طراحی پژوهی: تأملی بر پژوهش هایی در باب هنر طراحی ایرانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش های انجام یافته و تا حدودی مرتبط با هنر "طراحی" در حوزه نگارگری ایران را نمی توان به صراحت و فراوانی "نقاشی ایرانی" جویا شد. دلیل این امر، تحقق چشم گیرِ مطالعاتی است که در باب نقاشی ایرانی به انجام رسیده و با تداوم خود، بر بسامد پژوهش های مذکور افزوده است. اما آنچه می تواند شناساییِ ظرفیت های پژوهشی موجود را در این حوزه بیش تر تبیین نماید، بررسی پژوهش های به انجام رسیده است. این مطالعات اگرچه اندک هستند اما تأمل در آنها، نه تنها شناخت رویکردهای پژوهشی در حوزه هنر طراحی را میسر می کند بلکه مباحث مغفول مانده در این حوزه را نیز آشکار می سازد. از همین رو، مقاله حاضر، ضمن شناسایی پژوهش هایِ محقَّق در باب هنر طراحی با هدف شناخت رویکرد های پژوهشی با موضوع مذکور به طرح این پرسش می پردازد که مواجهه پژوهشی با هنر طراحی ایرانی در چه رویکردهایی قابل تبیین است؟ و این رویکردها، اهمیت مطالعاتی چه مباحثی را ضرورت می بخشند؟ روند مطالعاتی پژوهش از روش پژوهشِ مطالعه چندموردی برخوردار گشته و گردآوری اطلاعات با بهره مندی از منابع کتابخانه ای و مقالاتِ برخط انجام پذیرفته است. ماحصل بررسی ها بیان می دارد که مواجهه پژوهشیِ محققین با هنر طراحی در چهار گروه رویکرد جزئی و عام، رویکرد جزئی و نگارگرمحور، رویکردی کلی و ذیل مکتب های قزوین و اصفهان و مطالعات کلی در باب نگارگری ایران قابل طرح است. در این راستا، ضرورت پژوهش هایِ تمیزی و تخصیصی در حوزه هنر طراحی بایسته می گردد که بتوان در تداوم آنها، دیگر مطالعات را با عطف توجه به تمرکززدایی از حوزه نقاشی و تمرکزبخشی به حوزه هنر طراحی به عنوان یک صورت هنری قائم به ذات، تحقق بخشید.Drawing Research: A Reflection on Research about Persian Drawing Art
.The research is done and partly related to the art of "drawing" cannot be searched as clearly and abundantly as "Persian painting". The reason for this is the remarkable realization of studies that have been done on Persian painting and, with its continuation, added to the frequency of this research. The review of completed research more clearly identifies the existing research capacities in this field. Although these studies are few, reflecting on them not only enables the understanding of research approaches in drawing art but also reveals unsearched topics in this field. Therefore, this article, while identifying research studies on the art of design aiming to understand research approaches to the aforementioned topic, raises the question of what approaches can explain the research encounter with the Iranian art of design.And these approaches necessitate the importance of studying what topics? The research study has benefited from a multi-case method, utilizing library resources and online articles for information collection. An essential point in this process is to pay attention to the fact that primary sources and references will be given priority. Therefore, although it is possible to consider the number of more study samples, according to the limitations of the article, it was only 24. Research is being identified. Their review of the part to the whole is as follows: initially, the term drawing is carefully defined. Then, the art of drawing is studied in connection with Persian art. Then, the existing research in this field, the understanding of the research approaches, and the inference of the research encounters of their researchers are studied.In conclusion, the research gaps and specialized needs of this field, which are the result of the studies of the previous stage, will be expressed. The results of the investigations state that the researchers' research encounter with the art of drawing can be divided into two groups: partial and general approaches. Following this issue, the discussion of how the art of drawing is objectified in the opinion of Iranian and Western researchers was also recognized in four groups: a partial and general approach, a partial and painter-oriented approach, a general approach to the schools of Qazvin and Isfahan, and general studies of Persian art. Therefore, the necessity of distinct and specific research in drawing art becomes certain. This feature allows us to carry out other studies about drawing art. The results of this research have led to the decentralization of research in the field of painting and the centralization of the field of drawing art.