for the facilitating elements was Vezin et al.'s questionnaire (2021), sustainable marketing through Blaze's questionnaire (2006) and management innovation through Vezin et al.'s questionnaire (2021). The reliability of research variables has shown that Cronbach's alpha for marketing Stable, 0.815, facilitating elements, 0.942, management innovation, 0.808, which indicates the reliability of the research tool. Research findings have shown that facilitating elements are effective on sustainable marketing and management innovations play a mediating role in the impact of facilitating elements on sustainable marketing.

تبلیغات