آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف واکاوی تأثیر محتوای دروس مدیریت دفاعی بر سبک یادگیری و هوش سازمانی دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) با رویکردی کمی انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است که در آن از سبک های یادگیری دیوید کلب (1985) به عنوان چارچوب نظری استفاده شد. جامعه آماری شامل 750 دانشجوی مدیریت دفاعی این دانشگاه بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول مورگان254 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه استاندارد هوش سازمانی آلبرخت (با پایایی 94%) و سبک یادگیری دیوید کلب (با پایایی 87%) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و روش های آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که محتوای دروس مدیریت دفاعی رابطه مثبت و معناداری با هوش سازمانی در سطح اطمینان 95 درصد دارد؛ به طوری که بهبود محتوای دروس، ارتقای هوش سازمانی را در دانشجویان به همراه دارد. همچنین ابعاد سبک یادگیری، به جز مؤلفه "مشاهده تأملی"، با هوش سازمانی ارتباط مثبت و معناداری دارند. با این حال رابطه ای معنادار بین محتوای دروس و مؤلفه "تجربه عینی" از سبک یادگیری یافت نشد.نتیجه گیری: سبک یادگیری نمی تواند به عنوان متغیر میانجی بین محتوای دروس و هوش سازمانی عمل کند؛ بنابراین تأثیر محتوای دروس بر هوش سازمانی مستقیم بوده و شناسایی متغیرهای میانجی دیگر ضروری است.

Analyzing the Relationships Between Defense Management Course Content, Learning Style, and Organizational Intelligence of Imam Ali University Students

Objective: This study was conducted with the aim of analyzing the effect of defense management course content on the learning style and organizational intelligence of students at Imam Ali University (AS) using a quantitative approach.Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature, in which David Kolb's (1985) learning styles were used as a theoretical framework. The statistical population consisted of 750 defense management students of this university, of whom 254 were selected as a sample using simple random sampling and Morgan's formula. The data collection tools included the Albrecht Organizational Intelligence Standard Questionnaire (with a reliability of 94%) and David Kolb's Learning Style (with a reliability of 87%). The data were analyzed using SPSS version 26 software and statistical methods including Pearson's correlation coefficient and stepwise regression.Findings: The results showed that the content of defense management courses has a positive and significant relationship with organizational intelligence at a 95% confidence level; so that improving the content of courses leads to improving organizational intelligence in students. Also, the dimensions of learning style, except for the "reflective observation" component, have a positive and significant relationship with organizational intelligence. However, a significant relationship was not found between the content of courses and the "objective experience" component of learning style.Results: Learning style cannot act as a mediating variable between course content and organizational intelligence; therefore, the effect of course content on organizational intelligence is direct and it is necessary to identify other mediating variables.

تبلیغات