آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

هدف: شبکه های اجتماعی نقش موثری در رفتار خرید مصرف کنندگان دارند لذا هدف از این پژوهش ارائه مدل علی روابط بین نگرش به خرید آنلاین و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی، بر خرید وسایل کمک آموزشی مدارس از اینستاگرام(رفتار) با نقش واسطه ای قصد خرید آنلاین می باشد. روش: این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری آن شامل ۱۰۰۰ نفر از فالوورهای صفحه اینستاگرامی در حوزه فروش وسایل کمک آموزشی مدارس است که از این تعداد، نمونه ای به حجم ۲۷۸ نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی آکوستو و تورز (2018)، نگرش به خرید آنلاین کلین (۱۹۸۲)، قصد خرید آنلاین بِک و کینگ (2011)، رفتار مصرف کننده(خرید آنلاین) آجزن و فیشبین (۲۰۰۳) گردآوری شد سپس داده ها به روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که نگرش به خرید آنلاین تأثیر معناداری بر خرید وسایل کمک آموزشی مدارس از اینستاگرام (۱۶/0 = ß) و نیز بر قصد خرید آنلاین (۱۸/0 = ß)دارد.همچنین، بین تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و خرید وسایل کمک آموزشی مدارس از اینستاگرام (۲۴/۰= ß)و قصد خرید آنلاین (۲۳/۰= ß) رابطه ای معنادار وجود دارد. در نهایت اثر مستقیم قصد خرید آنلاین بر رفتار مصرف کننده (۱۹/۰= ß)نیز معنادار گزارش شد.نتیجه گیری: این پژوهش بیانگر آن است که کسب وکارها اینترنتی می توانند با بهبود نگرش نسبت به خرید آنلاین و بهره گیری از تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی، قصد خرید آنلاین و در نهایت رفتار خرید مشتریان را افزایش دهند.

A causal model of the relationship between attitude toward online shopping and electronic word-of-mouth advertising on the purchase of school educational aids from Instagram (behavior), with the mediating role of online purchase intention.

Social media plays a significant role in influencing consumer purchasing behavior. Therefore, the aim of this study is to present a causal model of the relationships between attitude toward online shopping and electronic word-of-mouth (eWOM) advertising on the purchase of school educational aids via Instagram (behavior), with the mediating role of online purchase intention.This research is descriptive-correlational in nature. The statistical population consists of 1,000 followers of an Instagram page specializing in the sale of school educational aids. From this population, a sample of 278 individuals was selected using the convenience sampling method.Data were collected through standard questionnaires: electronic word-of-mouth advertising by Acquisto and Torres (2018), attitude toward online shopping by Klen (1982), online purchase intention by Beck and King (2011), and consumer behavior (online shopping) by Ajzen and Fishbein (2003).The data were then analyzed using path analysis through SPSS and LISREL software.The results showed that attitude toward online shopping has a significant effect on the purchase of school educational aids via Instagram (ß = 0.16),as well as on online purchase intention (ß = 0.18).In addition, electronic word-of-mouth advertising has a significant relationship with both the purchase of educational aids via Instagram (ß = 0.24) and online purchase intention(ß = 0.23).Finally, the direct effect of online purchase intention on consumer behavior(ß = 0.19)was also reported to be significant.This study indicates that online businesses can enhance customer purchasing behavior by improving attitudes toward online shopping and leveraging electronic word-of-mouth advertising to increase online purchase intention.

تبلیغات